• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Vzpomínka na skladatele Jiřího Jarocha

22.12.2020 by Hana Jarolímková

Jiří Teml

20. prosince 2020 uplyne 100. výročí narození významného českého skladatele, rozhlasového dramaturga a hudebního režiséra  Jiřího Jarocha, který byl v průběhu deseti let  také mým učitelem kompozice. Tento osobitý tvůrce a dobrý, charakterově vzácný člověk opustil řady českých skladatelů po dlouhé a těžké nemoci 30. prosince 1986 ve věku 66 let. S řadou přátel jsme se s ním v době eskalující nemoci scházeli v blízkosti jeho bydliště v hostinci „U Hranice“ ve Strašnicích. Jako skladatel patřil Jaroch stylovým zařazením do okruhu  „rozhlasáků“ – Miloslava Kabeláče, Klementa Slavického, Otmara Máchy, Jana Frýdy a dalších. Rozhlasu  prakticky věnoval celý svůj aktivní život.

Narodil se ve Smilkově u Votic. Po maturitě na reálném gymnasiu v Kolíně absolvoval studium na Pražské konzervatoři a Akademii  múzických umění ve třídě Jaroslava Řídkého. Současně  studoval  i hru na violu u pedagoga Ladislava Černého. Dokonale profesionálně vybaven působil krátce jako violista v orchestru Opery Divadla 5. května a od roku 1947 nepřetržitě až do odchodu do důchodu v tehdejším Československém rozhlase jako dramaturg a hudební režisér.

Jarochovy skladby vznikaly téměř výhradně v oblasti instrumentální symfonické a komorní hudby.  Jeho tvorba vycházela z odkazu meziválečné skladatelské generace a postupně se vyvinula do osobitého modálního systému, vybudovaného na tritonových  intervalových vztazích. Jeho dílo se vyznačuje důmyslnou architekturou, pevným řádem a potřebným dramatickým napětím. Jaroch nikdy nekoketoval s lacinou líbivostí, se svým dílem nespěchal a k tomu vedl i mne při mých konzultačních návštěvách. Dodnes si  pamatuji, jak bojoval se závěrem svého Smyčcového  kvartetu, kdy  Smetanovo kvarteto již urgovalo dodání partitury. Na mé opakující se dotazy, zda kvartet  je dokončen, jsem stále dostával negativní odpovědi.  Až po dlouhé době při návratu Jarochů  z Krkonoš můj učitel hlásil, že nápad se na jedné z procházek dostavil a skladba je hotova.

Největší popularitu přinesla Jarochovi  raná skladba, půvabná  Dětská svita pro noneto a především symfonická báseň Stařec a moře podle Hemingwaye. Neméně  významné jsou ovšem i další skladby,  tři Symfonie(z nichž  třetí je koncertantní),  Fantazie pro violu aorchestr, II. nonet, Smyčcový kvartet, Tři věty  pro housle, violoncello a klavír, Metamorfózy pro dvanáct dechových nástrojů, Sonáta-fantazie pro sólovou violua další. Ve chvílích pohody  psal i drobné skladby pro své dvě talentované dcerky. U poslední z nich s názvem Intermezzi notturni  pro dvoje housle a klavír mne před  svou hospitalizací pověřil jejich instrumentací pro komorní orchestr.

Nezištně mi po dobu deseti let pomáhal gratis při konzultacích, které mně nakonec umožnily věnovat se  hudbě jako svému povolání a to po letech ve funkci dramaturga, kterou po dlouhou dobu  sám vykonával. Jeho přístup k mým skladatelským pokusům nebyl nikdy autoritativní,  nýbrž  citlivý  a trpělivý.  Moudře brzdil moji snahu zameškaná léta rychle dohnat, ale radil pracovat na skladbě  soustředěně tak, abych  ji mohl dokončit s pocitem dobře vykonané práce. Těšil jsem se na každou návštěvu  u Jarochů v milém rodinném prostředí, jehož byl Jaroch starostlivým otcem a kde se mně – bezradnému otvíraly nové cesty k hudbě. Jeho tvorbě bylo ublíženo v době „normalizace“, kdy jeho skladby téměř nezněly, ale ani současná doba, zdá se,  není tomuto významnému tvůrci  nijak nakloněna. Jest si jenom přát, aby nastal zvrat, kdy tyto  obsahově závažné a umělecky dokonalé hodnoty budou doceněny a budou vděčnému  publiku přinášet  radost a cenné zážitky.

Kategorie:Aktuality, Vzpomínky

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in