Epidemie koronaviru dopadla na svět klasické hudby v Česku i v zahraničí

Epidemie koronaviru a s ní spojená opatření dopadla na svět klasické hudby v Česku i v zahraničí. Například Filharmonie Brno 12. 3. plánovala živě přenášet koncert z prázdného Besedního domu. Nakonec prostřednictvím internetu vysílala jen záznam z dopolední generálky, protože se kvůli opatřením večer hudebníci v sále sejít nemohli. Vysílání na internetu přesto sledovaly stovky lidí. Někteří hudebníci měli respirátory či roušky. Filharmonie plánovala program složený z Obrázků z výstavy Modesta Petroviče Musorgského a Fresek Piera della Francesca od Bohuslava Martinů. Po dlouhé době se měli filharmonici vrátit do opraveného Janáčkova divadla. Pravděpodobně by bylo vyprodáno.

V návaznosti na mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 10. 3. a následné usnesení Bezpečnostní rady statutárního města Olomouce zrušila Moravská filharmonie Olomouc všechny plánované koncerty i všechny ostatní akce pro veřejnost s místem konání v Redutě a Mozartově sále, a to od 10. 3. až do odvolání. Opatření se týká všech koncertů bez výjimky. Za jednotlivě zakoupené vstupenky koncertů, které se do doby účinnosti tohoto opatření neuskuteční, bude vstupné vráceno v plné výši. Kompenzace za abonentní vstupenky bude vyčíslena poměrnou částí po odvolání mimořádných opatření podle konečného počtu zrušených koncertů. Koncert řady P – Patriot naplánovaný na 19. 3. filharmonici odehrají pro širokou veřejnost prostřednictvím online přenosu přes web a YouTube kanál Moravské filharmonie Olomouc. „Podařilo se nám najít a zorganizovat alternativu pro naše abonenty a fanoušky a nejbližší  abonentní koncert odehrajeme. Operativně jsme sestavili profesionální tým zvukařů i kameramanů, kteří s námi pravidelně spolupracují na jiných projektech, a koncert Sólo pro Ladu a Viktorii z řady Patriot bude k vidění a poslechu  v plánovaném termínu 19. března živě formou online přenosu přes náš web a YouTube kanál,“ uvedl Jonáš Harman, ředitel Moravské filharmonie Olomouc.

V rámci nouzového stavu, který Česko vyhlásilo od 13. 3., Janáčkova filharmonie Ostrava zatím do 15. 4. ruší koncerty bez náhradního termínu. Koncert s Ondřejem G. Brzobohatým se přesouvá na 1. 6. Také Národní divadlo moravskoslezské neodehraje do 15. 4. žádné představení v Divadle Antonína Dvořáka a Divadle Jiřího Myrona. Na stejnou dobu končí i provoz komorního Divadla 12. Ruší se také doprovodné akce k představením až do 15. dubna.

Podobná situace, tedy dočasné přerušení koncertní činnosti, se dotýká i  předních pražských orchestrů, České filharmonie, Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, Symfonického orchestru Českého rozhlasu či PKF – Prague Philharmonia ad. a nejinak je  tomu  i v případě divadelních scén, kdy např. pražské Národní divadlo zrušilo na 3. dubna plánovanou premiéru Krále Rogera Karola Szymanowského, připravovanou v koprodukci s Národní operou ve Varšavě a Královskou operou ve Stockholmu.

Festival Smetanova Litomyšl, který začíná 11. 6., se zatím drží tématu letošního 62. ročníku, kterým je naděje. Téma původně odkazovalo na 75. výročí konce druhé světové války, nyní jeho organizátoři hovoří o naději, že festival konaný na přelomu června a července proběhne bez jakýchkoli omezení. „Zatím je to daleko a nyní, když se situace mění každý den, není možno předvídat, co bude za tři měsíce. Tím méně činit nějaká opatření,“ sdělil ředitel festivalu Jan Pikna. Během 25 dní plánuje festival uspořádat 44 koncertů a představení hlavního programu. „Pokud by se koncerty a představení nemohly konat, samozřejmě bychom v souladu s našimi pořadatelskými podmínkami vraceli vstupné. V tuto chvíli ale probíhají přípravy bez jakékoli změny, úspěšně běží předprodej vstupenek a koncem května zahájíme stavbu zastřešení zámeckého nádvoří, aby druhý červnový týden bylo vše hotovo. Pak se uvidí,“ dodal Pikna.

Podobně se k této výjimečné situaci staví i Pražské jaro. „Letošní ročník Pražského jara je připraven. Vše běží podle plánu a dolaďujeme poslední produkční detaily. V jaké podobě festival proběhne, se ukáže během následujících týdnů,“uvedl ředitel festivalu Roman Bělor. 

Bohužel např. festival Pardubické hudební slavnosti, který měl probíhat od 12. března do 17. dubna, musel být zrušen…  O tom, zda se některé jeho akce uskuteční v náhradním termínu, bude jeho vedení ještě informovat.

Šíření nového koronaviru má negativní dopady i na svět klasické hudby v Evropě. Například Clevelandský orchestr zrušil své turné plánované na 19. až 26. 3.  ve Vídni a Paříži, i koncerty, které se měly uskutečnit od 31. března do 4. 4. v rámci festivalu v Abú Zabí. „Zdraví a blaho našich hudebníků, spolupracovníků a donátorů pro nás mají absolutní prioritu,“ prohlásil šéf orchestru André Gremillet.

Pařížská filharmonie zase zrušila koncerty, které se měly uskutečnit v sále Pierra Bouleze pro 2400 diváků. Pařížská Komická opera agentuře AFP sdělila, že uvažuje o zrušení svého nejbližšího představení plánovaného na 25. 3. a zvažuje možnost snížení kapacity sálu z 1150 míst na 800. O podobné možnosti debatují i další pařížská kulturní zařízení jako Pařížská opera nebo Théâtre des Champs-Elysées.

Osmasedmdesátiletý klavírista a dirigent Maurizio Pollini kvůli zákazu cestování, které o víkendu v severoitalských regionech vyhlásila italská vláda, odřekl koncert ve velkém sále Labské filharmonie v Hamburku. Koncert byl odložen na 26. 5.

Kvůli rostoucímu počtu infikovaných koronavirem zrušila Bachova akademie ve Stuttgartu letošní vyprodaný festival Bachwoche, který se měl konat od 13. do 21. 3. a měl zahrnovat mistrovské kurzy, semináře a komentované koncerty věnované dílu Johanna Sebastiana Bacha.

Napsat komentář