• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Nová kompoziční soutěž melodramu

17.1.2020 by Věra Šustíková

Věra Šustíková

V Galerii HAMU se vloni na podzim uskutečnilo v rámci 22. Melodramfestu finálové kolo historicky první „Mezinárodní soutěže Zdeňka Fibicha v kompozici melodramů“, které mělo formu živého provedení osmi melodramů pro recitaci a klavír nastudovaných zkušenými interprety – recitátory Martou Hrachovinovou, Filipem Sychrou a klavíristou Danielem Wiesnerem – za režijního vedení Věry Šustíkové.

Organizátorem „Mezinárodní soutěže Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramů“ je Společnost Zdeňka Fibicha již 20 let. V průběhu konání se zabývala také myšlenkou na uspořádání skladatelské soutěže. Její realizace se však zdařila až v tomto roce díky vstřícnému přístupu nového vedení Katedry teorie HAMU, tj. profesora Jiřího Bezděka, který byl jmenován ředitelem nově vzniklé soutěže a současně předsedou její historicky první odborné poroty.

Od roku 2019 tak bylo zrušeno české kolo interpretační soutěže Zdeňka Fibicha a obě soutěže  – interpretační a kompoziční – se budou po roce střídat pouze v mezinárodní podobě. Provázanost obou soutěží zaručuje pravidlo, že skladba, která získá ve skladatelské soutěži 1. cenu, bude v následujícím roce vypsána jako povinná skladba pro interpretační soutěž. To determinuje její podobu – obsazení a stopáž, převoditelnost textu do světových jazyků, apod.  

Nová skladatelská soutěž na rozdíl od soutěže interpretační není vázána věkem autora a je zajímavá i tím, že je anonymní. Skladatelská soutěž je pouze dvoukolová. Stanovená tříčlenná odborná komise z řad členů SZF v 1. kole hodnocení zjistí, zda skladba splňuje všechny stanovené podmínky, a doporučí 8–10 skladeb do 2. kola.

Soutěžní porota 2. kola je pětičlenná, složená ze skladatelů všech generací a jednoho literáta. Je každoročně obměnitelná. Na základě předložených materiálů k prostudování a vyslechnutí jejich živého provedení ohodnotí skladby 2. kola a určí pořadí. Slovo dostávají i posluchači, kteří tak nejsou jen pasivními svědky, ale i aktivními účastníky hodnocení. Udělí svou Cenu publika. Podobně interpreti nastudování udělují svou Cenu interpretů.

Letošní porotu tvořili: Prof. Jiří Bezděk, Ph.D. – předseda poroty, Prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc. – literární a hudební vědkyně, PhDr. Miroslav Pudlák, Ph.D. – hudební vědec a skladatel, MgA. Daniel Chudovský – hudební skladatel a klavírista a Jiří Teml – hudební skladatel. Ti rozdělili hlavní ceny soutěže, které poskytuje Nadace Život umělce. Teprve po zapsání výsledků připadla důležité role tajemnici soutěže Darině Svobodové, která jediná zná jména autorů a komunikuje s nimi. Napínavý večer skončil odtajněním jmen autorů, jejich představením publiku a porotě a veřejným vyhlášením výsledků soutěže.

Cenu publika si odnesl Radek Schejbal za melodram Město, interpreti pak dali svůj hlas Kosmologii Michaely Augustinové. Porota finálového kola udělila celkem tři druhé ceny, přičemž první a třetí cena nebyly uděleny. Oceněnými se stali mladí autoři: slovenský skladatel Patrik Kako za melodram 32´14, Michaela Augustinová za melodram Kosmologie a plzeňská Kateřina Trojanová za melodram Bolest.

Ocenění autoři Patrik Kako, Kateřina Trojanová a Michaela Augustinová Foto © Martin Myslivec

Pořadem provázela režisérka Věra Šustíková, která na závěr zkonstatovala, že v roce 2019 žádná z přihlášených skladeb neobsadila 1. místo, proto nebude vypsána povinná soudobá skladba do interpretační soutěže 2020. Soutěžící interpreti tak mají možnost vlastní volby.

(Statuty obou soutěží viz: www. Melodramfest.cz – sekce „Soutěž“)

Kategorie:Aktuality

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in