Praha, Obecní dům
Vídeň, Goldener Saal
Markéta Jůzová
Světoznámý mladý ruský klavírista Denis Matsuev natáčí již dlouhodobě pro prestižní labely a vystupuje s renomovanými orchestry i v nejslavnějších síních. Velmi úspěšná byla jeho nahrávka z roku 2009, podzimního koncertu v newyorské Carnegie Hall. I když jeho repertoárový záběr je široký a sahá od klasicismu až po hudbu 20. století, nejvíce inklinuje k náročným romantickým skladbám Ference Liszta, Petra Iljiče Čajkovského, Sergeje Rachmaninova a Sergeje Prokofjeva.
Do svého zahraničního turné sezony 2018/2019 zahrnul sólové koncerty s orchestrem i řadu svých recitálů s různým programem. Např. ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni 6. 10. hrál Matsuev Koncert pro klavír a orchestr č. 2, g moll, op. 16 Sergeje Prokofjeva v rámci druhého abonentního koncertu Vídeňské filharmonie pod taktovkou svého krajana Valerije Gergijeva. Ve Smetanově síni Obecního domu v Praze 10. 12. představil sólový recitál, na kterém zazněla v oficiální části večera díla Ludwiga van Beethovena, Sergeje Rachmaninova a Petra Iljiče Čajkovského.
V konfrontaci se šestým ročníkem Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, který probíhal v Praze ve dnech 22. 11. – 2. 12., kdy mohli zájemci navštívit 27. 11. ve Dvořákově síni Rudolfina koncert fenomenálního ruského osmašedesátiletého klavíristy Grigorije Sokolova, jeví se být Matsuev pokračovatelem velké ruské klavírní tradice.
Sokolovovo interpretační umění spojované dlouhodobě s prezentací programu, jenž bývá po dramaturgické stránce vybraných kompozic v různých zemích jeho vystoupení většinou stejný v rámci jedné sezony, je stále na vysoké úrovni, hluboce promyšlené a technicky bravurní v pestré dynamické i výrazové škále. O generace mladší třiačtyřicetiletý Matsuev má rovněž mimořádné nadání. V citlivě analytickém uchopení děl a v bohaté šíři nuancí interpretačně kompozice rozkrývá vždy s respektem ke skladateli. Jeho vzezření charakterizuje statné držení těla a rovná záda při hře na klavír. Provedení romantických skladeb z tvorby ruských skladatelů je schopen obdařit nejen detailní technickou a výrazovou bravurou, ale i vrstevnatou vnitřní a vnější gradací, umocněnou silným tahem a velkolepostí.
Když hrál Matsuev ve Zlatém sále po boku Valerije Gergijeva a Vídeňské filharmonie, interpretace Prokofjevova koncertu vyzněla dramaticky výsostně. Na rozdíl od Sokolovova nabízí sólista v zahraničí během sezony mnohem častěji různě koncipované programy. Pestrou klavírní repertoárovou šíří disponuje ovšem i jeho krajan Daniil Trifonov, famózní host MHF Pražské jaro 2018, který již v sedmadvaceti letech má světové renomé.