Z květnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
* Rozhovor s hostem Pražského jara, Krzysztofem Pendereckým, který se letos na festivalu představí nejen v roli dirigenta závěrečného koncertu, ale rovněž jako autor díla, jež zde v podání sólistů, Slovenského filharmonického sboru a Symfonického orchestru Českého rozhlasu, zazní – Symfonie č. 7 „Sedm bran jeruzalémských“
* Rozhovor se současnou hvězdou španělského flamenka, Rocíou Márquez, která rovněž potěší návštěvníky MHF Pražské jaro, kde vystoupí se svou čtyřčlennou doprovodnou skupinou, Danielem Borregou (klavír), Juanem Jiménezem (saxofon), Antoniem Morenem (bicí nástroje) a Miguelem Angelem Cortésem (kytara) v projektu nazvaném Pocta španělskému básníkovi Federiku Garcíovi Lorkovi
* Rozhovor s ředitelem nově ustavených cen klasické hudby Classic Prague Awards Jiřím Besserem o jejich příštím ročníku, kdy slavnostní předání se ze Sálu Martinů Lichtenštejnského paláce přesune do Smetanovy síně Obecního domu
* Rozhovor s polským tenoristou Piotrem Beczałou, který v únoru společně se svým „dvorním“ dirigentem Łukaszem Borowiczem hostoval v pražském Národním divadle v roli Prince z Dvořákovy Rusalky, jež má v repertoáru již od roku 2008, kdy byla opera uvedena na Salcburském festivalu
* Z rubriky Události recenzi na vystoupení Orchestru Státní opery v novém prostoru nazvaném Forum Karlín a s méně hranými díly Richarda Wagnera, Ericha Wolfganga Korngolda (provedení jehož Koncertu pro housle a orchestr D dur, op. 35 se orchestr ujal společně s Jiřím Vodičkou) a Alexandera Zemlinského
* Z rubriky Festivaly, koncerty především recenzi na plzeňský festival Smetanovské dny, vystoupení Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, na němž mimo jiné zazněla i světová premiéra oratoria Ecce homo Josého Cury, který se vedle ostatních sólistů zhostil rovněž jednoho z partů díla, a sice role Krista, a v první části večera se představil i jako dirigent, sólový koncert Pražského filharmonického sboru v kostele sv. Šimona a Judy, hodnocení absolventského koncertu půvabné dirigentky Nikol Kraft, která předstoupila v brněnském Besedním domě před Moravskou filharmonii Olomouc, či vystoupení rezidenčního souboru letošní sezony ČSKH – Zemlinského kvarteta, během něhož byla předána Cena Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2016 členům Sedláčkova kvarteta
* V rubrice Horizont přinášíme zhodnocení Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest, jehož 24. ročník přinesl několik změn
* Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na reprízu Dvořákovy Rusalky v režii Jiřího Heřmana, při níž v roli Prince hostoval již výše zmíněný Piotr Beczała, či na studentské představení Mozartovy Kouzelné flétny v Divadle na Orlí v Brně a na Ceny Thálie 2016, které byly předány 27. 3. v Národním divadle. Za pozornost určitě stojí i přímý přenos baletního představení Sen noci svatojánské Felixe Mendelssohna-Bartholdyho z pařížské Opéra Bastille v Kině 35 ve Francouzském institutu
* Ze zahraničí jsme z květnového čísla Hudebních rozhledů vybrali zhodnocení Wagnerovy opery Tristan a Isolda, uvedené v režii Davida McVicara a se sólisty Stephenem Gouldem a Petrou Lang ve Vídeňské státní opeře, kde se taktovky ujal finský dirigent Mikko Franck, ovšem hudebního nastudování před čtyřmi lety, kdy byla inscenace premiérována, Franz Welser-Möst. Za návštěvu ovšem stojí i Čajkovského Piková dáma, uvedená v Saské Kamenici, kde se nastudování zhostil Michael Güttler a režie Helen Malkowsky, a zklamáni určitě nebyli ani návštěvníci koncertů Vídeňské filharmonie ve Zlatém sále, kde na dirigentský stupínek vystoupili již zmíněný Franz Welser-Möst a Andris Nelsons
* Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly – informace o rakouském Operním festivalu Burg Gars, jehož zakladatelem a duchovním otcem byl český režisér Karel Drgáč (po roce 1989 rovněž ředitel Státní opery Praha), který pozval k hostování i celou řadu českých umělců, Portréty velkých klavíristů 20. století – portrét vynikajícího kubánsko-amerického pianisty Jorgeho Boleta, nazývaného poslední romantik, Z historie muzikálu – rozhovor s dalším úspěšným muzikálovým skladatelem Sylvestrem Levayem, který už více než čtyřicet let spolupracuje se známým textařem Michaelem Kunzem, Muzikantské fugy – zajímavosti z životních peripetií a „útěků“ kapelníka a skladatele tří císařů Johanna Josepha Fuxe, Celuloidová hudba – tentokrát o účasti protagonistů Osvobozeného divadla, Jiřího Voskovce, Jana Wericha a Jaroslava Ježka, při uvedení filmu Paramount Revue, které trojice zahájila vstupním skečem a písní Tři strážníci
nové seriály: Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby – tentokrát o činnosti někdejší Jazzové sekce Svazu hudebníků ČSR letech 1977–1979 s podtitulem Jazz v aréně žánrů
* V rubrice Knihy a notoviny v květnovém čísle přinášíme recenzi knihy Paula du Noyera Conversations with McCartney v překladu Ladislava Šenkyříka s názvem Paul McCartney
* A v rubrice Svět hudebních nástrojů, kterou tvoří cyklus Z našich houslařských ateliérů – violoncella a kontrabasy, se setkáme se staviteli violoncell, houslaři Radkem a Markem Komárovými, syny mistra houslaře Miroslava Komára