• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Úspěšná Korunovační kantáta Leopolda Koželuha po 226 letech

17.2.2017 by Hana Jarolímková

Velká událost koncertní sezony Pražských symfoniků

Praha, kostel sv. Šimona a Judy

Hana Jarolímková

Dramaturgická odvaha se velmi často vyplácí. To byl i případ obnovené premiéry Korunovační kantáty Leopolda Koželuha, která naposledy zazněla v Praze v září roku 1791. O přípravě tohoto projektu, respektive o celém projektu „Češi ve Vídni“, jsme čtenáře informovali v lednovém čísle Hudebních rozhledů. Spolu s provedením tohoto díla vznikla i nahrávka pro společnost Naxos, což je pro Pražské symfoniky cenné – společnost Naxos letos získala nejvíce ocenění (tři kategorie) v prestižním udílení cen Grammy Awards 2017.

Leopold Koželuh (1747–1818) dostal svoji objednávku pro mimořádně důležitou politickou, společenskou a kulturní událost spolu s Mozartem (ten napsal pro stejnou příležitost operu La clemenza di Tito). Samo o sobě to svědčí o jeho postavení i o předpokládané kvalitě díla. S Mozartem spojuje Korunovační kantátu i osobnost sopranistky, která účinkovala na premiéře, jak ji označil dobový tisk – „vlastenecká pěvkyně“ Josefina Dušková. Ale samozřejmě, že nejdůležitějším faktem je dílo samotné a otázka, zda obstojí bez zajímavých a důležitých dobových souvislostí, které provedení a korunovace Leopolda II. a jeho manželky českým králem a královnou, přinesly. A Korunovační kantáta (plným titulem v originále Cantate seiner K. K. Majestät Leopold dem II gewidmet) Leopolda Koželuha, dílo na text německého profesora Karlo –Ferdinandovy university v Praze Augusta Gottlieba Meissnera při obnoveném provedení 31. 1. 2017 nejenže obstálo, ale zaplněný sál v kostele sv. Šimona a Judy zcela zaujalo svou hudební kvalitou i provedením. Dílo, které má i s úvodní symfonicky pojatou předehrou osmnáct částí, střídá monumentálně a heroicky pojaté sborové partie (skvěle nastudované souborem Martinů Voices se sbormistrem Lukášem Vasilkem), recitativy, ariosa a árie. Zejména práce v oblasti recitativů s nepominutelnou účastí a velmi kreativním přístupem cembalisty Filipa Dvořáka,byla nesmírně zajímavá. Koželuh vytvářel v recitativech velmi důkladně prokomponované a výraz dotvářející zajímavé a často velmi kontrastní hudební úseky. Sbor zaujal ve všech částech, kde účinkoval. Zejména ve dvanácté části „Da3 wir noch am schwanken Stabe“ předvedl ukázkový výkon při opakované frázi „Vater, Vater, Danken Wir“. Všichni tři sólisté – sopranistka měkce sytého témbru Kristýna Vylíčilová, technicky i výrazově dobře vybavení tenoristé Josef Moravec a Tomáš Kořínek zvládli své náročné party přesvědčivě. Nejen v recitativech, ale i v ariosních částech a v áriích. Velmi působivý byl závěrečný tercet ( XVI. část) „Da erschien er“ (čtenáři mají možnost vidět a slyšet ukázku tohoto tercetu z generální zkoušky na YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=EEBhM17dwkQ). Zajímavý prostor dostaly v tomto díle klarinety, často se objevují v lyrických momentech a vytvářejí imitaci k vokální lince sólistů, jako například hned v šesté části, sopránové árii „Du, des Himmels schönste Tochter“. Nastudování mladého dirigenta Marka Štilce svědčilo o dokonalé znalosti díla, zaujetí a schopnosti vystavět rozsáhlou tektoniku vokálně instrumentální partitury. I o tom, že lze interpretovat stylově dílo z konce osmnáctého století bez užití dobových nástrojů a s tělesem (byť samozřejmě v poněkud komornější sestavě zejména ve skupinách smyčců), které se obvykle profiluje ve velkých romantických a pozdně romantických dílech. Některé drobné nesouhry orchestru zejména v úvodních taktech, než přišla dokonalá koncentrace všech hráčů, jistě opravy při nahrávání odstraní. Provedení bylo mimořádnou a úspěšnou událostí celé sezony Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK.

Ukázka:

Úvodní foto: Z provedení Koželuhovy Korunovační kantáty  Foto c archiv Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK – Jan Slavík

Kategorie:Aktuality

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in