• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Gerontiuv sen v Berlíně, Staatskapelle Berlin, Thomas Hampson a Daniel Barenboim

27.9.2016 by Jiří Štilec

Berlín, Grosser Saal der Berliner Philharmonie

Jiří Štilec

Oratorium Gerontiův sen, op. 38 (The Dream of Gerontius) na text kardinála Johna Henryho Newmana od Edwarda Elgara nepatří, alespoň v České republice, k příliš často provozovaným a známým skladbám, i když shodou okolností naposledy bylo u nás toto monumentální dílo provedeno na festivalu Janáčkův máj v Ostravě v roce 2013. Obliba takových rozsáhlých vokálně instrumentálních produkcí ve Spojeném království souvisí s tradiční britskou zálibou v oratorních žánrech. Tato linie začíná někdy v době Georga Friedricha Händela a pokračuje přes devatenácté století až k současnosti. K úspěšným oratorním autorům ve Velké Británii patřil i náš Antonín Dvořák. Je zajímavé, že Dvořákovi byl stejný Newmanův text nabídnut ještě před Edwardem Elgarem, Dvořák však text odmítnul. A tak Edward Elgar zhudebnil tento mysteriozní text v roce 1900 a svou skladbu tento katolík a anglický národní skladatel považoval za jedno ze svých nejdůležitějších a nejlepších děl. Na poslední straně partitury s datem 3. srpna 1900 se objevuje citát z díla Johna Ruskina („This is the best of me…“).

Rozsáhlé, více než devadesátimunutové oratorium vychází z představy smrti a očistce a ukazuje místy až naturalisticky scény loučení se životem a naději na nový posmrtný a věčný život s obrazem Panny Marie, anděla, duše, kněze , anděla smrti a dalších alegorických postav.

Jedním ze záměrů organizátorů koncertu, konaného 20. 9. ve spolupráci se Státní operou Unter den Linden a Berliner Festspiele/Musikfest Berlin, bylo předvést v sólistickém obsazení hvězdy jako byl Jonas Kaufmann (Gerontius), Thomas img_20160920_220540Hampson (Kněz a Anděl smrti) a Sarah Connolly (Anděl), přičemž nejnáročnější rolí v díle je zřejmě tenorový part. Bohužel s výjimkou Thomase Hampsona oba sólisté na poslední chvíli ze zdravotních důvodů odřekli, takže na jejich místě jsem slyšel tenoristu Andrewa Staplese a mezzosopranistku Catherine Wyn-Rogers. V každém případě to byl obdivuhodný „záskok“, i když oba pěvci nedosahovali kvalit excelujícího Thomase Hampsona, který přesvědčivě sytým a barevným hlasem zazpíval ve velkém stylu svůj part ve zcela zaplněné koncertní síni Berlínské filharmonie.

Náročné dílo Edwarda Elgara pojal Daniel Barenboim a skvěle hrající Staatskapelle Berlin jako kombinaci převážně meditativních a vážných momentů a ploch s několika dramatickými úseky a podařilo se mu skvělým způsobem udržet architekturu a tektonický oblouk rozsáhlého celku. Skvělým způsobem působily sborové partie, nastudování bylo velmi pečlivé a přesvědčivé. Celkově patřilo provedení oratoria Gerontiův sen v Berlíně díky vynikajícímu a hluboce niternému výkonu dirigenta Barenboima, díky koncentrovanému a bezchybnému výkonu orchestru Staatskapelle Berlin a sólisty Thomase Hampsona a všech zúčastněných sborů (Staatsopernchor, RIAS Kammerchor, Konzertchor und Jugendchor der Staatsoper Unter den Linden) k mimořádným zážitkům.

Kategorie:Aktuality, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in