Hudba a přírodní scenérie (Klang trifft Kulisse)
Grafenegg, Wolkenturm
Jiří Štilec
Bernard Haitink a European Union Youth Orchestra
Mezinárodní hudební festival Grafenegg 2016, který se konal na sklonku léta (19. 8. – 11. 9. 2016) v prostředí romantického historizujícího zámku a zámeckého parku Grafenegg nedaleko Křemže a v blízkosti okouzlující krajiny Wachau, oslavil letos desáté výročí své existence. Jeho zakladatelem, uměleckým šéfem a mezinárodně uznávaným garantem je Rudof Buchbinder. (Jen pro zajímavost – německá verze Wikipedie uvádí u jeho národnosti „česko-rakouský“ klavírista, narodil se totiž v roce 1946 v Litoměřicích, v tehdejším Československu!). Přes svoji poměrně krátkou historii se Grafenegg zařadil mezi skutečnou evropskou festivalovou elitu a návštěva tohoto festivalu jen potvrzuje, že naši jižní sousedé cílevědomě vytvářejí z Rakouska kulturní a hudební velmoc, navazují na své tradice (bylo zajímavé, kolik návštěvníků festivalu přišlo na večerní koncert v krojích) a dokáží spojovat a vytvářet ty nejdůležitější momenty kulturní turistiky, která je nesmírně dokonale připravena a přitahuje zejména zahraniční klientelu. Festival probíhá v nádherném prostředí, kde se spojuje hudba, architektura, příroda a dokonalý servis, včetně kulinářských specialit a místních vín, všudypřítomná je tradiční rakouská pohostinnost. Recept zdánlivě ne příliš obtížný, ale velmi obtížně realizovatelný. Mimochodem, samotný zámek a celý areál v blízkosti Wachau, což je oblast zapsaná na Seznamu světového dědictví UNESCO, patří rodině Metternich-Sándor. Jen přehlídka jmen dirigentů a orchestrů v letošním ročníku je více než impozantní. Byly zde především orchestry ze světové špičky – Concertgebouworchester Amsterdam, The Clevelend Orchestra, London Symphony Orchestra, Wiener Philharmoniker a další. Dirigenti jako Valerij Gergijev, Christian Thielemann, Franz Welser-Möst, Bernard Haitink, Daniele Gatti, Gianandrea Noseda a jiní. Z českých orchestrů se festivalu účastnila i Česká filharmonie s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Měl jsem možnost navštívit koncert Orchestru mladých Evropské Unie (European Union Youth Orchestra) 27. 8. 2016.
Koncert se díky nádhernému počasí konal v amfiteátru Wolkenturm s kapacitou 1750 míst a byl zcela zaplněn. Kromě klasických sedadel byla možnost sedět i na travnatých plochách tohoto architektonicky nádherného amfiteátru zasazeného citlivě do zámeckého parku. Festival má i možnost v případě nepříznivého počasí přesunout koncert do moderního koncertního sálu (Auditorium Grafenegg). Program večerního koncertu 27. 8., vlastně z děl „rakouských“ autorů, dal příležitost nejen mladým orchestrálním hráčům, ale i mladým sólistům. V první části zazněla Haydnova Koncertantní symfonie pro housle, violoncello, hoboj, fagot a orchestr B dur (Hob. I:105). Jako sólisté vystoupili Lorenza Borrani – housle, Paul Watkins – violoncello, Kai Frömbgen – hoboj a Stefan Schweigert – fagot. Všichni mladí sólisté byli výborně připraveni, nejvíce na sebe upozornila houslistka Lorenza Borrani. Bernard Haitink představil stylově čistého, ale přitom plnokrevného a zajímavě vtipného Haydna. Koncertantní symfonie Josepha Haydna tvořila důležitou předehru k tomu hlavnímu, co přišlo po přestávce (mimochodem, neodpustím si malou poznámku do vlastních řad – organizátoři dokázali zajistit dostatečnou kapacitu pro občerstvení bez velkých front a čekání, bravo!) – Anton Bruckner Symfonie č. 7 E dur. Obrovitá katedrála, čtyřvětý kolos, stavba nebeských délek a momentů hluboké kontemplace a ryzího symfonismu. Tady se ukázaly především kvality dirigenta i celého mladého orchestru. Byla to jedna z nejkrásnějších interpretací Brucknera, které jsem měl možnost slyšet. Ohromné a plné nasazení mladých hráčů, dokonalá koncentrace, zaujatost a úžasně úsporná, ale přitom nesmírně funkční gesta Bernarda Haitinka. Dynamická škála od takřka neslyšných pianissim (mimochodem amfiteátr má naprosto neuvěřitelně dokonalou akustiku), burcující fortissimo, naprosto zřetelné a hluboce zdůvodněné frázování, dokonalý tempový rozvrh a především skvělý a přesvědčivě strhující výklad obsahu Brucknerovy Sedmé symfonie. Publikum sledovalo tento výkon takřka bez dechu a pozornost rostla až do závěrečného Finale. Jestliže jsem v úvodu recenze psal o festivalové elitě a elitě orchestrů z první pětky, tak tento Orchestr mladých Evropské Unie se do této elity svým výkonem určitě zařadil. Grafenegg není daleko od našich hranic, určitě se vyplatí navštívit nejen půvabnou romantickou krajinu Wachau, historické město Krems, ale kterýkoliv koncert tohoto pozoruhodného festivalu. Každý stojí za to a je garancí nejvyšší kvality, rovněž celkový servis a vše, co obklopuje tento desetiletý festival, zasluhuje obdiv.