Novoroční koncert Vídeňské filharmonie poprvé pod taktovkou Christiana Thielemanna

Vídeň, Musikverein – Goldener Saal

Markéta Jůzová

Christian Thielemann Foto c Terry Linke

Novoroční koncert Vídeňské filharmonie patří tradičně k nejvýznamnějším společenským světovým hudebním událostem. Přímým přenosem nebo ze záznamu je již přenášen do více než devadesáti zemí světa. Vedení světoznámého tělesa vyzvalo tentokrát k dirigentskému pultu proslulého německého dirigenta. Christian Thielemann, jenž s rakouským orchestrem spolupracuje od roku 2000, se zhostí poprvé ve své kariéře nastudování programu slavnostního koncertu, jenž se každoročně koná ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni.

Portrét Christiana Thielemanna – mistrovské umění

https://www.youtube.com/watch?v=zrZxapuFdLQ

Přáním orchestru je snaha zprostředkovat každoročně návštěvníkům a posluchačům nejen interpretace děl, jejichž doménu tvoří skladby slavného rodu generace Straussů, ale i vyslat hudební poselství Rakouska všem lidem v duchu lásky, míru, naděje a přátelství.

Již na podzim byl zveřejněn oficiální program Novoročního koncertu 2019.

Carl Michael Ziehrer: Schönfeld-Marsch, op. 422 **

Josef Strauß: Transactionen. Walzer, op. 184

Josef Hellmesberger Jr.: Elfenreigen

Johann Strauß Jr: Expreß. Polka schnell, op. 311 *

Johann Strauß Jr: Nordseebilder. Walzer, op. 390

Eduard Strauß: Mit Extrapost. Polka schnell, op. 259

——————

Johann Strauß Jr: Ouvertüre zu „Der Zigeunerbaron“

Josef Strauß: Die Tänzerin. Polka française, op. 227 *

Johann Strauß Jr: Künstlerleben. Walzer, op. 316

Johann Strauß Jr: Die Bajadere. Polka schnell, op. 351

Eduard Strauß: Opern-Soirée. Polka française, op. 162 *

Johann Strauß Jr: Eva-Walzer aus „Ritter Pásmán“ *

Johann Strauß Jr: Csárdás aus „Ritter Pásmán“

Johann Strauß Jr: Egyptischer Marsch, op. 335

Josef Hellmesberger Jr: Entr’acte-Valse *

Johann Strauß Jr: Lob der Frauen. Polka mazur, op. 315

Josef Strauß: Sphärenklänge. Walzer, op. 235

* = první uvedení

** = první uvedení na Novoročním koncertě

Před slavnostní hudební událostí 1. 1. 2019 byly již v dlouhodobém plánu koncerty se stejným programem ve Zlatém sále ještě 30. a 31. prosince 2018. Bývalý rakouský předseda Vídeňské filharmonie Clemens Hellsberg, houslista a muzikolog, který zažil mnohé novoroční koncerty, se ke svým zkušenostem s plánováním programů během našeho rozhovoru ve Vídni zasvěceně vyjádřil: „Když sestavujeme koncertní program Novoročního koncertu, nesmíme opomíjet nejen jeho světovou výjimečnost, ale i jeho konfrontaci s vlastní historií prezentovanou ve Zlatém sále. Při intenzivní hudebně historické práci se ukazuje, jak dynastie Straussů byla ovlivněna společensko-historickými a politickými událostmi. Jejich skladby se tak staly postupem času přirozenou součástí evropských dějin hudby.“

Clemens Hellsberg Foto c Terry Linke

K orchestrálním zkouškám Novoročních koncertů Clemens Hellsberg důrazně podotkl: „Pokud se ale někdo domnívá, že hudba dynastie Straussů je pro hudebníky snadná, pak se mýlí. Naopak patří k nejnáročnějším. Jejich kompozice jsou pozoruhodným odkazem vývoje hudby 19. století a je zajímavé sledovat, jak na ně reagovali další velcí skladatelé. Často je oceňovali např. Richard Wagner, Johannes Brahms, Ferenc Liszt nebo Petr Iljič Čajkovskij, kteří ve své tvorbě ukázali, jak se vyrovnávali s taneční hudbou a s fenoménem valčíků.“

Clemens Hellsberg stál také u zrodu již tradičních koncertů v parku zámku Schönbrunn, které se konají každoročně v květnu nebo v červnu. Zámecké koncerty považuje za protiváhu k novoročním: „Novoroční koncert se koná tradičně ve Zlatém sále budovy Musikverein. Vstupenky na koncert jsou extrémně drahé a hudební dramaturgie je poměrně stálá, vychází z hudby generace Straussů, Hellmesbergera a jubilujících skladatelů. Koncerty v zámeckém parku Schönbrunn se hrají venku a jsou zdarma pro všechny návštěvníky. Jejich koncepce je komplementární, vzájemně se prolínají a doplňují. Byl bych rád, aby tento model dvou rozdílně koncipovaných koncertů byl do budoucna zachován.“

Stejně jak v minulém roce výtěžek z koncertu 30. 12. 2018 v celkové výši 100. 000, – eur bude vynaložen na charitativní účely, pro Amnesty International 25. 000, – eur a projekt Licht ins Dunkel 75. 000,- eur.

Tým rakouské veřejnoprávní televize ORF si připravil pro snímání velkolepého koncertu čtrnáct kamer. V historii Novoročního koncertu se jedná o 61. televizní přenos. Tentokrát se vysoké technologické zázemí zrodilo ve spolupráci s japonskou veřejnoprávní televizí NHK, která jako první na světě začala v roce 2018 pravidelně vysílat v nejvyšším rozlišení 8K Ultra HD.

K televizní režii byl po loňském úspěchu opět vyzván německý rodák Henning Kasten. Debutanty budou společně s dirigentem Christianem Thielemannem i ruský choreograf Andrey Kaydanovskiy a rakouský kostýmní návrhář Arthur Arbesser. Pro koncertní přestávku 79. Novoročního koncertu Vídeňské filharmonie 2019 byl zvolen dokument režiséra a producenta Felixe Breisacha, který poutavě zpracoval aktuální jubilejní téma „Vídeňská státní opera 1869 – 2019.“

Nádherná floristická výzdoba byla svěřena vídeňským městským zahrádkářům, upřednostněny jsou světlé a krémové odstíny barev bílé, žluté, oranžové a svěží zelené. Vedení Vídeňské filharmonie v čele s předsedou Danielem Froschauerem a obchodním šéfem Michaelem Bladererem považuje umění zpestřit sál 30. 000 květy za floristické mistrovské dílo na nejvyšší úrovni.

Digitální live nahrávka Novoročního koncertu vyjde 7. ledna 2019 na CD, 25. ledna 2019 na DVD a Blu-ray a 15. února 2019 v podobě Vinyl a Visual Album. V souvislosti s pořádáním koncertu vedení světoznámého orchestru akcentuje svou dlouhodobou spolupráci s EBU, firmou Rolex a labelem Sony.

Zlatý sál… Foto c Terry Linke

Na tiskové konferenci k Novoročnímu koncertu ve Vídni bylo také oznámeno založení Orchestrální akademie, která bude probíhat dva roky. Otevře se na podzim 2019 a zpřístupněno je mladým adeptům ve věku 18 – 27 let, z uchazečů bude vybráno jen dvanáct vynikajících hudebníků. Bližší informace lze najít na webových stránkách Vídeňské filharmonie.

Novoroční koncert Vídeňské filharmonie v roce 2020 bude ve svých jedenačtyřiceti letech řídit lotyšský dirigent Andris Nelsons, současný hudební ředitel Bostonského symfonického orchestru v USA a šéfdirigent Kapellmeister Gewandhausorchester Leipzig.

 

Portrét Andrise Nelsonse – mistrovské umění

https://www.youtube.com/watch?v=Io0Q70EW2mc