• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Abonentní koncerty v Mariánských Lázních

31.5.2022 by redakce Hudební rozhledy

Marta Ulrychová

Dva poslední koncerty dvou abonentních cyklů Západočeského symfonického orchestru, které se uskutečnily ještě před slavnostním zahájením lázeňské sezóny (13. května), se výrazně lišily dramaturgicky, žánrově i počtem interpretů.

         Pod názvemHudba zlatého věku Mariánských Lázní  se 29. dubna uskutečnil koncert nabízející výběr operetních a muzikálových kompozic v provedení Originálního salónního orchestruMariánské Lázně. Těleso hrající v „pařížském obsazení“ založil v roce 2010 trumpetista ZSO Vladimír Smutný. Přizval do něj jednak své kolegy z domovského orchestru, jednak hráče symfonických těles z Karlových Varů, Plzně  a německého Bad Elsteru. Svým nástrojovým složením (smyčcový kvintet, klarinet, trubka, klavír a bicí) je stylovou reminiscencí na salónní orchestry, které od poloviny  od 19. století plnily  v lázeňských městech nepostradatelnou  zábavnou funkci. Život podobných nástrojových uskupení šel ruku v ruce s vývojem operety a zábavné hudby, počínaje francouzskou produkcí přes vídeňské autory „zlatého“ a „stříbrného“ věku operety až k tvorbě českých skladatelů, kteří se v tomto žánru uplatnili neméně úspěšně (Piskáček, Nedbal, Friml). Z této oblasti na  programu  zazněla slavné jména – Offenbach,  Strauss,  Lehár, Piskáček, Friml, ze „zlatého věku“, jemuž v Mariánských Lázních odzvonila první světová válka, se však orchestr přenesl i do novější doby ukázkami pozdější produkce (Gerhardovo tango Story Espaňa) či melodiemi slavných muzikálů.

 Je všeobecně známo, že „lehčí múza“ nikterak nepřináší  lehčí party, ba naopak, důraz na virtuozitu byl leckdy větší  než u tzv. vážné hudby. Orchestr pod vedením  Hany Hložkové, která zde přejala vedení coby nepostradatelný  „Stehgeiger“,  hrál vskutku výtečně, virtuózně a stylově zněla v Lehárových partech klarinetová sóla Jana Oblištila, svým jasným subretním sopránem zaujala osvědčená Gabriela Kopperová, divákům dobře známá z mnoha našich scén, svým průvodním slovem (česky a německy) s přehledem a zasvěceně  provázel Alexandr Komarnický.  Zařazení tohoto koncertu do abonentního cyklu bylo dobrým tahem,  což potvrdil i mohutný aplaus publika, které nezůstalo ošizeno o očekávaný přídavek – Pochod Radeckého z pera Johanna Strausse-otce.   

         Zcela jiný zážitek připravilo návštěvníkům Casina mariánskolázeňské symfonické tělesu následujícím koncertem o týden později 6. května. Pod vedením jeho bývalého šéfdirigenta Martina Peschíka vystoupilo vzhledem k interpretovaným skladbám co do počtu  výrazně posíleno. V Koncertu pro klavír č. 2 c moll, op. 18 Sergeje Rachmaninova se zcela zaplněnému sálu představil klavírista Aleš Vítek.  Rachmaninův v pořadí druhý koncert vyžaduje precizní souhru sólisty s orchestrem a ačkoliv ani zde nechybí virtuózní pasáže, klavír zde přece jen zůstává prvním mezi nástroji.    Pod dirigentovým citlivým vedením těleso výrazně podepřelo suverénní hru sólisty, jemuž je Rachmaninova hudba zřejmě bytostně blízká.

          Stejně dobře se orchestr osvědčil i v druhé skladbě, která je naopak ukázkovou programní symfonií,  Haroldu v Itálii, op. 16 Hectora Berlioze, v níž   sólový part  přednesl violista Karel Untermüller. Náš přední violista  má skladbu zažitou do posledních detailů, jeho výkon je neotřesitelný, působí naprostou samozřejmostí a jistotou. Obdivuhodný je jeho hebký kultivovaný tón, fascinující   jeho  neomylná intonační přesnost. Koncert byl po stránce dramaturgické a interpretační významnou událostí, která, domnívám se,  výrazně posunula úroveň  tohoto tělesa.   

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in