• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Dana Suchanová a Martin Kos vystoupili ve foyeru Divadla J. K. Tyla v Plzni

12.4.2022 by redakce Hudební rozhledy

Marta Ulrychová  

            V pořadí třetí, ale zároveň i poslední nedělní matiné letošní sezony pořádané sne 3. dubna plzeňským divadlem J. K. Tyla patřilo harfenistce Daně Suchanové a koncertnímu mistrovi operního ansámblu Martinu Kosovi. Jako všechna předešlá setkání přátel komorní hudby se odehrálo  ve foyeru Vendelína Budila, reprezentativním prostoru plzeňského  Velkého divadla. V programové skladbě výrazně převažovali francouzští autoři, vedle nichž se však uplatnily i skladby Bohuslava Martinů z pařížského období. Jedinou výjimku představilo zařazení skladby španělského houslového virtuóza a skladatele  Pabla Sarasateho. I on je však jako někdejší absolvent pařížské konzervatoře spojen s francouzským prostředím. 

Martin Kos a Dana Suchanová    Foto Marta Ulrychová

   

            V úvodu zazněla v brilantním podání sólistky  operního orchestru Étude de concert „Au matin“ z pera profesora harfové hry na pařížské konzervatoři Marcela Tourniera, náladová skladba vystavěná na  působivé dynamické gradaci.   Další sólovou skladbou v průběhu koncertu byl Valse

č. 1 , op. 83 skladatele a významného pařížského nakladatele Augusta Duranda.  Rychlý valčík francouzského typu vyzněl v podání interpretky s očekávanou lehkostí a technickou jistotou.

Nic ze svého kouzla neztratily poměrně často interpretovaný Valse romantique Clauda Debussyho či Sicilienne, op. 78 Gabriela Faurého,  kompozice, v nichž harfa převzala původní klavírní part.  Jen zřídka lze na koncertech slyšet skladby Pabla Sarasateho.  Jeho Fantazie na témata Bizetovy Carmen rozhodně patří – vzhledem k popularitě této opery – k posluchačsky nejvděčnějším, pro interprety však k technicky nejnáročnějším.  Potěšit posluchače tedy  může jen houslista vybavený dokonalou technikou. Jedním z nich je i Martin Kos, který svůj part, v němž Sarasate uplatnil  všechny  finesy houslové hry,  přednesl v doprovodu Suchanové s neomylnou bravurou.  Houslista si přitom nelibuje ve zbytečných pohybových efektech, jimiž mnozí interpreti zdůrazňují náročnost svého partu. Totéž platí o pro závěrečnou Fantazii pro housle a harfu, op. 12, kterou další z francouzských autorů Camille Saint-Saëns určil právě houslím a harfě. Jako jedna z mála skladeb  zazněla ve svém originálním obsazení, party obou nástrojů se v ní tudíž uplatnily  jako zcela rovnocenné.  Arpeggiové efekty, změna temp, dynamické zvraty, zvlněná agogika i efektní závěr byly názornou ukázkou dokonalé souhry obou  hráčů. V sousedství  virtuózně pojatých kompozic zazněla v  Arabeskách Bohuslava Martinů (č. 2, 3, 4. a 5), původně určených  houslím a klavíru, česká melodika. I když tyto drobné skladby vznikly v době skladatelova pařížského období, Martinů v nich netratil návaznost na své kořeny. Zejména tempově a rytmicky zklidněná Arabeska

č. 5 dala vyniknout houslistově kultivovanému zpěvnému tónu.

            Hráčka na harfu a koncertní  mistr se jako sólisté výrazně uplatňují nejen na koncertním pódiu, ale také  v operních a  baletních představeních. Oba plzeňské soubory jak operní, tak baletní,  tak mají v Daně Suchanové a Martinu Kosovi výraznou oporu.         

                    

Kategorie:Různé

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in