• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

AQUARELLES

3.1.2022 by redakce Hudební rozhledy

PARATY 190102

Markéta Jůzová

Jean Françaix: Divertimento

Claude Debussy: Ariettes Oubliées

Jane Vignery: Sonate, op. 7

Eugène Bozza: En forêt, En Irlande, Chant lointain, Sur les cimes, Entretiens

Jean Françaix: Canon à l´octave

Alexandre Collard – lesní roh, Nicolas Royez – klavír

Nahráno: 2020, Cité de la Musique et de la Danse GrandSoissons, Francie

Producent Bruno Procopio, mistr zvuku Valentin Couineau.

Vydáno: 2020, 1 CD, celkový čas: 75:06.

Markéta Jůzová

Virtuózní francouzský hornista Alexandre Collard, vítěz 70. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, oslavil v roce 2021 svou jubilejní desátou sezonu na postu sólohornisty v Národním orchestru v Lille. Ve složitém období koronavirové pandemie nahrál nové komorní CD s názvem „Aquarelles“. Absolvent Konzervatoře v Douai a Národní konzervatoře hudby a tance v Paříži se věnuje také pedagogické činnosti na Konzervatoři v Douai a v létě vyučuje na Akademii dechových a bicích nástrojů v Surgères ve Francii.

Společně se svým krajanem natočil Alexandre Collard ve Francii nový projekt. Po jeho boku hraje renomovaný klavírista Nicolas Royez, absolvent pařížské konzervatoře École Normale de Musique de Paris „Alfred Cortot,“laureát HSBC festivalu Aix-en-Provence, hudební ředitel festivalu komorní hudby „Music au Bois“ v Creuse a pedagog Konzervatoře De Gennevilliers. Již čtyři roky spolu vystupují v koncertních síních, hostují na festivalech a podnikají turné ve Francii a v zahraničí.

K dramaturgii volby skladeb pro nové album se hornista u příležitosti vydání nahrávky vyjádřil: „Moc jsme si přáli hrát společně hudbu Clauda Debussyho a brzy jsme se nadchli jeho dílem Ariettes Oubliées. Pro nás bylo důležité najít v interpretaci krystalický zvuk a souvislý tah ve zvuku jeho hudby a harmonie. Zvolené skladby, které složili Jean Françaix, Claude Debussy, Jane Vigneryová a Eugène Bozza, mám rád z různých důvodů. Někdy kvůli barvě zvuků, které autor ve mně vyvolává a zve mne, abych šel hrát Debussyho díla. Jindy se mi líbí kvalita dua pro lesní roh a klavír, na rozdíl od kompozic pro lesní roh s doprovodem klavíru z tvorby Jane Vigneryové, nebo mne nadchne znalost komponování skladatele pro lesní roh v případě Eugènea Bozzy. Díla J. Francaixe a E. Bozzy hornisté zpravidla dobře znají. Již dlouho jsem je hrál, cenil si jich a přál si, aby byla zařazena do našeho projektu.“

Název alba „Aquarelles“ vychází inspirativně z poezie. „Akvarely je název jedné ze sbírek Paula Verlaina, jehož tvorba mne inspiruje poezií, svobodou, úžasem a lehkostí. Pro CD jsem si vybral ilustrace od belgického výtvarníka Brechta Evense, jež nebyly akvarely, ale kvašovými obrazy, na nichž zachytil silnější intenzitu barev a tajemství s paletami modré a zelené ve vyjádření atmosféry,“ upřesnil hornista Alexandre Collard.

Významový a symbolický oblouk předkládaného repertoáru na nahrávce otevírá a uzavírá tvorba proslulého francouzského skladatele a klavíristy Jeana Françaixe. Hudba 20. století v jeho dílech Divertimento a na závěr zvolený Canon à l´octave ožívá v interpretaci komorního dua s krásou melodií, jasem ve zvuku lesního rohu i klavíru, s přitažlivou akcentací frází s klenbou vedení témat a jejich vzájemného prolínání. Soudobá díla hrají oba s elegancí, vtipem, lyrikou a poutavou flexibilitou.

Ariettes Oubliées Clauda Debussyho vzdávají hudebníci hold francouzskému velikánu  impresionistické hudby. Kompozice původně složená pro zpěv a klavír v letech 1885–1887, cyklus písní s texty básní Paula Verlaina, se rozhodl Alexandre Collard hrát v transkripci. Zpěvný part interpretuje s velkým cítěním, pěknou tónomalbou a poeticky. Hráč v přednesu ctí niterný charakter díla. Jemnost, nuance, spektrum barev s pestrou šíří dynamiky i výrazu, včetně subtilního rytmického cítění obou interpretů činí z radostného provedení virtuózní skvost.

Hudbu Jeana Françaixe doplňují skvěle skladby En forêt, En Irlande, Chant lointain, Sur les cimes, Entretiens, které složil francouzský skladatel a houslista Eugène Bozza, jenž hojně komponoval pro žesťové nástroje, zejména pro lesní roh. Autor v hudbě specificky využil pastorální symboliku typického hornového zvuku. Díla zní na nahrávce moderně, srdečně a efektně. Bozzovy obrazy přírody hudebníci v přehledné struktuře souhry virtuózně projasnili a emocionálně umocnili. Alexandre Collard má v citlivém přednesu zpěvný tón s pestrostí výrazu i barev. Výborná byla volba skladby Sonáta, op. 7 belgické skladatelky Jane Vigneryové, která se ve své kariéře ráda inspirovala impresionisty. Hráči interpretaci propůjčili vnitřní dramatický tah a působivé gradace.

Alexander Collard napsal k CD výstižný text, který je s lehkostí stylu poutavý jak pro laiky, tak odborníky. Grafické řešení obalu je velmi efektní a společná fotografie umělců působí pěkně s ohledem na symboliku projektu a zvolenou dramaturgii. Francouzsko-anglický booklet obsahuje stěžejní informace související s pořízením nahrávky v moderní vzdělávací instituci Cité de la Musique et de la Danse GrandSoissons, otevřené před šesti lety v historickém městě Soissons. Prezentace je stylová a nahrávka s díly pro lesní roh a klavír skvěle obohatí hudební trh.      

Kategorie:Různé

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in