• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Koncertní příspěvky Společnosti českých skladatelů ke 100. výročí narození Karla Husy v roce 2021

3.1.2022 by redakce Hudební rozhledy

Karel Husa    Foto archiv rodiny Karla Husy

Daniela Bělohradská

Doba si nevybírá, čas se nezastavuje a přeskakovat jubilea nelze. Významné 100. výročí narození a uplynulých 5 let od úmrtí světově proslulého Karla Husy (1921 – 2016) připadlo na rok 2021, druhý rok pod nechtěnou vládou koronaviru SARS-CoV-2. Uvádět ve známost a připomínat skladby Karla Husy, svého čestného člena in memoriam, si klade za cíl Společnost českých skladatelů.

Dílo prof. Karla Husy, Dr.h.c., nositele Pulitzerovy ceny, je pohříchu známo více v USA, kam český skladatel studující od roku 1946 v Paříži v roce 1954 natrvalo přesídlil, než v jeho domovině. V České republice se provádění jeho skladeb pro dechový orchestr setrvale věnuje Hudba Hradní stráže a Policie České republiky pod vedením Václava Blahunka, symfonické skladby hrává Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Jak vyplývá ze statistiky doc. PhDr. Evy Vičarové, PhD. v jejím referátu „The contribution of the prominent Czech-American composer Karel Husa to the wind music“ předneseném na světovém kongresu Mezinárodní společnosti pro výzku a podporu dechové hudby (IGEB) v r. 2020, Husovými komorními skladbami se nejčastěji a v posledních letech bezkonkurenčně nejvíce zabývá vedle Českého spolku pro komorní hudbu právě Společnost českých skladatelů. Při každém kulatém či půlkulatém jubileu pořádá samostatný jubilantský koncert sestavovaný z jeho skladeb, kompozice zařazuje do jednotlivých ročníků festivalu Dny soudobé hudby a skladby dostupné žákům a studentům provádí na koncertech cyklu „Skladatelé dětem – děti skladatelům“.  

V průběhu roku 2021 se i přes nepřízeň doby podařilo realizovat dva samostatné koncerty ke 100. výročí narození Karla Husy. Oba v sále Emy Destinnové v Kaiserštejnském paláci v Praze 1. První z nich – Studenti a doktorandi ke 100. výročí narození Karla Husy – v neděli 3. října 2021 zaznamenal patrně světovou premiéru veřejně provedené skladby existující pouze v rukopise: Happy Birthday pro smyčcový kvartet (se zájmem a zápalem mládí hrálo Quarteto harmonico: Ludmila Waldmann Pavlová a Miriam Magdaléna Haniková – housle, Anežka Jiráčková – viola, Dora Hájková – violoncello / HAMU). Tento slavnostní koncert zahájila fanfára předsedy SČS Zdeňka Zahradníka  Jubiloso (hráli studenti Pražské konzervatoře a absolventi Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy Matěj Rada a Jan Červenka – trubky, Zdeněk Bělohradský – lesní roh, Matěj Vošický – trombon, Adam Křeček – tuba). S cyklem 8 Bohemian Duets pro čtyřruční klavír přijeli z Olomouce do Prahy výteční studenti ZUŠ Žerotín Viktor Skýpala a Matthew Stephen Hockaday pedagogů Hany Švajdové a Martina Smutného a David Vlček s Kristýnou Košovou z klavírních tříd Hany Švajdové a Moniky Vavříkové. Dalším olomouckým žel okolnosti doby zabránily v příjezdu a vystoupení s jimi nastudovanými „čtyřručkami“. Hobojistka Ema Kupková (Pražská konzervatoř) a klavírista Pavol Praženica (HAMU) se blýskli podáním cyklu 4 Bohemian Sketches, v němž dvěma částmi upomněli na před nimi zaznivší cyklus a zprostředkovali tak jeho „znovuslyšení“ v jiném nástrojovém obsazení. Anna Paulová, doktorandka HAMU, přednesla se zaujetím jí vlastním Three Studies for solo clarinet – cyklus komponovaný pro 60. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražského jara, cyklus, který je ozdobou jejího trvalého repertoáru. Lze předpokládat, že nebesky éterická  Élégie for Vibraphone and Marimba (with Suspenden Cymbal, Gong and Tubular Bell) v podání Štěpána Hona a Olega Sokolova, studenta a pedagoga HAMU zazněla v pražské premiéře (skladba je věnována brněnskému OK Percussion Duu a jím premiérována). Sonatinu pro housle a klavír pečlivě připravili a svěžím zážitkem přispěli Jakub Junek a Johanna Haniková, doktorandi HAMU. Strhující finále zabezpečila Sonata à tre, skladba z roku 1981, která dokumentuje, že věk tvůrce (zde 60 let) nikterak neomezuje a nelimituje v jeho odvážných výrazových prostředcích a možnostech a že nelze autory škatulkovat dle stáří. Vždy záleží na tvůrčím založení podloženém znalostí skladatelského řemesla. Spontánně a bravurně hrály členky Mucha tria Ludmila Waldmann Pavlová – housle, Anna Paulová – klarinet, Johanna Haniková – klavír. Koncert ukázal, že skladeb Karla Husy, které jako celek nepatří k interpretačně jednoduchým, není třeba se obávat. Potvrzuje se, že je-li nadšení a vůle, je i cesta.

Koncert je zveřejněn ku zhlédnutí a vyposlechnutí pod odkazem https://www.youtube.com/watch?v=rsrUlp7N3DQ

Jiří Hlaváč a Barbora K. Sejáková (K. Husa: Postcard from Home) – Foto © Zdeněk Chrapek

Druhý ze vzpomínkových koncertů SČS na Karla Husu se uskutečnil 18. října 2021

 Po slavnostní intrádě Zdeňka  Zahradníka v pozměněné sestavě interpretů žesťového kvinteta zahrála Barbora K. Sejáková ve světové premiéře Portrait for Piano Solo (In Memoriam Karel Husa) Donalda M. Wilsona. Ve II. premiéře zaznělo Happy Birthday opět v podání souboru Quarteto harmonico. Smyčcový kvartet č. 0 „Nultý“, op. 2 ze studijního období autorova se zjevnou chutí zahrálo Kvarteto Apollon (Štěpán Pražák a Radek Křižanovský – housle, Pavel Ciprys – viola, Pavel Verner – violoncello) – soubor, který se v r. 2000 ujal opožděné premiéry díly a pořídil rovněž nahrávku na CD. Zařazení následující radostné Sonatiny pro klavír, op. 1 (dokončené ještě před tímto smyčcovým kvartetem) ve hravém podání výtečné Barbory K. Sejákové nabídlo úvahu, proč autor uložil smyčcový kvartet do šuplíku a vytáhl jej až o 57 let později. Z raného tvůrčího období autorova zazněla ještě Suita pro violu a klavír, op. 5 – opět parádně hráli Zbyněk Paďourek (violista Kvarteta Martinů) a Barbora K. Sejáková. Ta ještě s porozuměním zahrála Élégii pro klavír – skladbu, kterou autor zkomponoval poté, co se za oceánem opožděně dozvěděl o smrti maminky (a kterou posléze využil ve výše zmiňované verzi pro vibrafon a marimbu). Postcard from Home pro saxofon a klavír za doprovodu téže klavíristky s vlastními kadencemi suverénně a přitom stále „nově“ přednesl Jiří Hlaváč, jemuž ji autor dedikoval. Relativně taktéž známé Évocations de Slovaquie uvedli klarinetistka Anna Paulová, violistka Kristina Fialová Nouzovská a violoncellista Petr Nouzovský. Skladbu mají všichni tři v repertoáru (při jiné příležitosti ji na koncertu SČS hrál klarinetista Irvin Venyš, jemuž aktuálně okolnosti znemožnily zapojit se). Ani „záskok“ je nezaskočil. V dramaturgii koncertu vykreslující hudbou takřka celoživotní tvůrčí oblouk Karla Husy nechybělo Five Poems for Wind Quintet v podání Pražského dechového kvinteta (Jan Machat – flétna, Jurij Likin – hoboj, Vlastimil Mareš – klarinet, Jakub Hořejší j. h. – lesní roh, Miloš Wichterle – fagot). Soubor skladbu do repertoáru nastudoval vzápětí po premiéře a pořídil první nahrávku (Supraphon). Až neskutečně s podivem vzhledem k době, kdy během všemožných „korontén“ komplikujících pravidelné sezpívávání se, bylo možno na závěr koncertu přizvat komorní sbor Pražští pěvci, který pod vedením sbormistra Stanislava Mistra nastudoval Every Day“ a „Night / Dobrú noc pro smíšený sbor a cappella, taktéž rozhodně ne jednoduché skladby.

I tento koncert je možno vyposlechnout a zhlédnout prostřednictvím YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RJ8zY7PagqM

Štěpán Hon a Oleg Sokolov   (K. Husa: Élégie pro vibrafon a marimbu)       Foto © Hana Švajdová

Když už byly skladby nastudovány, podařilo se 9 z nich plus nově Three Moravian Songs pro smíšený sbor a cappella v podání Pražských pěvců v nastudování S. Mistra zařazovat do jednotlivých 9 koncertů 32. ročníku festivalu Dny soudobé hudby (XI/2021), který rovněž pořádá Společnost českých skladatelů. Vokální skladby patří k nepočetné skupině kompozic K. Husy. Nápěv písně Dobrú noc zazněl během jednoho z koncertů dvakrát, každá z písní v odlišném tvůrčím zpracování.

Během roku 2021 se také podařilo nahrát několik skladeb Karla Husy v podání mladých interpretů. Další nahrávky vznikají a budou zveřejněny v celku videokoncertu roce 2022.

Seznamování se se skladbami Karla Husy se setkává u posluchačů s příznivými ohlasy, motivuje to tak k uvádění dalších jeho skladeb do života. Snad bude možno významné jubileum významného člena Společnosti českých skladatelů připomenout další hudební vzpomínkou o rok později, tedy v roce 2022 – a to pro všechny návštěvníky stálé posluchačské obce SČS bez omezování.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in