• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Warner Classics – Beethoven

30.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

1) Symfonie č. 6 F dur, op. 68 „Pastorální“ (v úpravě Selmara Baggeho pro klavír na čtyři ruce)

2) Sonáta pro klavír č. 17 d moll, op. 31, č. 2, „Bouře“

Martha Argerich – klavír (1), Theodosia Ntokou – klavír (1, 2)

udební a zvuková režie neuvedena, producent nahrávky Michael Rast, nahráno 24.–29. 2. 2020 (2) a 30.–31. 7. 2020 (1) v Auditorio Stelio Mollo v Luganu

Vydáno 2020, 1 CD, celkový čas 66:37. Miloš Pokora

K realizace této nahrávky se spojily dvě pianistky rozdílných generací, slavná Martha Argerichová a mladá řecká klavíristka (rodačka z ostrova Rhodos) Theodosia Ntokou. Nejde o náhodné spojení. Martha Argerichová totiž posledních deset o umělecký růst řecké pianistky osobně pečuje. Trochu mě překvapilo, že si obě umělkyně vybraly pro své společné vystoupení čtyřruční úpravu Beethovenovy 6. symfonie „Pastorální”. Vždyť všechny čtyřruční klavírní úpravy Beethovenových symfonií slouží především amatérským milovníkům hudby k tomu, aby si mohli tuto hudbu vlastnoručně „ohmatat” (škoda, že zájem o tuto praxi v době nepřeberného množství nahrávek opadl), nikoli ke koncertnímu provádění. Navíc čtyřruční verze německého hudebního publicisty, pedagoga a varhaníka Selmara Baggeho z poloviny 19. století nepatří k těm nejzdařilejším, jelikož křehkému předivu a přírodně poetickému témbru Beethovenovy Pastorální symfonie vtiskává příliš hutnou zvukovost, v níž se ztrácejí jemné instrumentační proměny této hudby.

Problematický je i interpretační přístup obou klavíristek k této hudbě. Obě usilují o to, aby tato úprava byla pianisticky zajímavá. Je pravda, že se jim to také částečně daří a, jak napsal jeden losangeleský kritik, že jejich hra „osvěžuje, jako by tato hudba koupala v čistém horském potoce”. Ale Beethoven to není. Zvlášť v první větě slyšíme příliš masivní homofonii, jednotlivé modulující plochy, v nichž se posedle opakuje stejný model, plochy, které narušují tempové proměny a jsou vzhledem ke struktuře této kompozice naprosto nelogické. Druhá a zvlášť pak třetí věta (ta je z celé této interpretační kreace nejzdařilejší) tento obraz podstatně vylepšuje, ale například v té čtvrté (Bouřka) jsem od obou pianistek čekal mnohem víc, zejména lépe vygradovaný klíčový vrchol v onom přes šest taktů drženém zmenšeném tutti akordu před zklidňujícím závěrem.

K druhému číslu nahrávky v podobě Beethovenovy Klavírní sonáty d moll, op. 31 č. 2 „Bouře“ přistupuje Theodosia Ntokou s nadhledem umělkyně, která touto hudbou žije. Vstupní largové akordické rozklady, uvádějící tepající allegrové úseky, vystihuje přesvědčivě, ve zmíněných allegrových dílech však inklinuje k až příliš monotónnímu pohybu. Na druhé straně nás vzrušuje „vzteklými“ nárazy subito forte akordů i oktáv a na doraz jemně vymodelovanými jednohlasými recitativy. Ve stavebně choulostivém Adagiu druhé věty ruší v jejím podání přílišná zvuková tvrdost crescendových akordických zdvihů, návaly kantilén jí však vycházejí přesvědčivě, stejně jako všechny ony složité rytmické přiznávky v levé ruce. Ve finálním Allegrettu působí Theodosia Ntokou nejpřesvědčivěji – vyzdvihl bych zejména s permanentním napětím rozkrytý díl sonátového provedení. Zde byl vrchol této vzhledem k vábivému interpretačnímu obsazení atraktivní, leč po stránce repertoárové dramaturgie problematické nahrávky. Výtvarně zdařilý booklet s průvodním textem anglického pianisty Davida Murraye postrádá informace o jednotlivých aktérech nahrávky a jejím technickém zázemí.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in