• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Šimon Brixi: Magnificat, Litaniae de Venerabili Sacramento, Missa ex D

30.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

SUPRAPHON SU 4293-2

Hana Blažíková, Stanislava Mihalcová, Marta Fadljevičová – soprán, Kamila Mazalová, Daniela Čermáková, Jan Mikušek – alt, Ondřej Holub, Čeněk Svoboda, Tomáš Lajtkep – tenor, Jaromír Nosek, Martin Vacula, Lukáš Zeman – bas, Hipocondria Ensemble, dirigent Jan Hádek

Nahráno 5.–10. 2. 2021 v barokní aule Michnova paláce v Praze. Hudební režie Martin Stupka, mistr zvuku Aleš Dvořák, produkce David Krofta, výkonný producent Matouš Vlčinský.

Vydáno 2021, 1 CD, celkový čas 79:18 Jaroslav Someš

Historie bohatě rozvětvené muzikantské rodiny Brixiů, původem z Mladoboleslavska, sahá až do první poloviny 17. století. České hudbě dala celou řadu významných skladatelů, varhaníků a ředitelů kůru. Nejslavnějším nositelem toho jména byl nesporně František Xaver Brixi (1732–1771), regenschori u sv. Víta a jeden z našich předních skladatelů v předklasicistním období. Poněkud v jeho stínu zůstává osobnost jeho otce Šimona Brixiho (1693–1735), rovněž skladatele a ředitele kůru kostela sv. Martina ve zdi v Praze na Starém Městě. Byl ve své rodině vůbec prvním členem, který se začal věnovat hudbě. Důvodem, proč není tak známý jako jeho nejmladší syn, může být skutečnost, že se z jeho tvorby dochovalo pouze čtyřicet opusů. Řadu dalších máme doloženu jen zmínkami v dobových materiálech.

Dnes známé skladby Šimona Brixiho jsou vesměs duchovního charakteru. Tři větší a tři drobnější z nich nyní vycházejí jako nahrávka Supraphonu v podání souboru dobových nástrojů Hipocondria Ensemble a sólistů pod taktovkou Jana Hádka. Z rozsáhlejších skladeb byly na CD vybrány Missa ex D,Litaniae de Venerabili Sacramentoa Magnificat. Jsou řazeny podle pořadí kostelních liturgií v průběhu dne, nejprve ranní mše, pak odpolední litanie a na závěr Magnificat jako nešpory. Mezi ně jsou vloženy dvě sólové árie a sborová antifona Domine ad adjuvandum me festina. Díla Šimona Brixiho nezapřou skladatele vrcholného baroka. V duchu této doby jeho chrámové skladby více než ke ztišené kontemplaci vybízejí k radostné oslavě Boha. Jsou prodchnuty čistou a upřímnou vírou, ale zároveň také ryze světským požitkem z muzicírování. A přesně tak jsou tyto skladby také všemi zúčastněnými interpretovány. Aniž by pozbyly svůj církevní obsah, oživuje je nádech sekularity.

Missa ex D má pět částí – Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. Prostřední tři mají číslovou formu. Střídají se tu sborové pasáže a sóla. V nich několikrát zazáří zejména jasný a jásavý soprán Hany Blažíkové. Sezpívanost sólistů Hany Blažíkové, Kamily Mazalové, Ondřeje Holuba a Jaromíra Noska vynikne v kvartetu Credo in unum Deum. Ze sborových čísel zapůsobí svou živostí ansámbl Et resurrexit. Následující skladbou nahrávky je Arietta de gloriosissima resurrectione Domini nostri Jesu Christi. V liturgii bývala zařazována namísto offertoria. Je psána pro soprán, má charakter barokní koncertantní árie, bohatě zdobené vokálně i orchestrálně. Její košatá instrumentace je tak v přímém protikladu s předchozí mší – tu doprovázejí jen dvoje housle a continuo. Za přednes Arietty zaslouží znovu uznání Hana Blažíková; kaskády koloratur ve svěžím tempu zvládá s lehkostí a jistotou.   

Druhou velkou skladbou nahrávky jsou Litaniae de Venerabili Sacramento. Mají také číslovou formu árií, duetů a sborů, takže jde o ne zcela obvyklé zhudebnění textu litanií. Nejčastěji tu zní čisté ženské hlasy sladěné dvojice Stanislava Mihalcová a Daniela Čermáková, ale v sólové árii Fons vivus vynikne také tenor Ondřeje Holuba. Kontrastně působí slavnostně rozjásaný sbor s kvartetem sólistů Altare seraphinorum a proti tomu závěrečné zvážnělé Agnus Dei. Po litaniích následují dvě kratší skladby. První z nich je kantáta pro sólový bas Alma Redemptoris Mater, opět jen s doprovodem dvou houslí a continua. Zazní v stylově vytříbeném podání Jaromíra Noska, který si zjevně vychutnává všechna melismata v partu obsažená. Sborová antifona Domine ad adjuvandum me festina zaujme nejen po kompoziční stránce, ale také zvláštní atmosférou, kterou navozuje. Závěrečné Magnificat je třetí větší skladbou nahrávky. I zde má hlavní slovo sbor. K výrazným sólovým číslům patří Quia fecit mihi magna (tenor Ondřej Holub), Fecit potentiam (kontraalt Jan Mikušek), Deposuit potentes (soprán Marta Fadljevičová) nebo Sicut locutus est (bas Jaromír Nosek). Ze všech skladeb zařazených na nahrávku působí právě Magnificat nejspirituálněji. Nové CD s duchovními skladbami Šimona Brixiho je nejen oživením jména našeho významného skladatele první třetiny 18. století, ale také novou připomínkou, kolik hudebního bohatství české baroko nabízí.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in