• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

PÍSNĚ, LETANIE A MODLITBY, KTERÉ PŔI POHŔBÍCH ZPÍVATI SE MOHOU

30.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

Lubomír Tyllner

Marta Ulrichová

„Pohřebních písní prostonárodních západní Slované nemají žádných. Místo jich zastupují písně, jež učitel se svými žáky zpívá u těla mrtvého v domě a pak na hřbitově. Písně tyto, majíce vůbec ráz písní nábožných, jsou někdy dost starobylé, ano některé jich pocházejí patrně z věku šestnáctého…“.Takto zdůvodňuje Karel Jaromír Erben v předmluvě k druhému vydání svých Prostonárodních písní a říkadel (1886) mizivé zastoupení pohřebních písní ve své monumentální sbírce. Podobná situace se opakovala jak u Erbenových následovníků – v Čechách Čeňka Holase, na Moravě pak Františka Bartoše, tak i jeho předchůdců. Tyto písně např. nenajdeme ani v Českých duchovních písních (1831, 1832) Josefa Václava Kamarýta. Tyllner pro to nalézá zdůvodnění v jejich původu a délce. Písně o mnoha strofách považovali sběratelé za umělou kostelní produkci, navíc fixovanou písemně, tudíž o ně nejevili zájem.

Jediná odborná edice pohřebních písní sebraných na území Čech a Moravy vzešla z pera rodáka z Petrova nad Desnou Rudolfa Hadwicha. V roce 1926 ji pod názvem Pohřební písně a pohřební řeči ze severní Moravy a ostatního sudetoněmeckého území / Totenlieder und Grabreden aus Nordmähren und dem übrigen sudetendeutschen Gebietevydalo Sudetoněmecké vydavatelství Franze Krause v Liberci. Jak sám název napovídá, jednalo se o písně německých obyvatel Čech.

Výše uvedená publikace renomovaného folkloristy Lubomíra Tyllnera má tedy v oboru naší hudební folkloristiky jistou prioritu. Zavádí nás do prostředí jihočeských veselsko-soběslavských Blat, kde mohl její autor koncem 60. let v Borkovicích, posléze pak v roce 1975 v Mažicích přihlížet tamějším pohřebním obřadům. Jak v písemné, tak částečně i zvukové podobě (pomocí magnetofonu) se mu podařilo zaznamenat zpěvní projev tamějšího ceremoniáře, borkovického rodáka Václava Peterky (1896–1989). Kniha tedy není kritickou edicí, ale spojuje v sobě analýzu tří pramenů s autorovým terénním výzkumem.

Prvním písemným pramenem je rukopisný kancionálek s datací 1840 borkovického učitele Tomáše Kukly, druhým příruční Peterkův rukopisný zpěvník, který představuje výběr z předešlého kancionálu, třetím zvukový záznam z pohřbu zemědělce Josefa Dvořáka, pořízený, jak výše uvedeno, v Mažicích. Příčina vzniku Peterkova zpěvníku je prostá. Václav Peterka nedovedl číst „český kurent“, výběr textů z Kuklova koncionálku mu diktoval jeho otec Josef, po němž Václav tuto „živnost“ zdědil. Oba písemné prameny obsahují pouze texty, starší z nich, Kuklův kancionál, je však komplexnější – na rozdíl od Peterkova příručního zpěvníku odkazuje na konkrétní melodie duchovních písní nebo tzv. obecnou notu. Zatímco oba prameny autor podrobil důkladné analýze, zvukový záznam mu navíc umožnil poznat i způsob Peterkovy interpretace v přirozeném autentickém prostředí. Jeho hlas Tyllner charakterizuje jako neškolený, unavený, poznamenaný stářím, nicméně dodává, že v dané situaci více než dokonalost zpěvního projevu ceremoniáře bylo pro pozůstalé podstatnější zachovat vžitou tradici a zajistit důstojnou atmosféru obřadu, což splňoval především obsah písňových textů. K jejich komparaci autor použil magisterskou práci Ludmily Chvátalové (2011), publikaci Marie Škarpové zabývající se Šteyerovým kancionálem a internetovou databázi duchovních písní z tištěné kancionálové produkce 16.–18. století. Z analýzy vyplynulo, že písně z Kuklova kancionálku byly vytvořeny řadou známých i neznámých autorů v různém období na různých místech Čech a Moravy a vyskytovaly se paralelně v různých konfesních prostředích. K základním předlohám mohl patřit Šteyerův Kancionál český (1683 a 1727) a Koniášův Kancionál aneb Citara Nového zákona pravého boha(1727). Tyto a další souvislosti odkrývá závěrečná část nazvaná Statistiky a seznamy. V ní se uplatňuje Tyllnerova erudice zkušeného folkloristy, neponechávající stranou žádnou z možností, kterak poukázat na souvislosti obou rukopisných pramenů. Patří k nim mimo jiné seznam nápěvů, na něž Kuklův kancionálek odkazuje či přehled incipitových sylabických struktur jednotlivých písní, jež odhaluje techniku kontrafaktury umožňující mechanické spojování různých textů a nápěvů. V příloze je obsaženo, byť ve zmenšené podobě, i faksimile Kuklova kancionálku.

Vkusně vybavená publikace je doplněna CD se sestřihem magnetofonového záznamu z mažického pohřbu, který autor v textové příloze upřesnil notovou transkripcí Peterkova zpěvu a smutečního pochodu v podání dalších účastníků posledního rozloučení – dechové hudby Ladislava Kubeše. Tyllnerova publikace jako komplexní pohled na problematiku posledního rozloučení a jeho zpěvního repertoáru je v české folkloristice svého druhu ojedinělá a jako komplementární k pohřebním nářkům zaznamenaným v 50. letech na Horňácku Dušanem Holým navíc i v tomto směru dokazuje odlišnost lidových hudebních tradic Čech a Moravy.

Lubomír Tyllner: Písně, letanie a modlitby, které při pohřbích zpívati se mohou. Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i., Praha 2017, ISBN 978-80-88081-16-6

Kategorie:Různé

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in