• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Klavírné triá

30.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

Viera Bartošová – klavír, Juraj Tomka – housle, Ján Slávik – violoncello.

Gabriel Fauré: Klavírní trio d moll, op. 120, Michal Vilec: Klavírní trio, op. 29, Maurice Ravel: Klavírní trio a moll.

Nahráno v koncertní síni Dvorana VŠMU v roce 2017. Hudební režie František Poul, zvuková režie Stefan Ivanov.

Vydáno 2021, 1 CD, Celkový čas: 65:43. SOZA VH 0015 – 2 Milan Bátor

Album, které máme před sebou, je svým způsobem výjimečné. Jeho protagonisté se na něm sešli jako interpreti poprvé. Proto nehledejme ani nějaký název jejich tria. Pianistka Věra Bartošová, houslista Juraj Tomka a violoncellista Ján Slávik reprezentují každý sám o sobě jinou generaci a odlišnou hudební a profesní zkušenost. Je to jeden z aspektů, proč je jejich společné album s hudbou Gabriela Faurého, Michala Vilce a Maurice Ravela velmi zajímavé. Všichni tři hudebníci jsou spjatí s VŠMU v Bratislavě, kde pedagogicky působí a realizují své vlastní projekty.

Klavírní trio je specifický instrumentální druh hudby. Zjednodušeně řešeno je spojení tří nástrojů natolik intimní, že se v něm nikdo neschová. Předávání sólových a doprovodných pasáží se nevyhnete, náročností je ovšem takový komorní soubor ještě něco jiného než čistá sólová hra. Je tady totiž ještě velký požadavek na souhru, společnou agogiku, tektoniku, dynamiku a řadu dalších hráčských kritérií.

Na nahrávce Věry Bartošové, Juraje Tomka a Jána Slávika oceňuji především naprosto nenucené, bezprostřední kouzlo hudební komunikace. Jak dokázali být spolu; i přes věkové a zkušenostní rozdíly je jejich hra ukázkou nádherného souznění. Veškeré pasáže jsou do nejmenších detailů procítěné, podané jakoby jedním dechem. Precizní sehranost je ovšem jen jednou stranou téže mince. Na té druhé se nachází celý soubor aspektů, které dělají z jejich alba jednoznačný posluchačský zážitek. Je to především pochopení pro stylové a osobně procítěné pojetí každého díla zařazeného na CD. Jako první v pořadí je Trio d moll Gabriela Faurého – nádherná romantická hudba, která potěší nečasto slyšenými melodickými postupy, rytmickými finesami a krásnou harmonií. Je to muzika, která má v pojetí všech tří hráčů francouzský esprit, inteligenci a přirozený půvab. Stejně elegantně „vybavili“ interpreti Trio, op. 29 slovenského autora Michala Vilce, který se dá generačně zařadit k českému Jaroslavu Ježkovi či Miroslavu Kabeláčovi. Vilcova hudba je sice pevně ukotvena ve stylové oblasti neoklasicismu a impresionismu, což ale nic nemění na tom, že se jedná o skladbu instrumentálně a dramaturgicky výborně napsanou. Jako posluchač jsem ocenil nejedno nápadité místo, rezolutní kontrasty a místy až filmový způsob narace.

Závěrečnou skladbou je Trio a moll Maurice Ravela, geniální hudba plná zjeveného tajemství, barevných ploch a niterně hluboké lidskosti. I zde si všichni tři protagonisté alba výborně rozuměli ve všech ohledech dynamické stránky své hry. Nádherně modulované fráze vyrůstají z pochopení často neperiodicky členěné melodiky, nenásilná stavba jednotlivých částí překvapuje atmosférickým klidem, meditací a nekřiklavou touhou nebýt v popředí, ale rozdat se pro pochopení sounáležitosti. To zní možná pateticky, ale je to interpretačně projektováno s výrazovou průzračností a nehledanou jistotou ve všech intonačních i témbrových detailech.

Nahrávka je příjemným oživením triového repertoáru (v případě tria Michala Vilce), ale i výrazným příspěvkem k interpretaci uznávaných děl francouzských mistrů hudebního romantismu a neoklasicismu (potažmo impresionismu). Jasný důkaz o tom, že komorní hudba má u našich nejbližších slovenských sousedů hlubokou tradici a výsostně kultivovanou úroveň i v současnosti.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in