• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Melodramfest 2021

28.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

Jakub Horváth

V neděli 5. 12. se v Koncertním sále Pražské konzervatoře konal závěrečný koncert 24. ročníku Mezinárodního festivalu koncertního melodramu, jehož společným jmenovatelemse staly dva příběhy: Hakon Jarl a Vodník, a dva odlišné způsoby jejich zpracování: symfonická báseň a melodram.

V první části zazněla symfonická báseň Hakon Jarl, op. 16, kterou v roce 1861 zkomponoval Bedřich Smetana během svého působení ve švédském Göteborgu. Impuls k jejímu vzniku vzešel z osudů norského knížete a zároveň dánského krále Haakona Sigurdssona, vládnoucího koncem 10. století. Kompozičně se jedná o volnou sonátovou formu.

Apolena Veldová, Jiří Petrdlík a Plzeňská filharmonie   Foto © archiv Melodramfestu – Martin  Myslivec

Jako další bod programu byl zařazen melodram Hakon, op. 30, pocházející z autorské dílny Zdeňka Fibicha, který toto dílo složil v roce 1888 na text stejnojmenné balady Jaroslava Vrchlického ze sbírky Nové básně epické a představuje v něm (spolu s následnou trilogií Hippodamie) jeden z vrcholů své melodramatické tvorby. Recitace se bravurním způsobem zhostil Petr Stach. Svým vynikajícím výkonem tak potvrdil skutečnost, že právem patří k nejvýraznějším představitelům střední herecké generace, čehož v současné době hojně využívá jak Divadlo Ungelt, tak televize i film.

Petr Stach     Foto © archiv Melodramfestu – Martin  Myslivec

Ve druhé části večera dostal opět prostor Zdeněk Fibich a jeho melodram Vodník, op. 15 na text stejnojmenné balady Karla Jaromíra Erbena ze sbírky Kytice, jehož premiéra se konala 11. 2. 1883 pod taktovkou Adolfa Čecha a s recitací Otilie Sklenářové-Malé. Jedná se vedle Štědrého dne o jeden z nejpopulárnějších Fibichových melodramů, jemuž dominuje velmi efektní leitmotiv. Recitačního partu se ujala Apolena Veldová, jejíž projev však navzdory výborné hlasové technice působil v některých momentech příliš pateticky.

Závěr programu patřil Antonínu Dvořákovi a jeho symfonické básni Vodník, op. 107, která vznikla v roce 1896, tedy až po Dvořákověnávratu z USA. V té době skladatel zkomponoval čtyři symfonické básně, jejímiž předobrazy se staly některé balady Karla Jaromíra Erbena ze sbírky Kytice, a sice již zmiňovaný Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek.Zrodila se tak mistrovská díla, v nichž Dvořákkromě jiného dokázal geniálním způsobem zhudebnit zvukomalbu, pro Erbenatolik typickou.

Hrála Plzeňská filharmonie, která pod taktovkou Jiřího Petrdlíka podala strhující výkon. Zejména žesťová sekce v čele s trumpetovým lídrem Martinem Chodlem velkou měrou přispěla k působivé atmosféře celého večera. Úvodní slovo přednesla umělecká ředitelka Melodramfestu a zároveň dramaturgyně a režisérka programu Věra Šustíková. Vsadila na autorskou i interpretační jistotu, což se jí v tomto případě stoprocentně vyplatilo. Pořadatelem koncertu byla Společnost Zdeňka Fibicha. Přejme si tedy, aby se koncertní melodram jako minoritní hudební žánr udržel na pódiích i v letech následujících a aby vždy dokázal zaujmout tak elitní publikum, jako tomu bývalo doposud.

Kategorie:Různé

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in