• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Quasi Trio

18.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

Festival Dny Bohuslava Martinů je česká pocta skladateli a jeho tvorbě. Podílejí se na něm výhradně čeští interpreti. Mezi ně bylo pozváno také Quasi Trio, z domácích i zahraničních pódií oceňovaný soubor, který se již dostatečně etabloval jako kvalitní a s entuziasmem tvořící těleso. Vedle houslistky Marie Hasoňové a violoncellistky Judity Škodové měla účinkovat klavíristka Kateřina Ochmanová, ovšem pro onemocnění ji nahradila Veronika Böhmová. Koncert se uskutečnil v sále Martinů pražského Lichtenštejnského paláce 1. 12. 2021.

Zleva Marie Hasoňová, Veronika Böhmová a Judita Škodová   © foto archiv DBM – Zdeněk Chrapek

Úvodní skladbu programu, v první půli výhradně z díla Bohuslava Martinů, byla Česká rapsodie pro housle a klavír. Tu napsal Martinů pro Fritze Kreislera roku 1945. Je tedy vybavena virtuózními prvky především v houslích, ale i klavír má náročný part, místy až soupeřící s houslemi.  Mladá houslistka, studentka HAMU hrající zpaměti, dokázala přesvědčit technickou vybaveností i emočním vkladem v kontrastech tanečních částí a adagia a upoutat, part klavíru, hudebně dosti rozeklaný, souzněl s pojetím, přesto byl dojem místy lehce zastřený, méně přesvědčivý. Až v zákulisí jsem se dozvěděla, že klavíristka měla pouze necelých pět dní na nastudování. V tomto světle tedy poklona tomuto provedení. Následovalo třívěté Duo pro housle a violoncello č. 2, komponované téměř na sklonku Martinů života na objednávku.  Kultivovaně zahraná první věta s vyváženou zvukovostí a příkladnou souhrou vystřídala v barevných a artikulačních valérech melodicky vřelá věta druhá, vyvrcholení poslední části posluchači poskytlo skvěle podané mírně „jedovaté“ pasáže v pizzicatu, kouzlení s dynamikou i v obou nástrojích výborné rytmické zaostření, suverénní technicky i zvukově. Interpretace opravdu převyprávěla zralé skladatatelovo myšlení v již zcela zvládnutém neoklasicistním stylu. Před přestávkou zazněly Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír, psané roku 1942 pro Grigora Pjatigorského na Rossiniho téma z opery Mojžíš v Egyptě. Jednoznačně to bylo skvělé vyvrcholení první části programu. V interpretaci obou umělkyň vyniklo ztvárnění střídavých poloh rozvernosti a dramatického odstínu hudby, přechody z dur do moll, hra s harmoniemi, tvarování krátkých hudebních článků a motivů, tu svižně veselých, tu jakoby rozčilených. Technicky těžké a vtipné pasáže poslední části vedoucí do furiantského závěru posluchače přímo strhly. Skladba gradovala, interpretačně se jevila stále lepší až do posledního tónu. Krásný zážitek a nadšený potlesk nepočetného auditoria. Judita Škodová vyzařuje velkou muzikalitou a přesvědčivostí.

Druhou polovinu večera obohatilo Trio g moll, op. 15 Bedřicha Smetany. Dílo svým kompozičním i výrazovým stylem zcela odlišné od „mluvy“ Martinů. Proud hudby se přeléval jako vlny moře, v dynamickém kolísání síly zvuku i v tempových proměnách, melodický zpěv se přenášel z cella do houslí, klidný a usmířený, klavír se zvukově i hudebně výborně pojil. Takovou práci bych ocenila zejména ve druhé větě, i když se zde občas objevila nesouhra. Polohy štěstí i zoufalství a smutku třetí věty soubor ztvárnil velmi věrohodně, v člověku vyvolal přímo hmatatelné pocity, z nichž tato Smetanova skladba vytryskla. I proto byl celkový dojem z interpretace vynikající. Zvláště s ohledem na mládí interpretek.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in