Vídeň, Wiener Staatsoper Markéta Jůzová
Vedení vídeňské opery v čele s ředitelem Bogdanem Roščićem muselo na podzim flexibilně změnit svůj plán a přizpůsobit prezentaci produkcí aktuálním restriktivním opatřením proti šíření koronaviru v zemi. Premiéra opery Wolfganga Amadea Mozarta Don Giovanni se musela uskutečnit bez přítomnosti publika a druhou adventní neděli 5. 12. 2021 byla promítána v přímém přenosu v sekci Stream na webu divadla. Podobná situace panovala ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni, kde dirigoval Vídeňskou filharmonii Franz Welser-Möst, bývalý generální hudební ředitel Vídeňské státní opery. Rovněž koncert byl streamován a obě kulturní nabídky byly snímány v koordinaci s ORF. Alespoň pro novináře je výhodné, že jim rakouské vedení umožní přítomnost v hledišti.
Premiéra opery Don Giovanni se konala v den jubilejní připomínky 230. výročí úmrtí skladatele. Rakouský generální hudební ředitel divadla Philippe Jordan, který se ujal hudebního nastudování díla, zahájil současně ve výhledu tří sezon cyklus nových inscenací Mozart – Da Ponte (Don Giovanni, Figarova svatba, Così fan tutte), který je vázán na jeho úzkou týmovou spolupráci s australským režisérem Barriem Koskym.
Mozartův Don Giovanni se zrodil z kongeniálního spojení skladatelova hudebního mistrovství s italskými poetickými verši libretisty Lorenza da Ponte. Světová premiéra opery se uskutečnila pod taktovkou W. A. Mozarta 29. 10. 1787 pod titulem Il Dissoluto Punito ossia il Don Giovanni / Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni v Nosticově (dnešním Stavovském) divadle.
V historii Vídeňské státní opery dílo zaznělo slavnostně u příležitosti otevření divadla 25. 5. 1869 a později i v souvislosti s jeho znovuotevřením po desetileté poválečné rekonstrukci, kdy se premiéra opery Don Giovanni konala 6. 11. 1955 (o den dříve byl na gala premiéře hrán Fidelio Ludwiga van Beethovena). Posléze se uskutečnila řada úspěšných produkcí v režii různých inscenátorů. Ostatně Ph. Jordan ve Vídni vyzdvihl, že se jedná o nejhranější dílo operních dějin.
Jordanovo hudební nastudování vychází analyticky z Mozartovy partitury a jejího prvního vídeňského uvedení v roce 1788, pro které skladatel dodatečně složil árie Dona Ottavia „Dalla sua pace“ (1. akt) aDonny Elviry „Mi tradì“ (2. akt). Pro Vídeň Mozart zkomponoval také duet Zerliny a Leporella, který Ph. Jordan naopak odmítl uvést, protože prý nedosahuje obvyklé úrovně skladatelovy tvorby a dramaturgicky nepřináší nic nového, jak řekl v divadle v době příprav. Sergio Morabito a Nikolaus Stenitzer nesou tentokrát odpovědnost zadramaturgii.
Režisér Barrie Kosky, který působí od sezony 2012/2013 v Komické opeře Berlín na postech intendanta a šéfrežiséra, přizval do svého týmu scénografku a kostýmní výtvarnici z Německa, s níž úspěšně spolupracoval v roce 2020 na inscenaci opery Salome Richarda Strausse ve Frankfurtské opeře, Katrin Lea Tag byla posléze jmenována magazínem Opernwelt scénografkou roku. Pro operu Don Giovanni navrhla abstraktní scénu typu lávové krajiny symbolizující citovou vyprahlost, s režisérem inspirativně vycházeli z filmu Teorema Piera Paola Pasoliniho. Prostor byl mnohoznačný i z pohledu času.
Vztah Dona Giovanniho a Leporella byl až expresivně ambivalentní, akcentovaný i černobílými kostýmy. Výborný americký basbarytonista Kyle Ketelsen zpíval flexibilně ve všech polohách a roli vtiskl dravost, svěžest i melancholii. Výtečný kanadský basbarytonista Philippe Sly ztělesnil Leporella vitálně, ale poníženě. Postavy Mozartových oper jednají často ve složitých emocionálních zápletkách s projevy převleků, koketerie, chtíče, vzájemné touhy, odevzdanosti, nevěrné lásky, pokrytectví, lhostejnosti, žárlivosti a msty. Barrie Kosky inscenoval dílo jak mnohovýznamové komorní drama, ve kterém komedie má svou tragickou hloubku. V detailně procítěném způsobu herectví excelovala i pěvecky německá sopranistka Hanna-Elisabeth Müller v roli Donny Anny. Pestré dámské kostýmy, sólistek i sboristek, nesly specifika haute couture. Donnu Elviru ztvárnila s grácií vynikající americká mezzosopranistka Kate Lindsey. V koketních jednáních Zerliny se zaskvěla rakouská mezzosopranistka Patricia Nolz, velký výkon podal francouzský tenorista Stanislas de Barbeyrac (Don Ottavio). Slovenský basistaPeter Kellner (Masetto) a estonský basista Ain Anger (Komtur) zpívali dobře.
Orchestr Vídeňské státní opery hrál mnohovrstevnatě, technicky brilantně, balančně skvěle i navzdory prudkým a výrazově vyostřeným tempům v dramatických proměnách. Sbor Vídeňské státní opery dovedl sbormistr Thomas Lang k úžasnému výkonu se sytě zvukomalebnou vokální krásou.
Wien, Wiener Staatsoper – Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni. Dirigent Philippe Jordan, režie Barrie Kosky, scénograf a kostýmní výtvarník Katrin Lea Tag, sbormistr Thomas Lang. Premiéra 5. 12. 2021, vysíláno v sekci Stream na webu divadla.