Praha, Obecní dům Markéta Jůzová
Program abonentních orchestrálních koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vyzdvihl ve Smetanově síni Obecního domu v Praze významné hudební osobnosti střední generace. Vedení prestižního tělesa v čele s jeho ředitelem Danielem Sobotkou, šéfdirigentem Tomášem Braunerema dramaturgem Martinem Rudovským přizvalo k podzimním koncertům 24. a 25. 11. 2021 hornistu Radka Baborákaa komponistu Ondřeje Brouska. Repertoárová nabídka se záběrem skladeb 19.–21. století byla pro posluchače lákavá. Na prvním koncertě bylo slavnostně pokřtěno nové CD R. Baboráka s FOK a s T. Braunerem:hornové koncerty Jiřího Pauera a Reinholda Glièra.
![](https://www.hudebnirozhledy.cz/wp-content/uploads/2021/12/1-Koncert-Baborak-Z6P_4946__c-Petr-Dyrc-1024x682.jpg)
Koncert 25. 11. otevřela první repríza Brouskovy skladby Pražská kavárna, kterou skladatel složil letos na zakázku FOK; světová premiéra skladby se uskutečnila o den dříve. Již v minulé sezoně zahájilo vedení orchestru novou iniciativu s cílem obohatit repertoár věnovaný Praze o nové kompozice soudobých skladatelů. Vloni zazněly v podání tělesa např. Pražské metamorfózy Petra Wajsara. Na téma Prahy nahlédl Ondřej Brousek osobitým tvůrčím přístupem z jiného úhlu pohledu a zaměřil se na společenský aspekt fenoménu kaváren. V šestidílné skladbě s částmi nazvanými Prelude, Umělci, Intelektuálové, Opilci, Avantgarda, Elita a její boj vystihl s vtipem jejich symbolickou tematiku. Prostřednictvím významových hudebních oblouků vynikla i pěkně interpretovaná orchestrální sóla. Šéfdirigent Tomáš Brauner řídil skladbu 25. 11. 2021 temperamentně a svěže. Zejména 2. a 4. část ve své hloubce prokomponovanosti s působivou melodičností a se silně vnitřně gradujícím rozvíjením témat a motivů byly obohacené o rysy symfoničnosti. Jejich dramatická hudba byla prodchnuta příjemnou atmosférou a působila v určitých pasážích až filmově a velkolepě a poukázala na skladatelův velký potenciál.
![](https://www.hudebnirozhledy.cz/wp-content/uploads/2021/12/2-Koncert-Baborak-Z6P_5096__c-Petr-Dyrc-1024x682.jpg)
Po velmi dlouhém potlesku přivítali posluchači renomovaného hornistu Radka Baboráka, který z not zahrál Koncert pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera z roku 1957. Skladbu přednesl s lehkostí a hravostí nadhledu, pestrou šíří nuancí v dynamické a výrazové škále a s velkým citem pro styl komponisty. Orchestr mu byl spolehlivým partnerem. V přídavku Syrinx Clauda Debussyho oslnil Baborák zpěvností díla, které skladatel komponoval jen pro flétnu. Skladbu v transkripci zahrál Radek Baborák bravurně.
![](https://www.hudebnirozhledy.cz/wp-content/uploads/2021/12/3-Krest-CD-Baborak-Z6P_5335__c-Petr-Dyrc-1024x682.jpg)
Orchestr se rozloučil proslulou symfonickou básní Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra, op. 30, jejíž premiéru 27. 11. 1896 skladatel dirigoval ve Frankfurtu nad Mohanem. Dílo, jež je v Německu a Rakousku delikatesou a standardní součástí repertoárové nabídky orchestrů, dirigoval T. Brauner v plošnější síle, malé dynamické škále, s chudší vrstevnatostí i plastičností, ale se ctí.
![](https://www.hudebnirozhledy.cz/wp-content/uploads/2021/12/4-Krest-CD-Baborak-Z6P_5390__c-Petr-Dyrc-1024x682.jpg)