Markéta Jůzová
V rámci nabídky Spolku přátel hudebních talentů, který tradičně uvádí na svých koncertech v Novoměstské radnici vítěze prestižních zahraničních soutěží a nejlepší české i zahraniční pěvce mladé generace, se představili na začátku adventní doby americká sopranistka Emily Pogorelc abasbarytonista Boris Prýgl. Jejich společný koncert doprovázel první adventní neděli 28. 11. 2021 klavírista Ahmad Hedar. Ve Velkém sále Novoměstské radnice zazněla klasická a převážně operní hudba, která v podání zářných mladých interpretů publikum nadchla. Americká sopranistka Emily Pogorelc je považována za jednu z nejnadanějších pěvkyň své generace, absolvovala Ryan Opera Center při Lyrické opeře v Chicagu a v roce 2021 s úspěchem debutovala rolí Cherubína ve Figarově svatbě W. A. Mozarta v Bavorské státní opeře v Mnichově během letního operního festivalu. V letošní sezoně plánuje opět vystoupit nejen v proslulém německém divadle, ale i na mezinárodním hudebním festivale v Glyndebourne a koncertovat s Islandským symfonickým orchestrem pod taktovkou Bertranda de Billy. Pro pražský koncert si zvolila repertoár z tvorby Jeana Sibelia, Ference Liszta, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a Charlese Gounoda.
Basbarytonista Boris Prýgl, absolvent VŠMU v Bratislavě, získal ve své kariéře titul absolutního vítěze Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2015), z níž si odnesl i Cenu Opery ND v Praze a Cenu MHF Pražské jaro. Stal se finalistou dvou z nejslavnějších mezinárodních pěveckých soutěží: Belvedere a Operalia Plácida Dominga (2017) a získal např. i Cenu ředitele Vídeňské státní opery Dominiqua Meyera v soutěži Stella Maris International Vocal Competition (2019). Byl rovněž členem operního studia v Bavorské státní opeře (2017–2019), kde posléze úspěšně sólisticky debutoval. V Praze na koncertě upřednostnil hudbu skladatelů Ralpha Vaughana Williamse, Vincenza Belliniho, Bedřicha Smetany a Gaetana Donizettiho.
Pianista Ahmad Hedar, nositel ceny za vynikající klavírní doprovod na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, hrál na koncertě na klavírní křídlo zn. Yamaha. Oba pěvce doprovázel citlivě zejména v operní tvorbě, v klasické hudbě po zvukové i výrazové stránce byl poněkud silný a dominantní. V Belliniho áriích Aminy a Rodolfa (Náměsíčná)rozehráli pěvci své party melancholicky, prodchnuli je belcantem, vřelými sytými barvami, náročnou technikou i líbeznými kantilénami. Pogorelc zazářila v Gounodově Juliettě (Romeo a Julie) více než v Pucciniho Laurettě (Gianni Schicchi). Oslnivý byl jejich vtipný Donizettiho duet Adiny a Dulcamary (Nápoj lásky) završený ovacemi ve stoje.