• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Sojkovo kvarteto a Plzeňská filharmonie

10.12.2021 by redakce Hudební rozhledy

Plzeň, Divadlo J. K. Tyla, Měšťanská beseda

Marta Ulrychová

Sedmý listopad, ruská nebo sovětská hudba, toto spojení nás provázelo po několik desetiletí, počínaje základními uměleckými školami (dříve LŠU)) až po naše první scény a koncertní pódia. Několikerým přesouváním termínů dopoledních matiné ve foyeru Divadla J. K. Tyla se datum a dramaturgie zcela náhodně opět dostaly k sobě. Kompozice ruských či sovětských klasiků jsou pro interprety měřítkem vyspělosti, pro posluchače zážitkem v jakékoliv době. Jejich místo v kvartetní literatuře neopomnělo ani Sojkovo kvarteto hrající ve složení Martin Kos (housle), Martin Kaplan (housle), Josef Fiala (viola) a Hana Vítková (viloloncello), soubor širokého repertoárového záběru. Pro letošní matiné 7. 11. zvolilo Smyčcový kvartet č. 1 D dur Petra Iljiče Čajkovského a Smyčcový kvartet č. 8 c moll, op. 110 Dmitrije Šostakoviče.

 Zleva Martin Kos, Martin Kaplan, Hana Vítková, Josef Fiala   © foto Stanislav Frankl

Ačkoliv Čajkovského komorní dílo proslavilo zejména Andante cantabile 2. věty, celá kompozice prozrazuje i v komorním obsazení mistra proslulého velkými orchestrálními díly, operami a balety. Sojkovci dobře vyzdvihli zpěvnost Čajkovského melodiky, kultivovaně zněly housle primária M. Kose, který je v Čajkovského baletech coby koncertní mistr osvědčeným interpretem Adagií. Zaujala 3. věta svojí taneční lehkostí a závěrečná věta plným zvukem.

Zcela v jiných podmínkách, pod vlivem pobytu v Drážďanech (1957), vznikal Šostakovičův kvartet. Primárius, který se z důvodu nepřítomnosti osvědčeného Zbyňka Brabce musel ujmout průvodního slova, upozornil nejen na okolností vzniku a další osudy této skladby, ale podal i zásadní informace analytického charakteru. Průvodní slovo pronesené interpretem je nenahraditelné. M. Kos splnil svůj řečnický úkol dokonale, stálo by snad za úvahu takto dále pokračovat, byť i v rozhovoru s moderátorem. Pětivětý kvartet, obsahující reminiscence na autorova dřívější díla, dává interpretům příležitost ukázat technickou vyspělost a stylovost interpretace. Soubor se jeho provedení zhostil nadmíru úspěšně. Koncert byl sice v důsledku pandemických opatření navštíven méně početně, než jak jsme u koncertů Sojkovců zvyklí, nicméně i takto si publikum velkým aplausem vynutilo přídavek. V druhé, neoromanticky pojaté větě Smyčcového kvartetu mladého plzeňského skladatele, absolventa rusistiky na pražské FF UK Vojtěcha Franka, zazněla hudba výrazně ovlivněná tvorbou ruských klasiků – Čajkovského a Rimského-Korsakova.

Pandemie se bohužel odrazila i v návštěvnosti v pořadí třetího symfonického koncertu letošní sezony abonentní řady Platina Plzeňské filharmonie (18. 11.). Kdo se zúčastnil, nelitoval. Čekal ho jednak zajímavý repertoár, jednak výtečné interpretační výkony. Pod taktovkou šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho zaznělo v úvodu Divertimento pro smyčcový orchestr Bély Bartóka. V 1. větě dirigent zvolil zcela v souladu s předepsaným Allegro non troppo pomalejší tempo, než jakým se vykazují některé orchestry. Skladba tím netratila na efektu, zpřehlednilo se vedení jednotlivých hlasů a tempo lépe korespondovalo s imaginární choreografií karpatských tanců někdejších Uher, které Bartók procestoval během své sběratelské práce v terénu. Působivě vyznělo Molto adagio, a to dobře vystavěnou vzestupnou a sestupnou dynamikou na velké ploše. Také Allegro assai dirigent zbavil často velmi přeháněné dravosti. Velmi dobře se osvědčil primárius Michal Sedláček, Gabriela Schönová (2. housle), Vít Hošek (viola), David Niederle (violoncello)a Eri Ishikawa (kontrabas).

Koncert pro housle a orchestr, op. 14 amerického skladatele Samuela Barbera je velkou příležitostí jak pro houslistu, tak orchestr velkého obsazení. Jedna z našich velkých houslových nadějí Pavla Tesařová zaujala v této neoromantické kompozici kultivovaným tónem, intonační a rytmickou precizností, jakož i vynikající souhrou a spolupráci s orchestrem. Po zásluze byla odměněna dlouhotrvajícím potleskem.

 Pavla Tesařová   © foto  archiv Plzeňské filharmonie

V Letním pastorále z roku 1920 navazuje Arthur Honegger na bohatou instrumentační tradici francouzské hudby 19. století. Ačkoliv vzniklo z podnětu skladatelovy dovolené ve švýcarských Alpách, rafinovanými harmonickými postupy a bohatou melodikou nápadně připomíná Debussyho Faunovo odpoledne. I zde se střídají okouzlující sólové partie, v nichž nikdo z hráčů dechové sekce nepromarnil svou šanci – Ana Votoupal (flétna), Petra Hajžmanová (hoboj), Jan Oblištil (klarinet), Václav Kapusta (fagot) a jako host Zuzana Rzounková (lesní roh).

Koncert ukončila naopak v Plzni mnohokrát uváděná Symfonie č. 94 G dur „S úderem kotlů“ Josepha Haydna. Hráč na kotle Tomáš Votava byl tentokrát umístěn nikoliv v pozadí orchestru, ale blíže dirigentovi, což umožnilo zvukově přirozenější včlenění do orchestrálního celku. Symfonie zazněla v předepsaných tempech, dynamickými kontrasty dal Iwasaki vyniknout Haydnově dokonalé práci s motivy. Koncert opět potvrdil slibně se rozvíjející vzestupnou úroveň výrazně omlazené Plzeňské filharmonie.

Kategorie:Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in