• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

VÝSLEDKY MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽE MUSICA NOVA 2021 A

24.11.2021 by redakce Hudební rozhledy

Lenka Dohnalová

30. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby se konal tradičně v Praze.

Pořádá ji Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou České hudební rady,

ve spolupráci s Institutem moderní hudby za podpory Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl. m. Prahy. Od r. 2014 je k soutěži přidruženo kolo soutěže pro nejmladší (8-20 let) České ucho, které bylo pilotním projektem Roku české hudby 2014.

Ve dnech 20. – 21. 11. 2021 se konala závěrečná evaluace skladeb mezinárodní porotou ve složení: Rudolf Růžička (ČR), předseda, Elizabeth Anderson (USA/BE), Lenka Dohnalová (ČR), manažerka soutěže, Rainer Buerck (Německo), Juraj Ďuriš (SR), Pavel Kopecký (ČR),  Peter Nelson (GB), Peter Stollery (GB).

Etablované kompoziční soutěže zvukové tvorby se účastnilo 76 skladeb autorů z 28 zemí Evropy, obou kontinentů Ameriky, Asie, Austrálie, nejvíce ze zemí s tradicí této hudby, především USA, Velké Británie, Itálie, Německa, Francie, Jižní Koreje a České republiky, pro níž má soutěž speciální kolo.

Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl, naopak, není určen. Soutěží se ve dvou kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A)  a tvorby s živě/live  prováděnou složkou (kategorie B). Soutěž má speciální české kolo a přidruženou soutěž pro nejmladší neprofesionální generaci České ucho.

V kategorii čistě studiové zvukové tvorby (A) se účastnilo 51 skladeb. První místo obsadil letos zkušený Belgičan TODOR TODOROFF http://todoroff.be se skladbou VOICES PART III – RESISTANCE (Rezistence) s tématem odporu k totalitnímu politickému stylu, zde s odkazem na známý román M. Bulgakova Mistr a Markétka a písničkářku Yianku Dyagilevu. Skladba spadá spíše do radioartu.

Todor Todoroff – 1. místo v kategorii čistě studiové zvukové tvorby    © foto archiv

Todor Todoroff – 1. místi v kategorii čistě studiové zvukové tvorby    © foto archiv

Čestná ocenění získali Francouzka PAULINE PATIE PELICAUT se skladbou BULLE D´AIR (Vzduchová bublina) s konotacemi k dýchacím potížím (zde potápěčů)  a Britka LOUISE ROSSITER https://soundcloud.com/mad_lou s kompozicí z cyklu inspirovaném kresbami německého lékaře Fritze Kahna, který pojal tělo jako „stroj“  IRIS KEY (Duhovka lidského oka jako klíč). Dalšími finalisty byly Elwell Kramer se skladbou What Sleeps Beneath http://kramerelwell.com/ z USA, Felipe Otondo z Chile se skladbou Sauti https://www.otondo.net/ a Adam Stanovic z Velké Británie s kompozicí soundscape Goodnight, Tin Hau  https://adamstanovic.com/.

První místo v kategorii live electronics obsadil Řek, žijící v USA KONSTANTINOS KARATHANASIS https://www.ou.edu/finearts/music/faculty-staff/konstantinos-karathanasis se skladbou pro live violoncello, dramatickou kompozicí inspirovanou řeckou mytologií MEDUSA IN SOMNO (Spící Medúza). Čestná ocenění získaly rovněž skladby s live violoncellem, a to Portugalce JOAO PEDRO OLIVEIRY https://www.jpoliveira.com/   SINGULARITY (Singularita), ve které jako by nástroj unikal elektronické složce a Itala SIMONE CASTELLANA http://www.simonecastellan.com/  MOTE (Setkání), kde naopak nástroj hledá co největší soulad s elektronickými prostředky. Dalším finalistou je Australan Daniel Blinkhorn  (http://musicaustralia.org.au/daniel-blinkhorn/ )  s experimentální skladbou, co se týče tvorbou zvuků na nástrojích i předmětech Unequal Forms.

Joao Pedro Oliveiry – 1. místi v kategorii live electronics  © foto archiv

Ve speciálním českém kole obsadil první místo MICHAL RATAJ https://michalrataj.com/

 

Michal Rataj – vítěz speciálního českého kola  © foto Karel Cudlin

se skladbou SOUNDS FROM NOTHING (Zvuky odnikud). Čestná ocenění získali SOŇA VETCHÁ https://sonavetcha.com/  s kompozicí WAVELENGTHS (Vlnové délky) a rezident v ČR z Hongkongu YUK BUK BARRY WAN https://barrywan.my-free.website/biography  s kompozicí pro saxofon, housle, violoncello a elektroniku THE MÍSTY MORNING (Mlžné ráno). Dalšími finalisty jsou Michal Bartoš se skladbou Sabat, Tomáš Pernický s Deux ex machina  a Michal Rataj s kompozicí z kategorie live electronics s violoncellem Cellacusmata.

Výsledky ČESKÉHO UCHA byly v tomto roce pozoruhodné. V kategorii do 13 let byli oceněni 13letý JÁCHYM JÍROVEC se skladbou HOROR V ŽIVOTĚ,  13letá BEATA KLÍMOVÁ s kompozicí STRACH Z TEMNOTY a desetiletá ELLA KLÍMOVÁ se skladbou DUŠE VE VESMÍRU.  V kategorii nad 14 let byli oceněni čtrnáctiletý ALEXANDR PAZ za skladbu PODMOŘSKÁ HLUBINA, šestnáctiletý MARIN SOUKUP za skladbu JEJICH SVĚT a patnáctiletý MILAN TUČEK za DOOM ETERNAL.

Témata byla výrazně ovlivněna aktuální společenskou atmosférou.

Lektorem Českého ucha je Jaroslav Raušer z Institutu moderní hudby, metodičkou a inspirátorkou Lenka Dohnalová, manažerka soutěže Musica nova.

KONCERTY BUDOU ZVEŘEJNĚNY NA YOUTUBE  KANÁLU MUSICA NOVA

                                            OD 10. 12. 2021 OD 19 HOD.

https://www.youtube.com/channel/UCwqSU0mo6xCCMfQzlbEfalA

                    

Kategorie:Aktuality, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in