Lenka Dohnalová

30. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby se konal tradičně v Praze.
Pořádá ji Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou České hudební rady,
ve spolupráci s Institutem moderní hudby za podpory Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl. m. Prahy. Od r. 2014 je k soutěži přidruženo kolo soutěže pro nejmladší (8-20 let) České ucho, které bylo pilotním projektem Roku české hudby 2014.
Ve dnech 20. – 21. 11. 2021 se konala závěrečná evaluace skladeb mezinárodní porotou ve složení: Rudolf Růžička (ČR), předseda, Elizabeth Anderson (USA/BE), Lenka Dohnalová (ČR), manažerka soutěže, Rainer Buerck (Německo), Juraj Ďuriš (SR), Pavel Kopecký (ČR), Peter Nelson (GB), Peter Stollery (GB).
Etablované kompoziční soutěže zvukové tvorby se účastnilo 76 skladeb autorů z 28 zemí Evropy, obou kontinentů Ameriky, Asie, Austrálie, nejvíce ze zemí s tradicí této hudby, především USA, Velké Británie, Itálie, Německa, Francie, Jižní Koreje a České republiky, pro níž má soutěž speciální kolo.
Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl, naopak, není určen. Soutěží se ve dvou kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A) a tvorby s živě/live prováděnou složkou (kategorie B). Soutěž má speciální české kolo a přidruženou soutěž pro nejmladší neprofesionální generaci České ucho.
V kategorii čistě studiové zvukové tvorby (A) se účastnilo 51 skladeb. První místo obsadil letos zkušený Belgičan TODOR TODOROFF http://todoroff.be se skladbou VOICES PART III – RESISTANCE (Rezistence) s tématem odporu k totalitnímu politickému stylu, zde s odkazem na známý román M. Bulgakova Mistr a Markétka a písničkářku Yianku Dyagilevu. Skladba spadá spíše do radioartu.

Todor Todoroff – 1. místi v kategorii čistě studiové zvukové tvorby © foto archiv
Čestná ocenění získali Francouzka PAULINE PATIE PELICAUT se skladbou BULLE D´AIR (Vzduchová bublina) s konotacemi k dýchacím potížím (zde potápěčů) a Britka LOUISE ROSSITER https://soundcloud.com/mad_lou s kompozicí z cyklu inspirovaném kresbami německého lékaře Fritze Kahna, který pojal tělo jako „stroj“ IRIS KEY (Duhovka lidského oka jako klíč). Dalšími finalisty byly Elwell Kramer se skladbou What Sleeps Beneath http://kramerelwell.com/ z USA, Felipe Otondo z Chile se skladbou Sauti https://www.otondo.net/ a Adam Stanovic z Velké Británie s kompozicí soundscape Goodnight, Tin Hau https://adamstanovic.com/.
První místo v kategorii live electronics obsadil Řek, žijící v USA KONSTANTINOS KARATHANASIS https://www.ou.edu/finearts/music/faculty-staff/konstantinos-karathanasis se skladbou pro live violoncello, dramatickou kompozicí inspirovanou řeckou mytologií MEDUSA IN SOMNO (Spící Medúza). Čestná ocenění získaly rovněž skladby s live violoncellem, a to Portugalce JOAO PEDRO OLIVEIRY https://www.jpoliveira.com/ SINGULARITY (Singularita), ve které jako by nástroj unikal elektronické složce a Itala SIMONE CASTELLANA http://www.simonecastellan.com/ MOTE (Setkání), kde naopak nástroj hledá co největší soulad s elektronickými prostředky. Dalším finalistou je Australan Daniel Blinkhorn (http://musicaustralia.org.au/daniel-blinkhorn/ ) s experimentální skladbou, co se týče tvorbou zvuků na nástrojích i předmětech Unequal Forms.

Ve speciálním českém kole obsadil první místo MICHAL RATAJ https://michalrataj.com/

se skladbou SOUNDS FROM NOTHING (Zvuky odnikud). Čestná ocenění získali SOŇA VETCHÁ https://sonavetcha.com/ s kompozicí WAVELENGTHS (Vlnové délky) a rezident v ČR z Hongkongu YUK BUK BARRY WAN https://barrywan.my-free.website/biography s kompozicí pro saxofon, housle, violoncello a elektroniku THE MÍSTY MORNING (Mlžné ráno). Dalšími finalisty jsou Michal Bartoš se skladbou Sabat, Tomáš Pernický s Deux ex machina a Michal Rataj s kompozicí z kategorie live electronics s violoncellem Cellacusmata.
Výsledky ČESKÉHO UCHA byly v tomto roce pozoruhodné. V kategorii do 13 let byli oceněni 13letý JÁCHYM JÍROVEC se skladbou HOROR V ŽIVOTĚ, 13letá BEATA KLÍMOVÁ s kompozicí STRACH Z TEMNOTY a desetiletá ELLA KLÍMOVÁ se skladbou DUŠE VE VESMÍRU. V kategorii nad 14 let byli oceněni čtrnáctiletý ALEXANDR PAZ za skladbu PODMOŘSKÁ HLUBINA, šestnáctiletý MARIN SOUKUP za skladbu JEJICH SVĚT a patnáctiletý MILAN TUČEK za DOOM ETERNAL.
Témata byla výrazně ovlivněna aktuální společenskou atmosférou.
Lektorem Českého ucha je Jaroslav Raušer z Institutu moderní hudby, metodičkou a inspirátorkou Lenka Dohnalová, manažerka soutěže Musica nova.
KONCERTY BUDOU ZVEŘEJNĚNY NA YOUTUBE KANÁLU MUSICA NOVA
OD 10. 12. 2021 OD 19 HOD.
https://www.youtube.com/channel/UCwqSU0mo6xCCMfQzlbEfalA