VE VÍDEŇSKÉ STÁTNÍ OPEŘE
Vídeň, Wiener Staatsoper Markéta Jůzová

Ředitel Vídeňské státní opery Bogdan Roščić a generální hudební ředitel Philippe Jordan zařadili opět na repertoár po dlouhé době nejslavnější Rossiniho komickou operu Lazebník sevillský; opera měla v tomto divadle premiéru naposledy před pětapadesáti lety. K inscenačnímu týmu byl přizván významný německý režisér a scénograf Herbert Fritsch a renomovaný italský dirigent Michele Mariotti, oba ve Vídeňské státní opeře debutovali.
Předlohou se Gioachinovi Rossinimu stala komedie Le Barbier de Séville ou La Précaution inutile (1775) Pierra-Augustina Carona de Beaumarchais. Skladatel operu složil v roce 1815–1816, libreto napsal Cesare Sterbini. Premiéra opery pod původním názvem Almaviva, ossia L’inutile precauzione se uskutečnila 20. 2. 1816 v Teatro Argentina v Římě. První provedení ve vídeňské Dvorní opeře se konalo 3. 4. 1876 již s později vžitým názvem opery Il barbiere di Siviglia.
Na počátku sezony 2021/2022, která probíhala v Rakousku již v normálním profesním režimu po loňském složitém provozu, kdy byl většinou upřednostněn stream představení, se premiéra nové inscenace Lazebníka sevillského uskutečnilave Vídeňské státní opeře 28. 9. 2021. Navštívila jsem páté představení 10. 10. 2021, přičemž zájemci o divadelní večer museli respektovat restriktivní opatření související se šířením koronaviru. Orchestr Vídeňské státní opery řídil dirigent Michele Mariotti.
Maestro Mariotti zastával v Teatro Comunale di Bologna posty šéfdirigenta (2008–2014) a hudebního ředitele (2015–2018), hostoval na Salcburském festivalu i na Rossiniho operním festivalu v Pesaru. Dirigoval v četných operních domech, např. v Bavorské státní opeře v Mnichově, Královské opeře Covent Garden v Londýně, Teatro alla Scala v Miláně, Metropolitní opeře v New Yorku, Lyrické opeře v Chicagu či Losangelské opeře.
K hudebnímu nastudování Lazebníka sevillského přistoupil M. Mariotti s bohatými zkušenostmi. Dílo ve své kariéře hudebně nastudoval dvanáctkrát. V rakouské metropoli v době před premiérou dirigent vzpomínal, jak byl v knihovně Konzervatoře G. B. Martiniho v Bologni fascinován manuskriptem opery se skladatelovými úpravami. Na Rossiniho partituře obdivuje preciznost spojení textu a hudby. Operu považuje za mistrovské dílo, jehož každá scéna má svou jedinečnou atmosféru a specifický styl.
Děj operyse odehrává v 17. století ve Španělsku. Scénické řešení koncipoval režisér a scénograf Herbert Fritsch, který je hercem a inscenátorem oper, činoherních děl a natáčí filmy. Byl členem Berliner Volksbühne a navrhuje také instalace. Scénu k Lazebníku sevillskému pojal nadčasově s centrálním užitím moderních abstraktních projekcí barevných ploch, které se v průběhu scén v pozadí a po stranách jeviště průběžně proměňovaly a různě až mozaikovitě překrývaly. Kostýmní výtvarnice Victoria Behr navrhla kostýmy inspirované 18. stoletím, přičemž akcentovala charakter, honosnost, výpravnost i barevnou pestrost.
Hraběte Almavivu ztvárnil slavný peruánský tenorista Juan Diego Flórez, který podal excelentní výkon. Nesnímrně náročná role si vyžaduje nejvyšší úroveň virtuozity a pěvec jí docílil s nadhledem, noblesou a zábavnou komikou. Mistr belcanta s mimořádně vytříbeným herectvím na scéně dominoval. Romantický příběh o majetku, moci a společenském vlivu rozehráli sólisté se Sborem Vídeňské státní opery s působivou nadsázkou.

V kontrastu s poměrně prázdnou scénou vynikly výkony pěvců, jejich charakterizace postav a krása kostýmů. Režisér každou situaci vypointoval a pěvcům poskytl hodně prostoru k vyjádření a improvizaci, děj intenzivně gradoval a s řadou komických situací a vtipnými zápletkami byl pro diváka poutavý. Představení bylo zpestřeno nápady inspirovanými commedií dell’arte.
I když se G. Rossini výrazně zasloužil o pozvednutí žánru opera buffa, dílo vnímá dirigent Mariotti na pomezí žánrů opery buffa a opery seria. Skladatelovy árie s typickou výstavbou, mnohdy s lyrickým cantabilním úvodem, se strhující cabalettou a brilantním závěrem zpívali sólisté s technickou flexibilitou, virtuozitou a výrazovou karikaturou. Návštěvníci jejich operní výkony mnohokrát ocenili bouřlivým potleskem.
První dějstvídisponovalo na scéně vtipným vnitřním napětím. K zářným klíčovým situacím patřil výstup hraběte Almavivy, kdy J. D. Flórez zpíval krásně serenádu Ecco ridente in cielo pod oknem Rosiny, do které se zamiloval. Když posléze dal na radu svého bývalého sluhy Figara, kterého s veselým důvtipem a sytým témbrem ztvárnil výborný francouzsko-kanadský barytonista Étienne Dupuis, jenž zazářil již ve vstupní proslulé árii Largo al factotum, převlékl se hrabě za důstojníka a ubytoval se v domu doktora Bartola, jenž se chystal s dívkou oženit. Ruská mezzosopranistka Vasilisa Berzhanskaya se sametovým hlasem ztělesnila roli Rosiny s koketérií a v krajkovém černém kostýmu, gestikulací však připomínala loutku. Italský basbarytonista Paolo Bordogna s vysokou parukou ve tvaru úlu s vizáží inspirovanou módním typem makaróna, zpíval lékaře Bartola skvěle, ale v humorných situacích působil afektovaně.
Komedie převleků a láskyplných intrik získala ve druhém dějství živelný spád, jehož vyvrcholením byla domluva Almavivy s Rosinou o společném tajném sňatku s následným smluvním potvrzením jejich svatby. Vynikající byl držitel Grammy, ruský basista Ildar Abdrazakov, v roli intrikána Basilia. Ambrogia ztvárnila rakouská herečka Ruth Brauer-Kvam, která vybrané situace pohybově komentovala. Dobré výkony podali finská sopranistka Aurora Marthens (Berta) a německý barytonista Stefan Astakhov (Fiorello). V závěru zazářil J. D. Flórez árií Cessa di più resistere.
Pod vedením sbormistra Martina Schebesty zpívali sboristé diferencovaně i s tvárnou mimikou. Orchestr prodchnul operu leskem nádherných barev, přičemž dirigent Mariotti perfektně gradoval tempa a úžasně odstínil melodramatické proměny.
Lazebník sevillský se vrátí na repertoár Vídeňské státní opery ve dnech 4., 7., 9. a 12. 6. 2022, kdy stane za řídícím pultem významný italský dirigent a houslista Stefano Montanari. Maestro M. Mariotti bude od nadcházející sezony 2022/2023 zastávat post hudebního ředitele Teatro dell’Opera di Roma.
Wien, Wiener Staatsoper – Gioachino Rossini: Lazebník sevillský. Dirigent Michele Mariotti, režie a scéna Herbert Fritsch, kostýmy Victoria Behr, sbormistr Martin Schebesta. Premiéra 28. 9. 2021. Psáno z představení 10. 10. 2021.