V době, kdy není možné standardně koncertovat, se přední hráči Pražských symfoniků rozhodli podělit o své znalosti a zkušenosti s nastupující generací profesionálních hudebníků jak z České republiky, tak ze zahraničí. Virtuální akademie byla určena studentům a absolventům uměleckých škol. Individuální konzultace byly zaměřeny na praktickou stránku nácviku orchestrálních partů symfonického repertoáru a jakékoliv otázky související s uměleckým provozem orchestru a praxí orchestrálního hudebníka. Konzultace probíhaly formou videohovorů s možností nahrávání, aby studenti měli možnost se vracet ke svým výkonům. Virtuální akademie FOK probíhala od 9. 11. 2020 do 29. 1. 2021, lekce byly zdarma.
Zkušenosti frekventanta akademie Josefa Matěje Švece, studenta Pražské konzervatoře
Jak jste se dozvěděl o Virtuální akademii Pražských symfoniků?
K Virtuální akademii jsem se dostal přes mého pedagoga Petra Nouzovského, který mě už druhým rokem učí na Pražské Konzervatoři. Dostal jsem doporučení i od svého kamaráda z Pražské konzervatoře, který se Virtuální akademie zúčastnil již dříve.
Pokud můžete porovnat mistrovské kurzy živé a virtuální, v čem vidíte největší rozdíly?
Živé kurzy i virtuální mají každé “něco do sebe”. Živé jsou samozřejmě mnohem lepší, lépe se naživo pracuje, dá se lépe poznat intenzita či dynamika zvuku, snáz se předávají informace mezi učitelem a žákem, člověk se i podívá do jiné části světa, kterou nikdy předtím neviděl a také pozná skvělé nové lidi. Virtuální kurzy mají zase výhodu takovou, že jsou levnější, jelikož se nemusí platit ubytování, strava, či cesta na daný kurz a dá se pracovat z pohodlí domova, bohužel za ceny zhoršené kvality přenosu zvuku.
V čem Vám Virtuální akademie FOK nejvíce pomohla?
Určitě nejvíce mi pomohla se čtením not a poznáním, co vlastně můj nástroj hraje v různých částech mých oblíbených symfonií. Dále mne také úžasně pan Miloš Jahoda připravil na to, co mám očekávat při konkurzech do orchestrů a co se na takových konkurzech vlastně hraje.
Co Vás čeká v nejbližší době?
Nejbližší termín, a také termín, ze kterého mám největší nervy, je mezinárodní smyčcová soutěž Talents for Europe 2021 v Dolným Kubíně na Slovensku. Mimo to toho bohužel není mnoho, ale i přes to pracuji dál, díky panu profesorovi mám čas od času úžasnou příležitost si zahrát a jsem za to moc vděčný, i když je koncert online a bez publika.
Děkuji za zodpovězení dotazů!
Redakce
Josef Matěj Švec je studentem 2. ročníku Pražské konzervatoře, kde studuje hru na violoncello ve třídě Petra Nouzovského. Mezi jeho největší úspěchy patří získání 1. místa na Soutěži o cenu Gustava Mahlera v Jihlavě 2020 při neudělení ceny 2. Hraje na violoncello Benjamina Patočky z roku 1930 a na smyčec Petra Auředníka z roku 2019. V prosinci 2020 se představil na online koncertu studentů Pražské konzervatoře v rámci hudebně pedagogické platformy společně se studenty New York University. Na konci ledna 2021 vystoupil jako sólista a komorní hráč na online koncertu v rámci festivalu Kultura v srdci Prahy. V prosinci 2021 se zúčastní studijního pobytu na Steinhardt University New York, kde bude studovat hru na violoncello pod vedením legendární Prof. Marion Feldman a komorní hru z Prof. Stephanie Baer
https://www.fok.cz/cs/virtualni-akademie