JUDr. Ludvík Bohman je od ledna 2019 ředitelem kolektivního správce INTERGRAM. Vystudovaný právník, trojnásobný mistr ČR a vítěz Evropského poháru ve štafetovém běhu (1997-2000), přešel z oboru pojišťovnictví, kde zastával pozice od řadového právníka až po člena představenstva. Konkurz na ředitele INTERGRAM vyhrál v konkurenci sedmdesáti uchazečů. Dvouleté působení v jeho „nové“ pozici je jistě dobrým důvodem k rozhovoru.
Pane řediteli, je těžší zaběhnout 100m za 10,46, nebo být ředitelem kolektivního správce INTERGRAM?
Řekl bych, jak pro koho a také záleží v jaké době :-). S odstupem 25 let je pro mne uběhnutí 100 metrů za 10,46 již nemožné, takže dnešní optikou je z těch dvou Vámi nastíněných variant jediná proveditelná ta ředitelská. Vylučovací metodou tedy bude tou “jednodušší”, byť nikoli jednoduchou.
Jak je důležité se ve sportu i v běžném potažmo pracovním životě nevzdat a jít za svými cíli?
Jen málokomu se v životě podaří dosáhnout úspěchu bez námahy. Navíc snadné dosažení cíle mívá dva důsledky – jednak takový úspěch netrvá dlouho a je těžké jej zopakovat, jednak snižuje pocit pravého uspokojení. Z hlediska pravděpodobnosti k cíli výrazně častěji vede cesta nesnadná, a proto by měl ten, kdo chce něčeho dosáhnout, znát slova klasika: “Kdo se vzdává, nikdy nezvítězí, a kdo vítězí, se nikdy nevzdává”. Platí to ve sportu, podnikání, hudbě, politice a mohl bych pokračovat. Stejně u obyčejného člověka, jako u velmi úspěšných osobností. Například u Karla IV., Winstona Churchilla nebo Čingischána můžeme na jejich životní cestě vysledovat okamžiky utrpení až
beznaděje, jejichž překonání předurčilo jejich pozdější velikost.
Byl byste tak laskavý a vysvětlil našim čtenářům, proč je INTERGRAM pomocníkem všech zastupovaných, a jaký by byl život bez něj?
INTERGRAM je tzv. kolektivním správcem. Tento model je obvyklý po celém světě, nejen v ČR. Jednotlivé umělecké profese si vytvoří “svého kolektivního správce” na ochranu svých zákonem daných práv, ale také pro zpřístupňování své tvorby uživatelům. Každá skupina nositelů práv má proto vlastní organizaci, která jejich práva spravuje. Autoři hudebních děl mají Ochranný svaz autorský (OSA), autoři divadelních a literárních děl mají DILIA. INTERGRAM pak zastupuje výkonné umělce – herce, zpěváky, muzikanty všech žánrů – a výrobce zvukových a zvukově-obrazových záznamů. V prostředí masivního veřejného užívání uměleckých děl v rádiích, televizích a podobně totiž není proveditelné, aby každý jednotlivý umělec reálně jednal se všemi uživateli jeho tvorby a spravoval si sám svá autorská či související práva. Objektivně to nejde. A totéž platí i opačně na straně uživatelů. Proto je tady INTERGRAM, který je prostředníkem mezi nositeli práv a uživateli jejich tvorby. Dokáže zprostředkovat hromadné licence za všechny nositele práv. Zastupovaní se tak mohou v této záležitosti spolehnout na INTERGRAM a věnovat úsilí a čas umělecké a vydavatelské činnosti.
Jak to tedy v praxi konkrétně funguje?
V uměleckém světě to do značné míry funguje jinak než v ostatních sektorech podnikání, kde něco vyrobíte a poté to se ziskem prodáte zájemci. Většinu výkonů vytváří umělec bez okamžité finanční odměny, například složí a nahraje s kapelou písničku. Vydavatel pak vkládá do vytvoření nahrávky vlastní peníze. V době, kdy nahrávka vzniká, nikdo přesně neví, zdali to bude hit nebo ne. Je mnoho kvalitních písní, které veřejnost neocení a naopak, o některých posluchačsky nejžádanějších hitech nemají sami jejich autoři valné mínění. Tedy – políbeni múzou stvoříte cosi, a teprve v budoucím čase se ukáže, jak je to hodnotné pro posluchače. Ověření hodnoty tedy přichází až skrze opakované užívání tohoto díla a frekvence tohoto užívání je pak objektivní parametr pro odměnu a návrat investice výkonných umělců a výrobců. Tedy zcela konkrétně – když hudební skupina nahraje album, tak se úspěšné písně z něho pouští v rádiích, hospodách, klubech a podobně. Lidé při jejich poslechu prožívají emoce, tančí na ně první tanec se svou životní láskou, volají si o zahrání písničky do rádií, která je pak hrají v hlavním čase, čímž stoupá počet posluchačů, to přitahuje reklamní inzerenty a tím rostou zisky rádií. A právě za takové užití písní vybírá INTERGRAM od uživatelů peníze a rozděluje je mezi umělce a výrobce. Kdo je hrán více, ten dostává větší odměnu.
Před několika lety došlo ke snížení odměn jednotlivým zastupovaným. Vyvolalo to tehdy jiskřivou debatu. Obávám se, že dodnes mnozí jedinci nezaznamenali důvod snížení odměn. Mohl byste nám objasnit, jak k této změně došlo?
Za poklesem odměn pro umělce a výrobce zvukových záznamů ve vyúčtování za rok 2017, ke kterému došlo v roce 2018, stála novelizace autorského zákona, dle které musejí kolektivní správci při rozdělování odměn brát v potaz odměny pro neurčené a nenalezené nositele práv a pro tyto případy vytvořit určitou rezervu. V roce 2018 byl zvolen extrémně konzervativní výklad tohoto nového ustanovení a odložená rezerva byla vytvořena v maximální výši na úkor vyplácených odměn, které logicky poklesly. To spolu s opožděným vyúčtováním způsobilo rozčarování mezi našimi zastupovanými. Výše odměny pro každého zastupovaného závisí mimo jiné vždy na míře reálného užití jeho výkonů a záznamů v daném roce zejména v rozhlasovém a TV vysílání, ale máme k dispozici i data z některých provozoven obchodů a služeb. A v neposlední řadě má na výši individuální odměny vliv i zvyšující se počet zastupovaných, a to jak těch domácích, tak i zahraničních. Jeden koláč se tak každý rok rozděluje mezi stále větší počet zastupovaných. Meziroční nárůst celkového inkasa je tedy vždy pozitivní zpráva, ale z výše uvedených důvodů automaticky neznamená nárůst odměny pro úplně každého zastupovaného.
Sympatickou aktivitou INTERGRAM je podpora mnoha kulturních aktivit. Mohl byste o některých z nich pohovořit?
Pro mě je podpora kultury velmi důležitá, jsem proto rád, že je INTERGRAM pravidelně partnerem Cen Anděl, Cen Thálie, ale třeba také Classic Prague Awards. Myslím si, že výrazně přispívají k prestiži kulturní oblasti a jsou zaslouženou odměnou pro ty, kteří věnují umění svůj profesní a leckdy i osobní život. Byl bych rád, kdyby v budoucnu mohl INTERGRAM podporovat kromě těchto stálých partnerství i další zajímavé akce, klidně i menší, nicméně neméně důležité. O tom ale rozhodují samotní zastupovaní výkonní umělci a výrobci, kteří nyní utrpěli významné ztráty způsobené koronavirovými omezeními. Loňské Classic Prague Awards byly jednou z posledních větších akcí před tím, než koronavirus vystavil takovýmto událostem stopku. Mám je stále v živé paměti, protože jsem se tam setkal s mnoha inspirativními lidmi. Ceny Anděl už byly do poslední chvíle velkou neznámou a jejich realizace vyžadovala improvizaci. Místo klasického galavečera jsem tak předával cenu Vladimírovi Mišíkovi v jeho oblíbené hospodě, aniž by to čekal. Thálie proběhly bohužel už v situaci, kdy jim nezbývalo nic jiného, než se plně spolehnout na online přenos a přísný distanc. Oceňuji, že se organizátoři nevzdali, a i ve složitých podmínkách našli způsob, jak oslavit české divadelní umění. Za to jim skutečně tleskám!
Od samého počátku fungování INTERGRAM je kolektivní správce semknut s Nadací Život umělce. Díky dlouholeté spolupráci obou společností se v květnu loňského roku podařilo pomoci výkonným umělcům, kteří se dostali kvůli koronavirové krizi do existenčních problémů. Částka 2,3 milionů Kč byla potřebným rozdělena na základě doporučení profesních organizací zastřešujících jednotlivé umělce. Jak se díváte na epidemií zasaženou společnost optikou běžného občana v konfrontaci s pohledem vedení INTERGRAM?
Jsem opravdu rád, že jsme mohli díky Nadaci Život umělce podpořit ty zastupované, kteří se kvůli koronaviru dostali do existenčních problémů. Nedokážu si vůbec představit, jak těžké to musí nyní mít. Ze dne na den se někteří ocitli zcela bez příjmů a bez práce, kterou milují. Navíc mají jen velmi mlhavý výhled do budoucna. Musí to být veliká bezmoc, protože současnou situaci nemohou ze své pozice nijak ovlivnit. Já se snažím být optimista. Věřím, že vakcinace přináší naději na návrat lepších časů a spolu s nimi i kulturní obrodu. Moc se na to těším. Než se toho dočkáme, potřebují však umělci pomoc i nadále. Zde jsou již možnosti INTERGRAM vyčerpány, a je proto nezbytné, aby vláda pokračovala a pokud možno zefektivnila pomoc kulturní sféře. Připravovaný program COVID – Kultura III snad tomuto úkolu dostojí.
Jak ovlivnil koronavirus fungování INTERGRAM? Jak se krize dotkla výběru inkasa?
INTERGRAM se dokázal koronavirové krizi velmi rychle přizpůsobit. Zaměstnanci flexibilně přešli na práci z domova, aniž by zanedbávali své povinnosti. Stály před námi totiž velké úkoly, a to zejména co nejrychlejší vyúčtování odměn a snaha o minimalizaci poklesu inkasa. Vyúčtovat se nám podařilo nejrychleji za posledních sedm let. Co se týče inkasa, jarní odhady vypadaly na meziroční propad o 30 procent. Podařilo se nám však výrazné poklesy v některých oblastech vykompenzovat úspěchy v jiných. Celkový meziroční propad inkasa za rok 2020 tak bude jen okolo 15 procent. Považuji to za malý zázrak a za úspěch celého našeho týmu.
Pane řediteli, věřím, že setrváte ve Vaší pozici co nejdéle, přesto se Vás dovolím zeptat, v jakém stavu chcete jednou předávat štafetový kolík vedení INTERGRAM. Jaká je budoucnost ochránce práv výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů a jakou perspektivu jste si pro něj vysnil?
Před pár dny jsem završil dva roky v čele INTERGRAM. Za tu dobu se podařilo uzavřít některé nedokončené tvary, za rok 2019 dosáhnout historicky rekordního inkasa, v roce 2020 vyúčtovat o dva měsíce dříve, než je zákonná povinnost, nově postavit smluvní vztahy s klíčovými uživateli, zejména v oblasti televizního vysílání a kabelového přenosu, které přinesou vyšší inkaso. Výrazně jsme snížili provozní náklady, a i ve velmi náročném roce udrželi hospodaření v zisku. To je velmi cenné. Další potenciál leží ve vyšší automatizaci rutinních procesů, kterou přinese jen a pouze nový provozní systém. Pracujeme na něm intenzivně rok a pevně věřím, že jej toto léto dokončíme. To přinese rychlejší a kvalitnější servis našim zastupovaným. Stabilizace provozu nám uvolní potenciál k dalšímu zkvalitnění obchodní činnosti, stále jsou na trhu oblasti, kde můžeme inkasně růst. Vize INTERGRAM budoucnosti je být respektovaný a profesionální partner jak pro uživatelskou veřejnost, tak pro zastupované výkonné umělce a výrobce. INTERGRAM, který je institucí pozitivně působící v prostředí české kultury, nabízí stále lepší a kvalitnější služby a posílá zastupovaným co nejvyšší odměny v co nejkratším časovém intervalu.
Děkuji Vám za rozhovor!
Rozhovor připravil Petr Nouzovský