Z únorového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Rozhovor s talentovanou dirigentkou Nikol Kraft, kterou po jejím uvedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky charakterizoval německý časopis Opernwelt jako „mazanou malou dračici“…
- Rozhovor se skladatelem a zapáleným pedagogem Lubošem Mrkvičkou, který nemá nouzi ani o zajímavé zakázky od prestižních festivalů včetně Pražského jara či Ostravských dnů.
- Z rubriky Události ohlédnutí za Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby, kterou uvedlo těsně před Štědrým dnem Moravské divadlo Olomouc scénicky. Mši nastudovali dirigent Petr Šumník a sbormistryně Lubomíra Hellová, scénáře a režie se ujala Dagmar Hlubková.
- V rubrice Festivaly, koncerty přinášíme shrnutí festivalu Dny Bohuslava Martinů 2020, druhého abonentního a Novoročního koncertu České filharmonie, abonentního s Manfredem Honeckem a Rudolfem Buchbinderem a Novoročního s Tomášem Netopilem a sólisty našeho prvního orchestru, Janem Mráčkem, Jiřím Vodičkou, Václavem Petrem, Robertem Kozánkem, Ondřejem Roskovcem a Jaroslavem Halířem. U příležitosti tohoto koncertu rovněž převzal ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor z rukou Jiřího Bessera a Davida Šimoníka prestižní ocenění klasické hudby Classic Prague Awards – a to za nejpřínosnější počin pro českou kulturu v době koronakrize. O mimořádný zážitek se rovněž zasloužili Rozhlasoví symfonikové v čele s Petrem Popelkou, jejichž koncert z 8. ledna s díly Alberta Roussela, Bohuslava Martinů a Nikolaje Rimského-Korsakova, konaný ve Dvořákově síni Rudolfina, byl mimo jiné přenášen živě na stanici Český rozhlas Vltava. A své zájemce si určitě našly i koncerty v rámci 29. ročníku Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby Musica Nova, či předvánoční streamované koncerty Divadla J. K. Tyla v Plzni.
- Z operního žánru tentokrát nabízíme v rámci Přenosů baletů v České televizi (konkrétně na stanici ČT art) přenos baletu Petra Iljiče Čajkovského s názvem Louskáček – Vánoční příběh v choreografii Youriho Vámose a v nastudování Václava Zahradníka.
- Ze zahraničí jsme pro vás připravili ohlédnutí za několika produkcemi z Buenos Aires, Madridu, Curychu, Vídně, Říma či Benátek, a to buď přenášených na různých televizních stanicích, na YouTube či na webových kanálech jednotlivých operní dom apod. Zastavme se krátce např. u provedení Dvořákovy Rusalky, která zařadila do svého programu divadla Teatro Colón a Teatro Real. V Buenos Aires se hlavní role zhostila Ana María Martínez a Princem byl Dmitrij Golovin, oba sice disponující skvělými hlasy, nicméně pokulhávající v hereckém ztvárnění, které postrádalo přesvědčivě ztvárněné emoce. Oproti tomu madridské inscenaci dominovala jako Rusalka vynikající litevsko-americká sopranistka Asmik Grigorian, díky níž se dal tolerovat jak ne zrovna charismatický výkon Prince, jehož ztvárnil těsně před premiérou zraněný – a tedy vystupující o berlích americký tenorista Erik Cutler, tak překvapivě pod vedením Ivora Boltona tentokrát i nepřesně hrající orchestr. Zajímavým příspěvkem je v této rubrice zcela určitě i článek o Novém barokním operním festivalu v Bayreuthu, situovaném do krásného Markraběcího operního domu, v čele jehož uměleckého vedení stanul chorvatský kontratenorista Max Emanuel Cenčić. Vrcholem pestrého festivalového programu se tentokrát jednoznačně stala vynikající americká mezzosopranistka Vivica Genaux…
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
- seriály: Portréty velkých dirigentů od 19. století po současnost, do jejichž řady byl autorkou tohoto dílu vybrán Georg Szell, jeden z významných maďarských dirigentů, kteří před druhou světovou válkou ale i po ní doslova převzali vládu nad americkým hudebním životem, Mozaika nejslavnějších operních režisérů, v níž se tentokrát setkáme s dalším významným českým režisérem (a zároveň basistou a vynikajícím organizátorem) Hanušem Theinem, jenž v Opeře Národního divadla působil v 60. letech i jako šéf, Celuloidová hudba, kde jistě zaujme text o novém dokumentárním filmu režiséra Davida Butuly, nazvaném Dunaj vědomí a pojednávajícím o kapele Dunaj a její plavbě na festival v Banátu, Z historie a současnosti muzikálu, v němž trojice autorů Michael Prostějovský, Pavel Bár a Hana Nováková přináší mimo jiné v textu Bude přát štěstí připraveným informace o tom, jak prožívá současnou situaci newyorská Broadway, kde jsou divadla v zásadě uzavřena nepřetržitě od 12. března loňského roku…
Z nových seriálů si určitě nenechte ujít cyklus Slavní umělci ve stínu hákového kříže, kde Robert Rytina více než poutavě popisuje osud přední německé sopranistky Elisabeth Schwarzkopf, mnohé z vás ale jistě zaujme i seriál Hudební klasikové českého filmu, ve kterém se tentokrát píše o Josefu Dobešovi, či cyklus Hvězdné nebe kvelbu zvaného Velká Lucerna s informacemi o druhém a třetím Mezinárodním jazzovém festivalu Praha v letech 1965 a 1966. Velice milé a zajímavé je i Filharmonické vzpomínání Miroslava Vilímce, nazvané v tomto čísle – Mé začátky v České filharmonii.
- samostatné studie: Národopisný soubor Postřekov
- V rubrice Knihy a notoviny se tentokrát můžeme formou recenze dočíst leccos o Dějinách kytary s přihlédnutím k literatuře nástroje Vladislava Bláhy.
- Rubrika Svět hudebních nástrojů přináší v únorovém čísle Hudebních rozhledů v seriálu Zvláštní případy klávesového oddělení několik spíše úsměvných historek z pera Vlastimila Pavlíka: autora samizdatu O klavírech trochu jinak, který, než se stal soukromníkem, pracoval přes dvacet let např. v Československých hudebních nástrojích či v podniku PETROF. Své vzpomínky nazval Nic nového pod sluncem.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů tentokrát Nové operní nahrávky Zbyňka Brabce vystřídají Nové jazzové nahrávky na CD, s nimiž nás seznámí Milan Bátor a po kterých na dalších stranách jako pokaždé následují recenze na některá nově vydaná CD.