• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Francesco Piemontesi zahájil Firkušného festival

1.12.2020 by Redakce


V Praze už dobře známého Franceska Piemontesiho (nar. 1983), švýcarského občana italské národnosti, předchází pověst klavíristy „ohromující techniky a hluboké hudební inteligence“. Dokládá to nejen pianistova schopnost vcítit se naprosto přirozeně do jednotlivých stylových období (Piemontesi začínal jako mozartovský interpret a nyní hraje stejně zasvěceně nejvirtuóznější pozdně romantický repertoár), ale i jeho mimořádný cit pro analytický přístup k dané hudbě. Něco z těchto vlastností se odráží v repertoárové dramaturgii pianistových recitálů. To se projevilo i na on-line vysílaném zahajovacím koncertu festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň, 1. 11.), jímž nás v rozhovoru s hlavním aktérem večera zanícenými slovy provázel Ivo Kahánek. Piemontesi zahájil večer Pěti variacemi na téma Franze Schuberta od jednoho z představitelů nejmodernějších kompozičních směrů, německého skladatele Helmuta Lachenmanna. Ten si ze Schubertova valčíku cis moll, který v této skladbě v úvodu cituje, bystře vybral a izoloval ty rytmické a harmonické shluky, s nimiž ho lákalo dále pracovat. Jako by Schubertovu invenci stlačoval do jakýchsi stavebních jader a ty pak v několika variacích spojoval podle vlastních zákonitostí, čímž dával raně romantické hudbě úplně jiný moderní kontext, ale zároveň jí ponechával „schubertovské“ stylizační kouzlo. Piemontesi předvedl tuto moderní kreaci s takovou chutí, jako by šlo skutečně o Schuberta našich dní. Osobně jsem jeho projev prožíval jako onen vzácný druh detailně vycizelované interpretace soudobé hudby, při níž na prvý poslech postřehneme logiku jejího pohybu i jejích harmonických obratů. Následoval Franz Schubert, tentokrát v originální podobě, konkrétně v Sonátě pro klavír G dur, D 894, jejímuž uvolněnému, „nekonečně“ odvíjenému pásmu podle mého názoru stále lépe odpovídá její původní název Fantazie, Andante, Menuetto. Od prvních taktů tohoto cyklu jsme zřetelně vnímali, jak je Piemontesi se Schubertovým způsobem předlouhého rozvíjení myšlenek, naplno uvolňujícím prostor fantazii, srostlý. Vstupní fáze první části cyklu zněla natolik jemně, že šlo jen těžko uvěřit, že to, co slyšíme, se odvíjí jako sled plných akordů. Následující nádherně znělé šestnáctinkové melodické obaly ve vysoké poloze jako by se v klavíristově pojetí doslova vyklubaly z předchozí akordické skořápky. Neustálé dynamické proměny, trefně korespondující s jednotlivými kompozičními postupy, přitom dávaly této nádherně prosté hudbě permanentně naléhavý romantický náboj a sporadické partie forte (jako například ta, která uvádí v g moll 2. díl vstupní věty) byly okamžitě kompenzovány krajně subtilním pianissimem. V Andante 2. části cyklu Piemontesi předvedl, jak trpělivě dovede hrát celé dlouhé plochy v pianu a na tomto podkladu kouzelně zvýrazňovat melodickou linku. Mimochodem – sekvencující melodii v pravé ruce, podloženou zmenšeným septakordem pár taktů před závěrečným návratem hlavního tématu této části, jsem v takovém pianissimu ještě neslyšel. V Menuetu mně Piemontesi mj. učaroval tím, jak i ty nejkratší plochy dovedl kontrastně vypointovat. A závěrečné Allegro? To už byla roztomilost sama, jemný taneční vír, neskonale prostý a jemný svět kypící životem a neustálým vršením stále nových nálad až do onoho závěru, kdy jako by se stoupající rozkladové tercie vzpínaly k nebi.
Už v kratičkém vstupním Lentu a následujícím expozičním Allegru klavírní Sonáty h moll Ference Liszta jsme pocítili, jak s důkladným rozmyslem bude Piemontesi tuto stavebně složitou novoromantickou sonátovou kreaci interpretovat. Celá ona pozvolná gradace po tematických expozicích, zakončená „marcatissimem“ klesajícícího basu a ústící do vítězného Grandiosa, mu zněla příkladně, bez okázale efektní nadsázky, ale do poslední noty zřetelně (s úsporným pedálem). V dalších fázích quasi partií sonátového provedení bylo zážitkem poslouchat pianistovy extaticky zvonivé trylky, bleskové figurační a nádherně uvolněné recitativní vložky, kterými skladatel odpovídá na další exponování akordického Grandiosa. Co bych však chtěl zvlášť na klavíristově přístupu k tomuto opusu zdůraznit, bylo zejména ono „dolcissimo con intimo sentimento“, dále ona místa, v níž pravá ruka (a střídavě i levá) figurativně koloruje melodickou linku nebo partie, kde se citují jednotlivá témata v subtilnější dynamice (např. partie před fugatem). Přiznám se, že v těchto momentech jsem slyšel, jako by Lisztovu sonátu hrál sám Chopin. Ještě nikdy jsem nepocítil v této hudbě tolik blažené lyriky jako tentokrát.

Miloš Pokora


Kategorie:Aktuality, Festivaly a koncerty, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in