• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Vzpomínka na dirigenta JUDr. Karla Vašatu

17.10.2020 by Redakce

Ačkoliv v uměleckém provozu není titulatura běžná, u dirigenta JUDr. Karla Vašaty si ji neodpustím, neboť pro umělce a celý personál plzeňského divadla existoval pouze „doktor Vašata“. Aniž by si to byl kdy vynutil či přál, nikdo ho jinak neoslovil. Narodil se v době (1915), kdy platilo pravidlo: nejdříve vystudovat něco pořádného, teprve poté se věnovat svým zálibám. Vztah k hudbě jistě zdědil podobně jako jeho dva bratři po otci, který na rodném Kladně řídil filharmonii a různá amatérská hudební sdružení. Karel se hudbě věnoval již v době studií právnické fakulty, a sice na pražské konzervatoři – pod vedením Václava Kličky se učil hře na harfu, u Pavla Dědečka dirigování.

Po dokončení studií hudba jednoznačně zvítězila. Před vypuknutím druhé světové války absolvoval jednoroční hospitaci v Národním divadle u Václava Talicha, na jejím počátku se však vrátil do Kladna, kde působil jako dirigent tamní operety. První úspěšný kontakt s plzeňským divadlem mu zajistilo pohostinské nastudování Lazebníka sevillského (1944). Trvalou spolupráci však mohl navázat až v roce 1948, poté co nasbíral umělecké zkušenosti jako dirigent Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (1945–1947), pohostinskými vystoupeními na různých scénách, vedením symfonických koncertů i příležitostným působením v pražském rozhlase. První umělecký úspěch mu na plzeňské scéně přineslo nastudování opery Iši Krejčího Pozdvižní v Efesu (1949). Postupně byl kritikou i souborem oceňován jako plnokrevný hudebník a pohotový dirigent, schopný s kapelnickým přehledem obsáhnout široký operní repertoár. Takto se pod jeho taktovkou i v jeho nastudování na plzeňské scéně brzy objevila zásadní díla českého i světového repertoáru.
Na post šéfa opery byl dr. Vašata zvolen po odchodu Bohumíra Lišky do pražského Národního divadla (1967). Dokonalé obeznámení s problematikou divadelního provozu mu zajistila jednak jeho souběžná erudice právníka a hudebníka, jednak spolupráce se spolehlivými lidmi. V sólistickém ansámblu se mohl opřít o zkušené pěvce. Ještě v době jeho příchodu k nim patřili sopranistky Blanka Vecková, Libuše Bláhová, Věra Vlčková, mezzosopranistka Libuše Neubarthová, dále tenorista Zdeněk Jankovský, Miroslav Frydlewicz, Oldřich Černoch, Jiří Novotný, Jaroslav Hlubek, barytonisté Josef Hořický, Karel Křemenák, Josef Beneš, Jaroslav Kantor, od 60. let Vilém Míšek, basisté Zdeněk Harvánek a Jiří Berdych. Jako šéfem jím byly do ansámblu postupně angažovány sopranistky Marta Cihelníková, Taťána Bublíková, Alina Farna, Věnceslava Vystydová, v 70. letech Lilka Ročáková, Helena Buldrová, Karolina Hromádková, Alena Žáková, mezzosopránový obor výrazně posílila Iva Malinová. Z tenoristů Vašatovy éry připomeňme Jiřího Pavlíčka, Miloše Ježila a Dalibora Novotného. Svoji kariéru zde zahájili Jiří Fuchs, Zbyněk Brabec a Jan Janda, z barytonistů František Havelka, z basistů Karel Petr, Miloslav Podskalský, Oldřich Wieser a Aleš Hendrych. V obsazování rolí dr. Vašata vždy citlivě zvažoval hlasové možnosti každého pěvce, jemuž tak umožnil uhlídat si jeho vlastní obor.
Ačkoliv Vašata nastudoval vyjma Libuše všechny Smetanovy opery (některé dokonce dvakrát!), z Dvořákových Rusalku, Čerta a Káču a Jakobína (rovněž dvakrát), z Fibichova díla Bouři, Šárku a Nevěstu messinskou, z Janáčkových oper Její pastorkyni, Káťu Kabanovou a Z mrtvého domu, z díla Martinů Veselohru na mostě a Hry o Marii, v Plzni platil především jako odborník na italské opery 19. století. Velkou pozornost si zasloužilo jeho nastudování Dona Carlose (1952), Sicilských nešpor (1953), v plzeňské premiéře Aidy (1958), Dóžete benátského, na světových scénách známého pod názvem I due Foscari (1971), a Verdiho Falstaffa (1975). Se stejným zaujetím se věnoval i opeře francouzské (Offenbach, Gounod, Thomas), německé (Händel, Mozart, Beethoven, Weber, Wagner, Orff, Klebe, Matthus, Hense), především pak opeře ruské (Borodin, Čajkovskij, Musorgskij, Rimskij-Korsakov). Na svém kontě měl i několik československých premiér: Pauerovy Manželské kontrapunkty (1968), již zmíněného Verdiho Dóžete benátského (1971), Pskoviťanku Nikolaje Rimského-Korsakova (1972), Figarův rozvod Giselhera Klebeho (1969), Manželství je riziko Siegfrieda Matthuse (1973), Mladého lorda Hanse Wernera Henzeho (1974) či Daisi Zacharije Paliašviliho, kterou pak dirigent pohostinsky řídil i v operním divadle ve Tbilisi (1976). Mnohokrát dirigoval i v německé Geře, kam plzeňská opera pravidelně zajížděla od konce 60. let. Pod Vašatovou taktovkou byla v Plzni poprvé uvedena již zmíněná Verdiho Aida (1958), Juro Jánošík Jána Cikkera (1970), Pauerův Zdravý nemocný (1971) a Hry o Marii Bohuslava Martinů (1968). V počátku svého působení v Plzni, kdy se zde ustanovil jako samostatný soubor i balet, se dr. Vašata věnoval i tomuto oboru. Připomeňme jeho nastudování Prokofjevova Romea a Julie (1952), Beethovenova Prométhea (1954), Glierova Rudého máku (1958) či Učně čaroděje Miroslava Hlaváče a Lásku a smrt Jana Hanuše (1963).
Po Antonínu Bartákovi byl dr. Vašata v plzeňské opeře nejdéle působícím dirigentem. V průběhu let 1944–1979 uvedl rekordní počet 76 operních a 7 baletních inscenací.

Hana Ulrychová

Kategorie:Aktuality, Vzpomínky

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in