UPOUTÁVKA NA ŘÍJNOVÉ ČÍSLO

Z říjnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor  s harfistkou Barborou Plachou, která vedle realizace nahrávky s díly Jana Křtitele Krumpholtze a Jana Ladislava Dusíka na jednozářezovou harfu z doby Ludvíka XVI. spolupracuje  např. i s jazzmany či se věnuje crossoverovým projektům.
  • Rozhovor s Vítem Petráškem, violoncellistou ansámblu Epoque Quartet, který v loňském roce oslavil 20 let své činnosti a vedle hudby takzvaně vážné si rozumí rovněž s jazzem, rockem, popem, funkem i s lidovou živelností a exotikou.
  • Z rubriky Událostiohlédnutí za narozeninovou oslavou agentury Nachtigall Artists, jejímž prostřednictvím jsme měli možnost na našich pódiích uvítat širokou plejádu světových operních hvězd z nejrůznějších koutů světa. 
  • V rubrice Festivaly, koncerty jsme zachytili výběr akcí z festivalů Letní slavnosti staré hudby, největšího a nejdéle působícího festivalu svého druhu v Praze, Kutná Hora 2020 v čele s uměleckým ředitelem, violoncellistou Jiřím Bártou či Mezinárodní hudební festival  Špilberk, který letos vstoupil do svého 21. ročníku, zahájeného mimo jiné Orffovým dílem Carmina burana, na jehož provedení se vedle sólistů Romana Hozy, Daniela Matouška a Terezy Mátlové podílela Filharmonie Brno pod taktovkou Leoše Svárovského a Český filharmonický sbor Brno, připravený a vedený Petrem Fialou.
  • Rubriku Horizont vyplňuje hodnocení 37. Letní jazzové dílny Karla Velebného, konané ve Frýdlantě v Čechách, z jejíhož týdenního jamování patří k vrcholům každoročně konaný koncert lektorů…
  • Z operního (a baletního) žánru nabízíme ohlédnutí za třemi premiérami, které pro své návštěvníky připravilo v jediném týdnu plzeňské Divadlo J. K. Tyla: Smetanovou Prodanou nevěstou, nastudovanou Jiřím Štruncem, Monteverdiho Korunovací Poppey, kde se pod taktovkou Vojtěcha Spurného a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře ujali hlavních rolí Markéta Cukrová (Oktávie), Jan Mikušek (Ottone), Vojtěch Pelka (Nero) či Lucie Kaňková (Poppea) a baletem Anastázie – poslední dcera cara na hudbu Spící krasavice P. I.  Čajkovského a v režii, choreografii a na libreto Youriho Vámose
  • Ze zahraničí jsme pro vás připravili recenze na jedenáct akcí letošního Salcburského festivalu, mezi nimiž je kromě deseti koncertů rovněž hodnocení na Straussovu Elektru v hudebním nastudování Franze Welsera-Mösta a v režii Krzysztofa Warlikowského, jehož zajímavý portrét navíc přinášíme v rubrice Studie, komentáře. 
  • Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
  • seriály: Portréty velkých dirigentů od 19. století po současnost, kde se tentokrát blíže seznámíme s estonským dirigentem Neemem Järvim, jehož dva synové, Paavo a Kristjan, jsou rovněž mezinárodně uznávanými dirigenty, i když každý trochu v jiné sféře, Mozaika nejslavnějších operních režisérů, v níž se setkáme s výše již zmíněným nonkonformním polským režisérem Krzysztofem Warlikowským, Zapomenuté operní skvosty, ve kterých  si v tomto díle Robert Rytina  připravil otázky pro úspěšného českého tenoristu Pavla Černocha, zaměřené nejen na jeho ztvárnění hlavní role  Facciova Amleta,  Století bez mezníků, kde se seznámíme s řadou zajímavostí z uměleckého života dalšího významného Poláka, skladatele Henryka Mikolaje Góreckého,  Celuloidová hudba, v jejímž desátém dílu se autor věnoval novému dokumentárnímu filmu Jana Gogoly s názvem Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu, pojednávajícím o Jožovi Rážovi, Z historie a současnosti muzikálu, kde tentokrát Lukáš Helcelet, Jan Adam a Michael Prostějovský nazvali svůj příspěvek s podtitulem Ohlédnutí za divadelním létem ve světě vzhledem k současné situaci Postupné probouzení se odkládá, opětovný návrat k seriálu Kaleidoskopický mnohostěn moderního jazzu, který byl vzhledem ke zdravotní indispozici jeho autora Vladimíra Kouřila od června přerušen a nyní přináší pojednání o Parkerově patrně nejhranější skladbě Ornithology a jejím vlivu na moderní jazz, závěrečný šestý díl  oblíbeného  cyklu  Slavní hudebníci za šachovnicí, v němž se tentokrát  Miroslav Vilímec místo u umělců, věnujících se i šachům, pozastaví u slavných šachistů, kteří byli též hudebníky nebo měli k hudbě velmi blízký vztah. 
  • samostatné studie: Dva samostatné texty, v nichž autorky vzpomínají na dirigenty   JUDr. Karla Vašatu a Miloše Konvalinku, od jehož úmrtí uplyne 27.  listopadu již dvacet let. 
  • Rubriku Knihy a notoviny  vyplňuje recenze na knihu Otomara Kvěcha Obrana Mozarta.
  • V rubrice Svět hudebních nástrojů  Jakub Zahradník pokračuje v seznamování čtenářů s Cembalovými dílnami u nás, kdy si tentokrát připravil řadu otázek pro Stanislava Hüttla, Jana Bečičku, Víta Bébara a Fina Jukku Ollikku. 
  • A v rubrice Revue hudebních nosičů Zbyněk Brabec opět ve svém textu shrnuje Nové operní nahrávky na CD, po kterých na dalších stranách  následují recenze na některá nově vydaná CD.

Autor

David Petryca

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.