• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Romantický večer v Plzni s Milanem Al-Ashhabem

1.5.2020 by Redakce

Večer 5. 3. jako jeden z abonentních koncertů „platinové řady“ Plzeňské filharmonie časově plně rezonoval s březnovými Smetanovskými dny. V čele rozšířeného orchestru po delší přestávce stanul její bývalý šéfdirigent, nyní hlavní hostující dirigent Tomáš Brauner. Ruskou romantickou atmosféru vytvořila díla skladatelů, jejichž život i tvorba se odehrály v 19. století.
Nejprve zazněla Valčíková fantazie nejstaršího z nich – Michaila Ivanoviče Glinky (1804–1857). Valčík patřil nejen v Rusku, ale v celé Evropě k ozdobám všech plesů. Glinka ve Fantazii pojal valčík s noblesní graciézností, a v tomto duchu elegance dílo také vyznělo. K nejhranějším Čajkovského (1840–1893) instrumentálním koncertům (vedle klavírního b moll) patří Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35. Skladatel svými vysokými nároky na technickou úroveň interpretů věru nešetřil, také mu mnozí sólisté odmítli hrát premiéru. Sólového partu se ujal mladý fenomenální houslista Milan Al-Ashhab, který udivil vším – bravurní technikou, kultivovaností tónu ve všech polohách, výrazovou dynamičností, úchvatnými pianissimy, všemi znaky vyzrálého mistrovství. Nutno dodat, že Tomáš Brauner vedl doprovodný orchestr citlivě vůči sólistovi (nebývá to pravidlem) a nechal vyznít čistě orchestrální partie Čajkovského hudby s výrazovým bohatstvím pevně a přesvědčivě. Po přestávce zazněla Symfonie č. 2 h moll, op. 5 „Bohatýrská“ Alexandra Porfirjeviče Borodina (1833–1887). Přídomek „Bohatýrská“ naznačuje nevyjádřený programní obsah a osobní výpověď autora symfonie. Struktura skladby je mnohovrstevná, stavebně celistvá a klade vysoké nároky na proměnlivou výrazovou stránku. Přestože Plzeňské filharmonii ani Tomáši Braunerovi nechybí muzikantský esprit, vyzněla Borodinova symfonie spolehlivě, ale trochu sevřeně, bez spontánní samozřejmosti, na které je plzeňské publikum zvyklé.

Jana Benešová

Kategorie:Aktuality, Festivaly a koncerty, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in