• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

VEČER S JIŘÍM ROŽNĚM A EVOU ZAVARO

1.4.2020 by Redakce

Březnový koncert PKF – Prague Philharmonia (8. 3., Dvořákova síň) patřil dvěma výrazným interpretačním osobnostem nejmladší generace, francouzské houslistce Evě Zavaro a českému dirigentovi Jiřímu Rožňovi. Ač oba stojí teprve na začátku své umělecké kariéry, nejen z jejich vystoupení na prknech pražského Rudolfína, ale i z hodnotících textů, které o nich již byly publikovány, lze usoudit, že jde o zjevy mimořádných kvalit. Již nyní, na začátku umělecké kariéry, splňují i ta nejvyšší umělecká kritéria. Na programu abonentního koncertu zazněla na úvod Orchestrální suita z baletu Pulcinella Igora Stravinského, následoval 2. houslový koncert Pierra Wissmera, druhou polovinu večera pak tvořila Symfonie č. 1 g moll „Zimní sny“ Petra Iljiče Čajkovského.
Dalo by se říci, že je to dramaturgie dokonale ušitá na míru hudebnímu tělesu typu komorního orchestru: Stravinského baletní hudba revitalizuje ideu barokních instrumentálních forem, protiváhou sólových houslí rovněž nemůže být hudební těleso příliš velké. Čajkovského symfonické partituře by sice velké obsazení slušelo, dodalo by jí většího lesku, je však napsána a zinstrumentována tak mistrovsky, že grandióznímu vyznění hudebních myšlenek bohatě postačí i jen komorní instrumentační formát.
Své dobré pověsti ten večer orchestr nezůstal nic dlužen. Nejen díky inspirativnímu vlivu mladého dirigenta, ale i díky mimořádným kvalitám každého orchestrálního hráče se posluchačům za zakoupené vstupenky dostalo skutečně hodnotného výkonu, který měl ke všemu během večera gradující průběh. Kromě malých intonačních nepřesností ve vstupní orchestrální suitě zde byly drobné problémy spíše jen akustického charakteru. Ne vždy se totiž dobře zvukově pojily všechny podle partitury k sobě náležející instrumentální sestavy, které si Stravinskij vymyslel, zejména pak ty vskutku neobvyklé, jako například pozoun a kontrabas.
U nás prakticky neznámé, poměrně rozsáhlé dílo švýcarského skladatele dvacátého století Pierra Wissmera bylo v programu večera zastoupeno houslovým koncertem, výborně zahraným Evou Zavaro. Jedná se o kompozici poválečnou, v mnohém však navazující na estetiku tohoto žánru z pera Albana Berga. Wissmerova partitura je neméně virtuózní, oproti té Bergově má však blíže ke světu konsonancí. Čajkovského První symfonie je dílem, vykazujícím se již všemi atributy skladatelova zralého symfonismu, které jsou ukryty nejen ve složce instrumentační, ale i v bohaté melodické invenci a v brilantní motivické a tematické kompoziční práci, vedoucí k jasným a neobyčejně působivým tektonickým katarzím.
Právě na tomto díle mladý dirigent dobře prokázal všechny svoje profesionální přednosti, mezi něž kromě suverénního vystupování, zřetelného gesta a tvůrčí lehkosti patří i svěží závan životního optimismu. Stejnými slovy lze popsat i výkon sólistky, pro niž zjevně neexistují žádné překážky technického rázu. Utvrzením tohoto dojmu byl bezesporu přídavek – skvěle provedené 24. Paganiniho capriccio. Ač hrála s velmi širokým dynamickým ambitem, její tón nikde neztrácel hutnou barvu, intonační zřetelnost a dostatečnou průraznost vůči orchestrálnímu tutti. Velmi jí slušel subtilní výraz, v jejím uměleckém projevu však bylo možno postřehnout i sebejistou razanci a ten již vzpomínaný životní optimismus. Byl to hezký večer.

Vojtěch Mojžíš

Kategorie:Aktuality, Festivaly a koncerty, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in