Z listopadového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Rozhovor s novým vítězem slavné Van Cliburnovy soutěže, Jihokorejcem Yekwonem Sunwoo, který s jedním z nejuznávanějších asijských těles KBS Symphony Orchestra zahájí trochu netradičně letošní Klavírní festival Rudolfa Firkušného – a to provedením Klavírního koncertu č. 3 Sergeje Rachmaninova.
- Rozhovor s Ivo Kahánkem nejen o nové edici Dvořákova Klavírního koncertu, ale rovněž o dalších četných aktivitách tohoto našeho předního klavíristy
- Z rubriky Události ohlédnutí za mimořádným koncertem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, na kterém Pražští symfonikové doprovodili historický němý film z roku 1930 Svatý Václav, k němuž hudbu zkomponovali Oskar Nedbal a Jaroslav Křička. Novodobé provedení tohoto nesporně zajímavého projektu podnítilo objevení jejich partitury, kterou s orchestrem nastudoval Jan Kučera.
- Z rubriky Festivaly, koncerty recenze na festivaly Dvořákova Praha 2018 a Svatováclavský hudební festival a z jednotlivých koncertů např. na zahajovací koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, s nímž za spolupráce izraelské sopranistky Chen Reiss nastudoval někdejší žák Leonarda Bernsteina, John Axelrod, jeho Chichesterské žalmy a Mahlerovu Symfonii č. 4 G dur, na vystoupení Simony Šaturové a brazilského tenoristy Atally Ayana, kteří s Rozhlasovými symfoniky, řízenými americko-irským dirigentem Robertem Tuohym zazpívali ukázky z děl Verdiho, Berlioze, Gounoda, Masseneta, von Flotowa a Donizettiho, či na vystoupení sólistů, jejichž kariéra je teprve na počátku a kteří se za doprovodu Orchestru Národního divadla, v jehož čele stanul kanadský dirigent Thomas Le Duc-Moreau, představili ve Dvořákově síni na závěrečném koncertě 27. ročníku Mezinárodního festivalu Mladá Praha.
- V rubrice Horizont přinášíme v tomto čísle ohlédnutí za Mezinárodním televizním festivalem Zlatá Praha, který se letos konal po pětapadesáté a v němž cenu Grand Prix získal německý dokument o americkém dirigentovi a skladateli Leonardu Bernsteinovi, nazvaný Leonard Bernstein – rozpolcený génius.
- Z operního žánru, nabídnutého v poslední době na našich scénách, si určitě přečtěte souhrnnou recenzi na Smetanovu Libuši, pro jejíž uvedení se tentokrát rozhodly hned tři naše soubory, které tím tak uctily sté výročí české státnosti: Národní divadla v Praze, Brně a Severočeské divadlo v Ústí nad Labem. Postavu Libuše v jednotlivých nastudováních zpívaly na premiérách Dana Burešová, jejímž partnerem byl v roli Přemysla Adam Plachetka, Lucie Hájková s Přemyslem Jiřího Hájka a Eva Urbanová, které jako Přemysl stanul po boku Richard Haan.
- Ze zahraničí jsme v říjnové upoutávce vybrali hodnocení Slavnostních her v Salcburku, z nichž přinášíme recenze nejen na scénické uvedení oper Korunovace Poppey Claudia Monteverdiho a Bakchantky Hanse Wernera Henzeho, ale i na koncertní uvedení Procesu Gottfrieda von Einem, kterého se v jediném představení ujal někdejší skladatelův žák HK Gruber, a Lovců perel George Bizeta, v nichž roli Zurgy nastudoval Plácido Domingo. Vedle oper však přinášíme hodnocení rovněž tří koncertů orchestrálních. Jednoho vystoupení Vídeňských filharmoniků pod taktovkou neuvěřitelného, již jednadevadesátiletého Herberta Blomstedta, s nímž orchestr provedl čtvrté symfonie Jeana Sibelia a Antona Brucknera, a dvou večerů s Londýnskými symfoniky, tentokrát řízenými jejich novým šéfdirigentem, Simonem Rattlem. Na program prvního koncertu zařadili díla Leonarda Bernsteina, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka, druhý večer uvedl Mahlerovu „Devátou“.
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
- zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se můžete v tomto čísle seznámit s historií nejproslulejšího operního festivalu, který je věnován výhradně dílu Richarda Wagnera – tedy s Bayreuthskými slavnostmi, Portréty velkých klavíristů 20. a 21. století – s portrétem skvělého, byť dnes opomíjeného klavíristy, narozeného v Charkově, Alexandra Silotiho, který byl žákem Ference Liszta a naopak učitelem Sergeje Rachmaninova, Z historie a současnosti muzikálu – tentokrát s názvem Současnost inspirovaná minulostí, kde se dočtete např. o jubileích Yvetty Blanarovičové a Olivie Newton-John, o legendárních Kočkách, které se roztančily po ostravských střechách či o Pretty Woman v muzikálové verzi, Muzikantské fugy – se zajímavostmi z životních peripetií a „útěků“ předchůdce vídeňského klasicismu Floriana Leopolda Gassmanna, Celuloidová hudba o Českých lvech za hudbu, opět putujících do ciziny – tentokrát do Polska za hudbu Antoniho Komasy- Łazarkiewicze k filmu Hořící keř a do Německa za hudbu Johannesa Repky k německo-českému snímku Schmitke.
nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, jejichž jedenáctý díl autor pojmenoval Starý dobrý cirkus a pojednává v něm mj. o free jazzu u nás, a Sto let s Leonardem Bernsteinem s částí nazvanou Můra v plameni, v níž je hlavním tématem muzikál 1600 Pennsylvania Avenue.
- V rubrice Knihy a notoviny si v tomto čísle můžete přečíst hodnocení dosud poslední knihy Vladimíra Kouřila Kámen a mouka. Povídky ztichlého rock´n´rollu z pera Jana Blümla.
- V rubrice Svět hudebních nástrojů se nejprve můžete seznámit s informacemi k výročí založení Kruhu umělců houslařů, jehož autorem je předseda KUH mistr houslař Karel Vávra, a poté se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s houslařem Jiřím Hodinou.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů se v listopadovém čísle Hudebních rozhledů díky Zbyňku Brabcovi dočtete o dalších novinkách v oblasti operních nahrávek –tentokrát na CD, a můžete si přečíst i recenze na některá nově vydaná CD.