Z červencového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Rozhovor s hvězdou letošního MHF Český Krumlov, sopranistkou s českými kořeny Sondrou Radvanovsky, která zde vystoupí po boku neméně slavného polského tenoristy Piotra Beczały.
- Z rubriky Události ohlédnutí za triumfálním návratem Donizettiho Dona Pasquala v režii Václava Věžníka a v hudebním nastudování Tomáše Hanáka do Moravského divadla Olomouc
- Z rubriky Pražské jaro 2018 recenze na koncerty s Českou filharmonií, která se vedle Mé vlasti, uvedené na zahájení festivalu pod taktovkou Tomáše Netopila, představila např. v koncertním provedení Bartókova Modrovousova hradu, kde se taktovky chopil David Robertson a sólových partů Petra Lang (s níž jsme v květnovém čísle uveřejnili rozhovor) a Matthias Goerne, s Royal Concertgebouw Orchestra a Danielem Gattim, s nimiž se ve skvělé formě představil klavírista Daniil Trifonov, s Tonhalle-Orchestre Zürich a dalším klavíristou, který předvedl výkon, na nějž se nezapomíná – Leifem Ovem Andsnesem, který se pod taktovkou Lionela Bringuiera skvěle zhostil partu Brittenova Klavírního koncertu, či s Budapešťským festivalovým orchestrem, jenž v čele se svým šéfdirigentem Ivánem Fischerem skvostně nastudoval Mahlerovo „Vzkříšení“. Neméně inspirativní ale byla i celá řada dalších koncertů včetně debutu dirigenta Chuheie Iwasakiho, bachovského večeru Sira Johna Eliota Gardinera či zcela výjimečného projektu Jordiho Savalla, nazvaného Jerusalem. Na své si přišli i milovníci současné hudby (Neue Vocalsolisten Stuttgart, Klangforum Wien) či hudby komorní (Quintette Moragučs, Martinů Voices, akordeonový recitál Markéty Laštovičkové, koncert klavírního kvarteta s primáriem Julianem Rachlinem, rezidenčním umělcem letošního ročníku festivalu, či bachovský večer s varhaníkem Pavlem Svobodou ad.). Povedl se i závěr, pojatý jako oslava 100. výročí vzniku Československa, na němž vystoupila Slovenská filharmonie s Jamesem Juddem, Slovenským filharmonickým sborem a tenoristou Janem Vacíkem, který se ujal sólového partu v kantátě Eugena Suchoně Žalm zeme podkarpatskej.
- V rubrice Mimo lesk festivalu pak chceme upozornit na Loučení s Andreasem Sebastianem Weiserem, který 23. 5. naposledy v roli šéfdirigenta dirigoval Filharmonii Hradec Králové, u níž na tomto postu působil od roku 2012.
- V rubrice Horizont tentokrát přinášíme ohlédnutí za již tradiční jarní mezinárodní přehlídkou jazzových kapel, stylů a slavných jmen nazvanou Jazzfest Brno 2018, ze které jsme vybrali vystoupení klavíristy Kennyho Barrona v Besedním domě a big bandu Christiana McBridea v Sono Centru.
- Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na úspěšnou třetí část operního triptychu s názvem Vepřové schizma Jana Zástěry a Martina Budka, uvedenou ve dvou premiérách v Rokokovém zámku v Teplicích a v Letním sále kláštera v Oseku a na Mozartovo slavné dílo Cosě fan tutte, uvedené v brněnském Mahenově divadle a nastudované Jakubem Kleckerem a Robertem Kružíkem v režii Anny Petrželkové.
- Ze zahraničí jsme tentokrát vybrali hodnocení opery Parsifal, uvedené v Saské Kamenici v hudebním nastudování Guilerma Garcíi Calva a v režii Johna Dewa, v níž vystoupili dva čeští pěvci: Kateřina Hebelková v roli Kundry a Martin Bárta jako čaroděj Klingsor.
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, kdy sedmý díl má podtitul Jazzové sanatorium normalizačních let a mimo jiné přináší řadu informací o – po Karlovi Velebném –druhém z „otců“ českého moderního jazzu Luďkovi Hulanovi, a Sto let s Leonardem Bernsteinem, kde tentokrát autor vzpomene na Pražská jara v letech 1946, 1947 a 1990, kdy „Lenny“ na tomto festivalu vystoupil, a na letošní rok 2018, v němž na velkého umělce u příležitosti stého výročí jeho narození vzpomnělo Pražské jaro dvěma koncerty.
- zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se můžete v tomto čísle seznámit s dalšími dvěma operními festivaly v Německu s názvy Immling Festival a Opernbühne Bad Aibling, Portréty velkých klavíristů 20. a 21. století – s portrétem dalšího skvělého klavíristy Borise Berezovského, jehož jsme mohli v roce 2009 slyšet v rámci festivalu Dvořákova Praha, Z historie a současnosti muzikálu – tentokrát s podtitulem Ozvěny minulosti stále aktuální, kde jsou dva ze šesti tematických bloků věnovány červnovým jubilantům Danielu Hůlkovi a Jasonu Donovanovi, kteří shodně 1. června oslavili padesátiny, Muzikantské fugy – se zajímavostmi z životních peripetií a „útěků“ Gottfrieda Heinricha Stölzela, sečtělého skladatele, básníka a teoretika, a Celuloidová hudba s názvem Znovu Godár a znovu Muchow.
- V rubrice Knihy a notoviny se tentokrát můžete těšit na třetí pokračování Novinek ze zahraniční muzikologické literatury, kde si jistě najdete titul, který vás natolik zaujme, že ho budete chtít získat do své knihovny.
- V rubrice Svět hudebních nástrojů se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s mistrem houslařem Vladimírem Čechem.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů se v červencovém čísle Hudebních rozhledů díky Zbyňku Brabcovi seznámíme s dalšími novinkami operních nahrávek na DVD, a můžeme si přečíst i recenze na některá nově vydaná CD.