Z květnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Vzpomínku na bývalého šéfredaktora Hudebních rozhledů, Jana Šmolíka, který časopis řídil v letech 1990–2004.
- Rozhovor s Petrou Lang, která letos na Pražském jaru vystoupí již potřetí, tentokrát s Českou filharmonií a po boku Matthiase Goerneho jako Judith v koncertním provedení Bartókova Modrovousova hradu.
- Z rubriky Události ohlédnutí za autorským večerem skladatele a ředitele Pražské konzervatoře, Pavla Trojana, na němž vedle orchestru Praga Sinfonietta, řízeného Pavlem Trojanem mladším, vystoupili – houslistka Marie Hasoňová, pěvci Dušan Růžička a Anna Trojanová a ženská část studentského pěveckého sboru Pražské konzervatoře, zvaného Punkt.
- Z rubriky Festivaly, koncerty recenze na festivaly Pardubické hudební jaro a plzeňské Smetanovské dny, vystoupení České filharmonie, která mimo jiné uvedla českou premiéru Tance mrtvých Thomase Adčse, který koncert i sám dirigoval, původem uruguayského barytonisty Erwina Schrotta, který se představil s Janáčkovou filharmonií, řízenou Claudiem Vandellim ve Smetanové síni Obecního domu již podruhé, či koncert souboru Ensemble Berlin Prag, jenž si pro posluchače připravil program s názvem Tribute to Jan Dismas Zelenka.
- V rubrice Horizont tentokrát přinášíme recenzi více než tříhodinového večera Bach Meets Gershwin, jehož hlavní hvězdou byl v Kongresovém centru skvělý houslista Nigel Kennedy, a ohlédnutí za jubilejním Febiofestem, jehož zástupci jednu z cen – sošku Kristiána – předali francouzskému zpěvákovi a herci Charlesi Aznavourovi.
- Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na diskutovanou premiéru Janáčkových Výletů páně Broučkových v pražském Národním divadle, v níž se hudebního nastudování chopil Jaroslav Kyzlink, režií byla pověřena Sláva Daubnerová, scénu vytvořil Pavel Borák a hlavní roli výborně ztvárnil Jaroslav Březina, na velmi zdařilou inscenaci Fibichovy Nevěsty messinské v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde se taktovky ujal Jiří Štrunc, režie Martin Otava, scény Ján Zavarský a hlavní role nastudovali Jiří Kubík v alternaci s Filipem Bandžakem a Jana Foff Tetourová, kterou jistila Kateřina Jalovcová, či impresionisticky laděnou Pucciniho Bohému v libereckém Divadle F. X. Šaldy, nastudovanou Martinem Doubravským a režírovanou Lindou Keprtovou, s Rodolfem Paola Lardizzona a Mimi Lucie Kašpárkové. Za pozornost určitě stálo i vyhlášení Cen Thálie, kde v oblasti opery uspěli Maida Hundeling za Desdemonu ve Verdiho Otellovi v Národním divadle moravskoslezském a Svatopluk Sem za Giorgia Germonta v La traviatě v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a za celoživotní umělecké mistrovství byl oceněn emeritní sólista Opery Národního divadla v Praze, tenorista Miroslav Švejda. Dobře udělal také ten, kdo se byl podívat na březnový přímý přenos z newyorské Met, odkud tentokrát vysílali novou inscenaci Mozartovy opery Cosě fan tutte, či na přímý přenos Asafjevova baletu Plameny Paříže z Bolšovo těatra v Moskvě.
- Ze zahraničí jsme tentokrát vybrali hodnocení Pucciniho Tosky v rámci festivalu Osterfestspiele Salzburg, kterou hudebně skvěle nastudoval Christian Thielemann a v níž se titulní role výtečně zhostila Anja Harteros, i když ve velice kontroverzní režii Michaela Sturmingera, a operní inscenace Návštěva staré dámy Gottfrieda von Einem, uvedené v Theater an der Wien ve vynikajícím nastudování Michaela Bodera a zdařilé režii Keitha Warnera, jejíž dominantou se stal výkon švédské mezzosopranistky Katariny Karnéus.
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se můžete v tomto čísle seznámit s festivalem Schlossfestspiele Ludwigsburger v Německu, Portréty velkých klavíristů 20. a 21. století – s portrétem ruského klavíristy Daniila Trifonova, kterého uslyšíme na letošním Pražském jaru a o němž prohlásila jedna z nejvýznamnějších klavíristek všech dob Martha Argerich „Má všechno, a ještě mnohé navíc. Co dokáže s rukama, je technicky neuvěřitelné. Stejně tak jeho úhoz – je v něm jak něha, tak démoničnost. Nikdy jsem nic takového neslyšela“, Z historie muzikálu – tentokrát na téma „Osmičky“ jsou i výročím muzikálu, kde autoři Michael Prostějovský, Pavel Bár a Jiří Kůdela vzpomenou nejen na muzikály Divotvorný hrnec, Oklahoma či na Frimlovu operetu Tři mušketýři, ale i na jednu z největších ikon amerického hudebního divadla Bernadette Peters, Muzikantské fugy – se zajímavostmi z životních peripetií a „útěků“ slavného „Ryšavého pátera“ Antonia Vivaldiho a Celuloidová hudba, tentokrát s názvem Soukup bez elektroniky a Čechomor s Nohavicou.
nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, kdy v pátém dílu se autor věnuje zrodu jazzové moderny, a Sto let s Leonardem Bernsteinem, tentokrát pojednávajícím o Bernsteinově snu zkomponovat „skutečně velkou americkou operu“, která by ho učinila „tím nejšťastnějším člověkem na světě.“
- V rubrice Knihy a notoviny tentokrát Věra Lejsková recenzuje knihu Jindřišky Bártové a Květoslavy Horáčkové Divadlo vytvořené hudbou. Janáčkovské inscenace režiséra Václava Věžníka
- V rubrice Svět hudebních nástrojů se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s mistrem houslařem Františkem Kůsem.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů se v květnovém čísle Hudebních rozhledů díky Zbyňku Brabcovi seznámíme s novými pěveckými recitály na CD.