V květnu se uskuteční jubilejní 70. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro – do Prahy přijede 118 mladých hudebníků ze sedmadvaceti zemí světa, aby soutěžili v oborech lesní roh a violoncello.
Rostoucí virtuozita
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro je výjimečná tím, že pro každý rok vybírá odlišnou kombinaci dvou nástrojů (z celkových jedenácti). „Šest let, které nás dělí od předchozí violoncellové soutěže, uběhlo neuvěřitelně rychle,“ vzpomíná Michal Kaňka, předseda stálé soutěžní komise. „Jelikož jsem byl u poslechu nahrávek, tzv. výběrového předkola, v roce 2012 i minulý týden, velice mě zajímalo, zda se vývoj cellové interpretace za těch pár let někam posunul.“ Srovnání je možné učinit přímé, neboť v obou soutěžích museli mladí violoncellisté nahrát interpretaci stejných skladeb – první věty z Haydnova Koncertu C dur a Popperova Elfentanz.. „Interpretace tohoto Haydna díla je tak trochu ´nastavena´ špičkovými sólisty, které můžeme slyšet na koncertech i z internetu. Rychlost virtuózního Popperova Elfentanze se letos bezesporu zvýšila. Tři a půlminutová skladbička probíhá neustále v šestnáctinovém pohybu. Nebylo žádnou výjimkou naměřit údaj metronomu čtvrtka rovná se 190. Ovšem vyslechli jsme interprety, kteří dosáhli konstantní rychlosti 200, a zdálo se, že jsme slyšeli maximum, než zazněl suverén, který vydržel nadlidské tempo 212,“ zamýšlí se Kaňka a s nadhledem uzavírá. „Vím, že nejsme na dostizích, ale každý takovýto detail bezpochyby zaujal i poznamenal nás poslouchající.“
Violoncellistů se přihlásilo 106 z 28 států. Nejpočetněji je zastoupena Jižní Korea – z 26 přihlášených bylo do Prahy pozváno osmnáct, následují čeští violoncellisté – z patnácti uchazečů jich bylo na základě poslechu nahrávky na soutěž pozváno šest.
V oboru lesní roh se hlásilo 94 mladých talentů z 26 zemí. Komise vybrala 59 hornistů, kteří obdrží pozvánku do Prahy. Nejpočetněji je zastoupeno Německo a Česká republika – po devíti hráčích, následuje Francie a Španělsko (se šesti zástupci).
„Poslech snímků, které do výběrového předkola soutěže dorazily ze všech koutů světa, zanechal velmi dobrý dojem a naplnil mě očekáváním věcí příštích,“ říká sólohornista České filharmonie Ondřej Vrabec. „Z této masy pak vyčnívaly dva až tři zcela exkluzivní, ohromující výkony. Shodou okolností jeden takový onen mnohahodinový poslechový maraton uvedl. Všichni porotci tak hned brzy po ránu v údivu procvičili mimické svaly a žertem podezírali tým soutěže, zda nám mezi soutěžící nepropašoval referenční nahrávku Radka Baboráka,“ vzpomíná v nadsázce Ondřej Vrabec.
Členy soutěžní komise jsou renomovaní violoncellisté, jako vítěz pražskojarní soutěže z roku 2006 Tomáš Jamník, Petr Nouzovský, Miroslav Petráš, Mikael Ericsson či Michal Kaňka. Zaslané nahrávky mladých hornistů vedle Ondřeje Vrabce hodnotili děkan hudební fakulty JAMU prof. Jindřich Petráš, Zdeněk Divoký a laureátka soutěže Pražského jara 2013, členka České filharmonie Kateřina Javůrková.
Co čeká soutěžící v květnu
Soutěž začne jako vždy 7. května slavnostním zahájením a losováním pořadí vystoupení violoncellistů v Sále Martinů, kde se odehrají první dvě kola. Finále pak bude v Rudolfinu 13. května za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu řízeného Jiřím Rožněm a zazní samozřejmě Dvořákův violoncellový koncert. Své mistrovství budou muset navíc finalisté prokázat i sólově ve suitě Johanna Sebastiana Bacha.
Hornisté začnou soutěžit 9. května v Národním domě na Vinohradech. Finále bude opět v Rudolfinu, a to v novátorském formátu. Polovina koncertu bude komorní vystoupení finalistů se členy Wihanova kvarteta a v druhé polovině zazní Koncert pro lesní roh č. 2 Richarda Strausse za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Markem Šedivým.
Rozroste se sbírka skladeb napsaných speciálně pro pražskojarní soutěž. Premiérově zazní Pírka ptáka Ohniváka pro sólové violoncello od Ivana Kurze a Virtuosino pro lesní roh a klavír od Jiřího Gemrota.
Vstupenky na finálová kola jsou již v prodeji, vstupenky na první dvě kola budou
k dispozici od 12. března.
Podrobné informace