• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2017

31.1.2018 by Michaela Beránková

V květnu se uskuteční jubilejní 70. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro – do Prahy přijede 118 mladých hudebníků ze sedmadvaceti zemí světa, aby soutěžili v oborech lesní roh a violoncello.

Rostoucí virtuozita

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro je výjimečná tím, že pro každý rok vybírá odlišnou kombinaci dvou nástrojů (z celkových jedenácti). „Šest let, které nás dělí od předchozí violoncellové soutěže, uběhlo neuvěřitelně rychle,“ vzpomíná Michal Kaňka, předseda stálé soutěžní komise. „Jelikož jsem byl u poslechu nahrávek, tzv. výběrového předkola, v roce 2012 i minulý týden, velice mě zajímalo, zda se vývoj cellové interpretace za těch pár let někam posunul.“ Srovnání je možné učinit přímé, neboť  v obou soutěžích museli mladí violoncellisté nahrát interpretaci stejných skladeb – první věty z Haydnova Koncertu C dur a Popperova Elfentanz.. „Interpretace tohoto Haydna díla je tak trochu ´nastavena´ špičkovými sólisty, které můžeme slyšet na koncertech i z internetu. Rychlost virtuózního Popperova Elfentanze se letos bezesporu zvýšila. Tři a půlminutová skladbička probíhá neustále v šestnáctinovém pohybu. Nebylo žádnou výjimkou naměřit údaj metronomu čtvrtka rovná se 190. Ovšem vyslechli jsme interprety, kteří dosáhli konstantní rychlosti 200, a zdálo se, že jsme slyšeli maximum, než zazněl suverén, který vydržel nadlidské tempo 212,“ zamýšlí se Kaňka a s nadhledem uzavírá. „Vím, že nejsme na dostizích, ale každý takovýto detail bezpochyby zaujal i poznamenal nás poslouchající.“

Violoncellistů se přihlásilo 106 z 28 států. Nejpočetněji je zastoupena Jižní Korea – z 26 přihlášených bylo do Prahy pozváno osmnáct, následují čeští violoncellisté – z patnácti uchazečů jich bylo na základě poslechu nahrávky na soutěž pozváno šest.

V oboru lesní roh se hlásilo 94 mladých talentů z 26 zemí. Komise vybrala 59 hornistů, kteří obdrží pozvánku do Prahy. Nejpočetněji je zastoupeno Německo a Česká republika – po devíti hráčích, následuje Francie a Španělsko (se šesti zástupci).

„Poslech snímků, které do výběrového předkola soutěže dorazily ze všech koutů světa, zanechal velmi dobrý dojem a naplnil mě očekáváním věcí příštích,“ říká sólohornista České filharmonie Ondřej Vrabec. „Z této masy pak vyčnívaly dva až tři zcela exkluzivní, ohromující výkony. Shodou okolností jeden takový onen mnohahodinový poslechový maraton uvedl. Všichni porotci tak hned brzy po ránu v údivu procvičili mimické svaly a žertem podezírali tým soutěže, zda nám mezi soutěžící nepropašoval referenční nahrávku Radka Baboráka,“ vzpomíná v nadsázce Ondřej Vrabec.

Členy soutěžní komise jsou renomovaní violoncellisté, jako vítěz pražskojarní soutěže z roku 2006 Tomáš Jamník, Petr Nouzovský, Miroslav Petráš, Mikael Ericsson či Michal Kaňka. Zaslané nahrávky mladých hornistů vedle Ondřeje Vrabce hodnotili děkan hudební fakulty JAMU prof. Jindřich Petráš, Zdeněk Divoký a laureátka soutěže Pražského jara 2013, členka České filharmonie Kateřina Javůrková.

Co čeká soutěžící v květnu

Soutěž začne jako vždy 7. května slavnostním zahájením a losováním pořadí vystoupení violoncellistů v Sále Martinů, kde se odehrají první dvě kola. Finále pak bude v Rudolfinu 13. května za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu řízeného Jiřím Rožněm a zazní samozřejmě Dvořákův violoncellový koncert. Své mistrovství budou muset navíc finalisté prokázat i sólově ve suitě Johanna Sebastiana Bacha.

Hornisté začnou soutěžit 9. května v Národním domě na Vinohradech. Finále bude opět v Rudolfinu, a to v novátorském formátu. Polovina koncertu bude komorní vystoupení finalistů se členy Wihanova kvarteta a v druhé polovině zazní Koncert pro lesní roh č. 2 Richarda Strausse za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Markem Šedivým.

Rozroste se sbírka skladeb napsaných speciálně pro pražskojarní soutěž. Premiérově zazní Pírka ptáka Ohniváka pro sólové violoncello od Ivana Kurze a Virtuosino pro lesní roh a klavír od Jiřího Gemrota.

Vstupenky na finálová kola jsou již v prodeji, vstupenky na první dvě kola budou
k dispozici od 12. března.

Podrobné informace

http://competition.festival.cz/cz/prijate_prihlasky

Kategorie:Aktuality, Festivaly a koncerty

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in