• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Thomas Hampson – stále zářící hvězda

2.6.2017 by Michaela Beránková

Světový pěvec na festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2017

Jihlava, kostel Povýšení sv. Kříže

Martina Nová

Thomas Hampson Foto archiv

Očekávaným vrcholem festivalu Mahler Jihlava byl koncert světového barytonisty Thomase Hampsona 23. 5. 2017. Ten si pro svůj koncert vybral skladby Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka a Sylvie Bodorové. V písňovém repertoáru pěvce doprovodila Komorní filharmonie Pardubice za řízení Marka Štilce.  A byl to vydařený večer. Než nastoupil hlavní protagonista večera, Thomas Hampson, vyslechli jsme celkem čtyři orchestrální čísla.  Jednalo se o tři skladby s duchovní tematikou  (J. S. Bach/Ch. Gounod:  Ave Maria, J. S. Bach / J. Crüger Schmücke dich, o liebe Seele a Jesus bleibet meine Freude od J. S. Bacha, všechny skladby v úpravách pro obsazení komorního orchestru.

Jako úvod do světa písní na Rückerta posloužilo slavné Mahlerovo Adagietto – tedy čtvrtá věta z jeho Symfonie č. 5. Dramaturgicky je to logické spojení, neboť jak písně na Rückerta, tak Pátou symfonii Mahler komponoval během roku 1901. V letních měsících komponoval písně a na konci roku pracoval na Adagiettu. Svou pohnutou historii má nejen dílo samotné ale i jeho interpretace. Pokud si pustíme nahrávky Mahlerových současníků Mengelberga a Waltera a některé pozdější nahrávky, pochopíme, jak nevhodná interpretační praxe vzdálila tento hudební text tvaru, který zamýšlel sám Gustav Mahler. O falešném sentimentu a nežádoucí melancholii se v souvislosti s Adagiettem již rozhořčeně vyjadřoval nejeden mahlerovský odborník. Jsem ráda, že na Mahlerově festivalu bedlivě sledované provedení tohoto Mahlerova nejznámějšího a asi nejpopulárnějšího díla nerozmnožilo tuto nelichotivou interpretační praxi. Jistě k tomu přispěl i dirigent večera, Marek Štilec, který studoval u Michaela Tilsona Thomase. což je jeden z nejvýraznějších Mahlerových interpretů dneška. Důležitou  úlohu v celé „větě pro smyčcový orchestr a harfu“ má harfa, které se výborně ujala naše přední interpretka Kateřina Englichová. Smyčce Komorní filharmonie Pardubice podaly velmi inspirativní výkon s širokou škálou dynamiky od neslyšných pianissim až po eruptivní fortissima, které díky tomu, že první skupina houslí důsledně dodržovala na dlouhém tónu a2 Mahlerův pokyn viel Bogen wechseln, zněla i ve dvou dynamických vrcholech silně a mocně, jak byl Mahlerův záměr. Rovněž živější střední část měla patřičnou mahlerovskou naléhavost, včetně výrazných crescend vedených zpět do subito nízké dynamiky. Podobnými dobře provedenými detaily Mahlerovy partitury orchestr a dirigent stylově připravili půdu pro příchod hlavního protagonisty večera.

Thomas Hampson se Sylvií Bodorovou a Markem Štilcem Foto archiv

Hampsonův Mahler je intelektuálně promyšlený, avšak nesmírně emotivní. Obdivuhodně vnímá text ve všech souvislostech, nejen obsah ale i zvukomalebnost jednotlivých slov. Již v první písni Blicke mir nicht in die Lieder, která je vlastně jedinou písní živějšího tempa           (Sehr lebhaft) pracoval pěvec s nejrůznějšími odstíny hlasu i výrazu. V následující písni Ich atmet´einen linden Duft to bylo ještě patrnější. Přispívá k tomu výrazně Rückertův text. Ten totiž obsahuje mnoho světlých samohlásek, což podtrhuje jeho zvukomalebnost.  Samotnou kapitolou je Mahlerova komorní až intimní instrumentace. Píseň sama jako by již předznamenávala pozdní opus Das Lied von der Erde. Již nádherné Hampsonovo nasazení první fráze „Ich atmet´einen linden Duft“ bylo jedinečně měkké a vřelé. Zejména ritardando na dvojici slov „linden Duft“ jako by dokázalo v Hampsonově pojetí provonět celý prostor nádhernou vůní lípy. Vroucí a jemný projev Hampson dokázal v souladu s textem vygradovat „ein Angebinde von lieber Hand“ od tohoto nejintimnějšího obrazu celé sloky až k vrcholu „Wie lieblich war“, kde až s vroucím opojením frázi uklidnil do již poklidného „der Linden duft“. Jak melancholicky a osobně pak zněl samotný závěr písně v krásném duetu s lesním rohem „Ich atme leis im Duft der Linde“. Naprosto odlišná je ale hned následující píseň, závažná Um Mitternacht. Pro Mahlera tak osobní, psaná po jeho kolapsu z roku 1901. Půlnoc je zde symbolem závažných momentů i osamocení. Již úvodní tečkovaný motiv, který prostupuje celou písní, zní jako zlověstné zpomalené pendlovky. Temné  „Um Mitternacht“ rámuje začátek každé strofy – zazní tedy v básni několikrát v Hampsonově podání však nikdy mechanicky! Vždy s emocí, která vychází z textu dané sloky. Stísněnou atmosféru podtrhuje i Mahlerem použitý netradiční milostný hoboj, který se prezentoval vydařenými sóly.  Jaká proměna ve výraze Hampsona přišla se slovy „hab´ich die Macht in deine Hand gegeben“. Celá závěrečná pasáž byla podaná Hampsonem zcela mistrovsky – jeho obdivuhodně sonorní hlas nezanikal ani v kombinaci s celou žesťovou sekcí se a svým triumfálním závěrem donutil část publika k potlesku. Následovala však ještě závěrečná píseň Ich bin der Welt abhanden gekommen. Tato píseň je snad nejvýrazněji hudebně propojená s Adagiettem, vychází ze stejného hudebního rodu. Krásně zahrané bylo sólo anglického rohu! Samotný závěr písně, po jímavém zpěvu dvojice klarinetů a harfy, je již zcela ve znamení závěrečné fráze „Ich leb´allein in meinem Himmel in meinem Lieben, in meinem Lied“, která v Hampsonově podání patřila k emotivnímu vrcholu provedení celé sbírky těchto písní.  Po Mahlerovi následovala ne příliš známá skladba Antonína Dvořáka Ave Maria – v úpravě pro křídlovku a smyčce, skladba vyzněla velmi dobře i díky citlivému přednesu prvního trumpetisty Komorní filharmonie Pardubice. Následující výběr z Biblických písní, op. 99 Antonína Dvořáka jistě publikum potěšil i z toho důvodu, že je Thomas Hampson zpíval v češtině a výborně! Jako první zazněla píseň Hospodin jest můj pastýř. V Hampsonově podání se svěžím a v dobrém slova smyslu prostým výrazem! Tento trend udržel pěvec i v další písni Při řekách babylonských, zejména část Più mosso „Zpívejte nám,některou píseň Sionskou“ byla prosycena zvláštní radostnou energií. Ta se přetavila i do poslední písně Zpívejte Hospodinu píseň novou, v které si Hampson užíval každou frázi. Pozoruhodné, jak nově zněl Dvořák oproštěn od rovněž časté muzeální strnulosti!  Po Dvořákovi zazněla Schubertova Ave Maria, tentokrát v úpravě pro sólové housle a smyčce – velmi pěkným sólem se tak prezentoval  koncertní mistr Komorní filharmonie Pardubice. Následoval poslední bod programu – výběr z písňového cyklu Sylvie Bodorové Lingua angelorum. Tento cyklus si Thomas Hampson u Sylvie Bodorové objednal a v premiéře ho uvedl na festivalu Smetanova Litomyšl. Posléze tento cyklus několikrát provedl s Izraelskou filharmonií a dirigentem Gianandreou Nosedou. Pro jihlavský koncert si pěvec vybral z osmidílného cyklu tři písně: 1. část Il mio martir, 3. část Amoroso a 8. část O Ewigkeit. První část je založená na kontrastu dvou elementů – velkých orchestrálních tutti, kterým dominují rytmický model ve smyčcích a volné triolové vzestupné motivy v dřevech a trubkách. Kontrastní jsou vstupy sólisty. Expresivní, často bohatě zdobená melodika nad prodlevou violoncell a kontrabasů je často přerývána rytmickými vstupy žesťů. V této části zejména vynikl Hampsonův dramatický projev. Další část Amoroso je opravdovou milostnou písní, hudba této části je až étericky křehká, nad heterofonním předivem jednotlivých smyčcových skupin dominují v krátké předehře první housle s výraznou melodií. Tu posléze rozvíjí sólový hlas, Hampson si opět pohrával s každou frází. Rovněž instrumentace této části je spíše komorní – stojí na smyčcích a dřevech. Vrcholem celého koncertu však byla část poslední, tedy O, Ewigkeit. Celá část začíná výrazným chorálovým vstupem violoncell a kontrabasů, které jsou doplněny několika jemnými tóny zvonkohry. Z úvodního dialogu neklidného triolového pohybu smyčců a hlasu se tep hudby mění ve fugato, v kterém postupně nastupují všechny nástroje až do závěrečného akordu, po kterém následuje recitativní a v podání Thomase Hampsona mimořádně sugestivní až deklaratorní vstup  „Nicht is zu finden weit und breit, so schrecklich als die Ewigkeit“. Po něm následující orchestrální vstup střídající dominantní žesťové motivy a „údery osudu“ bicích nástrojů působící až démonickým dojmem. Po tomto vrcholu následuje finální moment kontemplace. Tichý chorál violoncell s kontrabasy předznamenává opětovný nástup sólového hlasu – tentokrát v češtině „Soudce všeho světa bože“ – zaznívá citace známého chorálu, který v závěru celého díla cituje skladatelka Sylvie Bodorová. Emotivnost Hampsonova podání a síla hudby naší přední české skladatelky způsobily, že ještě dlouho po doznění posledního akordu publikum zůstalo nehnutě sedět. Poté ovšem všem učinkujícím, včetně přítomné autorky připravilo dlouhotrvající ovace ve stoje. Koncert Thomase Hampsona ve velmi poutavém písňovém programu byl mimořádným hudebním zážitkem a zcela jistě vrcholem letošního ročníku festivalu Mahler Jihlava 2017.

 

Kategorie:Aktuality, Festivaly a koncerty

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in