Praha, Senát Parlamentu České republiky
Rafael Brom
Pocta Janu Václavu Stamicovi, tak zněl titul koncertu, který byl prologem letošního festivalu, , organizovaného od roku 2000 na místech spojených s dětstvím a mládím Gustava Mahlera. Konal se ve středu 26. 4. v Senátu Parlamentu České republiky pod záštitou předsedy Senátu Parlamentu České republiky Milana Štěcha, ministra kultury Daniela Hermanna, ministra zahraničí ČR Lubomíra Zaorálka a dalších významných osobností českého a mezinárodního kulturního a společenského života. V Hlavním sále, kde vystoupili spojené soubory Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim a Komorní filharmonie Pardubice, tři němečtí a tři čeští sólisté, Český chlapecký sbor Boni pueri, sbormistr Pavel Horák a Smíšený pěvecký sbor Jasoň z Havlíčkova Brodu, sbormistryně Jana Lstibůrková. Dirigentem večera byl Marek Štilec.

Program koncertu zahájily Sinfonia à 4 in D a Sinfonia à 2 Violini, Viola e Cembalo in A od Jana Václava Stamice. Marek Štilec řídil v těchto dvou svěže provedených symfoniích legendární Stamicův Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim, který podržel svůj název – v českém převodu Komorní orchestr falckého kurfiřství – až do dnešních dnů. Obě symfonie patří k trvalým repertoárovým opusům německého orchestru, a tak byly publiku představeny interpretačně vyzrálé hudební skvosty slavného českého tvůrce, který byl na dvoře kurfiřta Theodora v Mannheimu angažován od roku 1742. Po třech stech letech od Stamicova narození nastudoval symfonie jeho mladý krajan Marek Štilec. Následující skladbou programu koncertu byl Dvojkoncert pro housle, violu a smyčce od české skladatelky Sylvie Bodorové. Jako sólisté vystoupili bývalý absolutní vítěz Kocianovy houslové soutěže David Petrlík, žijící ve Francii, a violistka Kristýna Fialová. K mannheimskému ansámblu se připojila žesťová sekce Komorní filharmonie Pardubice. Koncert byl komponován na objednávku souboru Camerata Bern v roce 2004 a byl nazván Bern Concerto – Silberwolke (Stříbrná oblaka). Oba sólisté podali soustředěný a velmi dobrý výkon v nelehkých partech takřka brahmsovského symfonismu, s nímž měl Marek Štilec, který dílo své matky samozřejmě důvěrně zná, plné ruce práce, zejména díky akustice Hlavního sálu Valdštejnského paláce, vystavěného nikoli jako hudební salon, nýbrž jako místo rokování a slavnostních shromáždění. Závěrečným dílem prologu festivalu Mahler Jihlava 2017 byla Missa solemnis in D Jana Václava Stamice, jedno z mála děl autorovy liturgické tvorby, který byla komponována pro Paříž v roce 1775. V monumentálně znějícím opusu měli sóla Lucie Silkenová – soprán, Jina Choi – mezzosoprán, Benedikt Nawrath – tenor a Luboš Skala – bas, spoluúčinkovaly výše uvedené vokální soubory. V prostoru Hlavního sálu zněl tentokrát zmnožený interpretační aparát příznivěji a dokonce byl podtržen slavnostní charakter skladby určené pro chrámovou loď.
Program koncertu zazněl před datem prologu v Senátu již v Německu, v předpremiéře dne 25. 4. v Kostele Povýšení svatého Kříže v Jihlavě a byl dále hrán v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Havlíčkově Brodě a poté v Rakousku. Celý projekt byl připraven v rámci Česko-německého kulturního jara 2017, které je přeshraniční kulturní iniciativou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Česko-německého fondu budoucnosti a Českých center v Berlíně a v Mnichově ve spolupráci s Ministerstvem kultury a ministerstvem zahraničních věcí České republiky. Koncert byl dále realizován za laskavé podpory Kraje Vysočina, Statutárního města Jihlava, Města Havlíčkův Brod a Hlavního města Prahy, ve spolupráci s festivalem Stamicovy slavnosti.
Úvodní foto: Zleva mezzosopranistka Jina Choi, Jaroslav Šlais, sbormistr Českého chlapeckého sboru Boni pueri, dirigent Marek Štilec a Dr. Pavel Horák, šéfsbormistr Českého chlapeckého sboru Boni pueri Foto Hana Musílková