Z únorového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
* Rozhovor s talentovaným představitelem mladé dirigentské generace Markem Prášilem, který letos dokončuje studia na brněnské Janáčkově akademii múzických umění ve třídě Tomáše Hanuse, čerstvého hudebního ředitele Welsh National Opera Cardiff
* Rozhovor s hudebním akustikem a dlouholetým profesorem HAMU Václavem Syrovým o vlastní cestě k oboru, hledání zvukových kvalit a rozhlase
* Z rubriky Události recenze na koncerty festivalu Dny Bohuslava Martinů včetně zprávy o Soutěži Nadace Bohuslava Martinů, jejíž nejúspěšnější interpretkou se stala klarinetistka Anna Paulová, držitelka 1. ceny i Ceny Nadace Život umělce
* Z rubriky Festivaly, koncerty především recenzi na Messiaenovu Turangalilu, která zazněla s Českou filharmonií v čele s Davidem Robertsonem vůbec poprvé v její historii (náročných partů klavíru a Martenotových vln se skvěle ujali Pierre-Laurent Aimard, který u nás vystoupil např. před třemi lety v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, a Valérie Hartmann-Claverie), ale i hodnocení světové premiéry skladby Concerto idilico pro tubu a orchestr Otomara Kvěcha, vystoupení Jana Pěrušky a Jany Bouškové, Kühnova dětského sboru, legendárního tenoristy Josého Carrerase, který na svém posledním světovém turné vystoupil v Tipsport Areně v Pardubicích či v rámci koncertu PETROF Art Family koncert argentinského klavíristy Antonia Formara a českého osmnáctiletého pianisty Matyáše Nováka
* V rubrice Horizont přinášíme ohlédnutí za třetím předvánočním setkáním obdivovatelů Franka Sinatry a swingové hudby, které opět pod názvem Sinatrology uspořádal ve Foru Karlín zpěvák Jan Smigmator
* Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom tentokrát rádi upozornili na premiéry děl, uvedených na moravských scénách: Čerta a Káču v Mahenově divadle, jejíž hudebního nastudování se ujal Jakub Klecker a režie šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman, Schubertovu Der Häusliche Krieg Operního studia Konzervatoře Brno či Fibichovu Bouři v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě s dirigentem Markem Šedivým a režisérem Jiřím Nekvasilem. Za pozornost určitě stojí i přímý přenos z newyorské Metropolitní opery, kterým tentokrát byla inscenace opery finské skladatelky Kaiji Saariaho L´amour de loin v hudebním nastudování další umělkyně z Finska, dirigentky Susanny Mälkki
* Ze zahraničí jsme pro únorové číslo Hudebních rozhledů vybrali zhodnocení Offenbachových Hoffmannových povídek ve Státní opeře v Drážďanech, podíváme se však i do Vratislavi – evropského města kultury 2016, které pro slavnostní zakončení celoročních oslav vybralo mimo jiné i premiéru Verdiho Trubadúra, či do nedaleké Vídně, kde v Divadle na Vídeňce uvedli Mozartova Dona Giovanniho v hudebním nastudování skvělého Ivora Boltona. Nezapomněli jsme však ani na ohlédnutí za stipendijním programem, který každoročně vypisují Bayreuther Festspiele a pro nějž se pražská Společnost Richarda Wagnera rozhodla v loňském roce podpořit německou režisérku Katharinu Schmitt, působící v Čechách, a doktoranda katedry hudební výchovy PdF OU Martina Kajzara. Konečný verdikt ale zůstal na bayreuthském Richard Wagner Verband International, který v květnu návrh schválil
* Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly – informace o festivalu Kammeroper Schloss Rheinsberg, tedy festivalu mladých operních umělců, který založil v roce 1991 německý hudební skladatel Siegfried Matthus, mimo jiné dlouholetý dramaturg Komické opery v Berlíně, Portréty velkých klavíristů 20. století – portrét skvělého amerického pianisty Andrého Wattse, jehož hvězdnou kariéru odstartoval takřka okamžitý (v řádu pouhých několika desítek minut) záskok v Carnegie Hall za náhle onemocnělého Glenna Goulda, který zde měl vystoupit s Newyorskou filharmonií v čele s Leonardem Bernsteinem, Z historie muzikálu – zajímavý rozhovor se slavným tvůrcem řady muzikálů včetně slavného Kabaretu Johnem Kanderem, jenž v březnu oslaví úctyhodné devadesátiny, Muzikantské fugy – zajímavosti z životních peripetií a „útěků“ skladatele prologů, intermezz a náhradních árií Alessandra Stradelly, Celuloidová hudba – zamyšlení nad hudební složkou společenských veseloher a hudebních komedií v prvním desetiletí českých zvukových filmů, opírajících se zejména o silné tuzemské šantánové a kabaretní tradice
nové seriály: Concerto grosso pro jazz a disharmonii doby – další informace o práci někdejší Jazzové sekce Svazu hudebníků ČSR, která byla oficiálně činná od října 1971 do října 1984 a k jejímž zakládajícím osobnostem patřili vibrafonista a kapelník SHQ Karel Velebný a kontrabasista a od roku 1970 kapelník Jazz Sanatoria Luděk Hulan
samostatné studie: Neobyčejný život Miroslava Košlera, významného sbormistra, pedagoga a hudebního organizátora, jehož životní pouť se uzavřela 20. září 2016, a Méně známá – hudební – tvář Jeana-Jacquesa Rousseaua, jedné z nejvýznamnějších a zároveň nejkontroverznějších postav evropského osvícenství, v jejímž životě hrála nezanedbatelnou roli i hudba
* V rubrice Knihy a notoviny tentokrát přinášíme recenzi knihy Jaroslava Mihuleho Tinnitus 1930–2010, zachycující autorovy vzpomínky na vše a všechny, s nimiž se v životě setkal a kteří ho ovlivnili
* A v rubrice Svět hudebních nástrojů, kterou tvoří cyklus Z našich houslařských ateliérů – violoncella a kontrabasy, se tentokrát setkáme se stavitelem kontrabasů, mistrem houslařem Petrem Ráczem