Praha, Lichtenštejnský palác
Rafael Brom

BASS 2016 PRAGUE, páté bienále kontrabasového kongresu, uspořádala nezisková společnost Basseurope ve spolupráci s Italským kulturním institutem ve dnech 20. až 25. 9. v prostorách Hudební a taneční fakulty AMU v Praze. Bohatý program zahrnul přes 180 recitálů, Koncertů, mistrovských Kurzů, seminářů a soutěží. Podle očekávání se akce zúčastnilo devadesát předních profesionálních kontrabasistů z celého světa, takřka padesátka doprovázejících instrumentalistů, řada studentů a amatérů z různých zemí Evropy, USA a Kanady. Celý program byl přístupný pro veřejnost. Kongres nabídl také prodejní výstavu nástrojů a jejich příslušenství, notovin, například vydavatelství Hofmeister, a nahrávek na kompaktních discích. Soutěžím ve hře sólové, orchestrální a v interpretaci jazzu předsedala skupina třinácti porotců. Z našich domácích interpretů se kongresu zúčastnili čtyři muži – Miloslav Gajdoš, Jiří Valenta, Tomáš Karpíšek a Jaromír Honzák, který byl také členem poroty. Výstavní prostory na všech chodbách akademie zaplnilo více než 30 firem – výrobci strun Sonores, Thomastik-Infeld, Pirastro, D´Addario Strings, výrobci smyčců – nejstarší německá rodinná dílna F. Günter Hoyer z Markneukirchenu založená roku 1788, smyčcařská dílna Bend & Michael Dölling, smyčcařská dílna H. R. Pfretzschner, smyčcař David Herman a další. Nejžádanějším artiklem byly kontrabasy celé řady renomovaných i méně známých výrobců – Jakob Motter z Berlína, společnost Upton bass z Mystic, Connecticut v USA, dílna Horsta Grünerta z německého Penzbergu, svůj prezentační kout měl Jiří Povolný se značkou Rudolph Fiedler, Atelier Luca Pardini, Frank Dietrich, Michael Bornhak, Stefan Johann Krattenmacher, Richard Gonon, Martin Penning, Oskar Kappelmeyer. Vystavena byla řada kontrabasů z ateliéru italského houslaře Cristiana Scipioniho, nástroje z dílny Pöllmann vyrábějící kontrabasy od roku 1888 a vedle toho společnost Charton Luthier stavějící kontrabasy od roku 1982 – Patrik Charton předvedl svůj demontovatelný kontrabas, jakož i česká společnost Strunal Schönbach z Lubů u Chebu. Na výstavě měla své zastoupení společnost Resonanzio, která se zabývá akustikou koncertních sálů, dále společnost Bassico s širokým sortimentem od strun až po dětské mini kontrabasy a velké nástroje ke koupi i k pronájmu. Byla zde i společnost Petz Kolophonium z Vídně. Vedle převažujících výrobců setrvávajících v tradicích stavby měla svůj prostor i pozoruhodná firma Stegmüller & Stegmüller, tedy Wolfgang a Wolfgang Johann Stegmüllerových, kteří stavějí kónické smyčcové nástroje podle vlastní patentované metody. Technicky jde o spojení menší spodní a větší vrchní desky nástroje, takže spojovací luby jsou v kónickém postavení. Ve společném prostoru – v inovativním koutě – byli k vidění výrobky firmy New Harmony Music, která vyrábí inovativní příslušenství pro orchestrální smyčcové nástroje jak pro studenty tak pro profesionální hudebníky. Jsou to bodce a duše z uhlíkových vláken, eliminátor tónových interferencí ozvučných desek, seřizovač kobylek, kolečka pro transport nástrojů a další. V této části výstavy se mi dostalo poučení o bezproblémovém stavění karbonové duše s pohyblivými patkami a roztažitelným středním dílem, jimž se speciálním stavěčem fixuje duše na vybraném místě na vnitřních stranách desek uvnitř korpusu. Zároveň jsem byl ubezpečen, že průchod zvuku karbonovým materiálem je snazší a rychlejší než u klasických smrkových duší a lépe přenáší rezonanční chvění mezi deskami. Vědecká a vývojová linie ze světa akustiky byla zastoupena firmou JAHN – Pianoteile, která vystavovala rozměrem nevelké ale funkcí revoluční rezonátory, s obchodním názvem „phiTon-resonaTors“. Ty, mimo jiné, zachycují „zvukové nečistoty“ z éteru, přivádějí základní vztah celkového zvuku do průběžné harmonizující fáze a vyrovnávání časových posunů. Rozhodujícím faktorem je výsledný dobrý zvuk, a to harmonická souhra prostoru a času, nástroje a hudebníka, tvrdí společnost. Kompletní informace o akci nabízí společnost Basseurope na webových stránkách https://bass2016.eu/.
Zleva Philip Miller (baskytarista), Wolfgang Johann Stegmüller, Gerold Genssler se svou ženou Lisou a Pal Molnar se svou ženou Agnes Foto Rafael Brom