• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Cenu Antonína Dvořáka obdržel operní pěvec Richard Novák

6.10.2016 by Michaela Beránková

Dne 23. 9. odpoledne byla na Ministerstvu kultury slavnostně předána letošní Cena Antonína Dvořáka. Prestižní ocenění převzal z rukou ministra Daniela Hermana legendární pětaosmdesátiletý operní pěvec Richard Novák. Tradiční křišťálové violoncello z dílny české sklárny Moser každoročně putuje do rukou osobností, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice. „Ceny Antonína Dvořáka si zvlášť cením, protože to je můj nejmilejší autor. Nikdy ze sebe nedělal nic mimořádného a přitom byl mimořádný,“ říká čerstvý laureát Richard Novák. O udělení ocenění rozhodla Rada akademiků složená z předních osobností českého uměleckého života. Večer pak byl čerstvému držiteli Ceny Antonína Dvořáka věnován koncert festivalu Dvořákova Praha v podání České filharmonie a Pražského filharmonického sboru pod vedením Jiřího Bělohlávka (mj. též držitele Ceny Antonína Dvořáka).

foto-cena-a-dvoraka-richard-novak-1
Richard Novák Foto archiv

Brněnský basista Richard Novák, který oslavil 2. 10. své 85. narozeniny, je stále aktivním umělcem. Novákova celoživotní pěvecká dráha je spojena zejména s brněnskou operní scénou, jejíž zlatou éru výrazně spoluvytvářel. Mimořádné renomé si získal doma i za hranicemi například nahrávkami Janáčkovských děl s Charlesem Mackerrasem či Riccardem Chailym, premiéroval četná zásadní díla moderních českých autorů a je významným interpretem velkého oratorního repertoáru. Za svou celoživotní dráhu ztvárnil přes 150 operních rolí. „Jsem velmi rád, že letos budeme mít tu čest předat Cenu Antonína Dvořáka právě Richardu Novákovi. Jeho více než šedesátiletá kariéra zanechala v české hudební kultuře 20. a 21. století hlubokou nesmazatelnou stopu. Podobně jako u velkého Dvořáka se u Richarda Nováka snoubí obrovský talent, pracovitost a profesionalita s vysokým morálním kreditem a pevnými lidskými, mravními a etickými postoji,” říká Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby.

Richard Novák je absolventem brněnské konzervatoře (1955) a laureátem pěveckých soutěží v Toulouse (1961) a holandském Hertogenbosch (1962). Už v roce 1954 byl přijat jako sólista opery Státního divadla v Ostravě, odkud později přešel do angažmá brněnské Janáčkovy opery, kde se významně podílel na dnes dramaturgicky velmi ceněné éře brněnské opery. Z českých autorů nastudoval díla Bedřicha Smetany (kompletní operní dílo), Bohuslava Martinů (Veselohra na mostě, Hlas lesa, Dvakrát Alexandr a Julietta, ztvárnil Grigorise a Fotise v české premiéře Řeckých pašijí), Leoše Janáčka (Dikoj v Kátě Kabanové, Kolenatý ve Věci Makropulos a především Revírník v Příhodách lišky Bystroušky). Role Revírníka se stala jeho profilovou vizitkou a v roce 2004 v ní na prknech Janáčkova divadla oslavil 50. výročí své umělecké činnosti. Ze světových autorů nastudoval díla G. Rossiniho, W. A. Mozarta, G. Verdiho, S. Prokofjeva a A. Berga. Hostoval v Teatro Colón v Buenos Aires (Kolenatý ve Věci Makropulos) nebo na Salzburger Festspiele (Z mrtvého domu pod taktovkou Claudia Abbada), v Paříži, Madridu a v Benátkách (Příhody lišky Bystroušky). Richard Novák byl ceněn u mnoha soudobých autorů, kteří psali mnohé skladby přímo pro něj. Na mistrovské úrovni se věnuje interpretaci písňových cyklů a dodnes je častým interpretem velkých oratorních děl, o čemž svědčí dlouholetá spolupráce s Českou filharmonií a Václavem Neumannem. Známá je především jeho interpretace Verdiho Requiem a Janáčkovy Glagolské mše, kterou nahrál pod taktovkou Ch. Mackerrase pro firmu Supraphon a pro firmu DECCA za řízení R. Chailyho. V roce 2001 získal cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Před pěti lety oslavil svoje osmdesátiny na scéně oslňujícím výkonem v Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila.

Vyhlašovatelem Ceny Antonína Dvořáka je od roku 2009 obecně prospěšná společnost Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Posláním projektu je ocenění osobností, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. V předchozích ročnících byli oceněni Yo-Yo Ma, Jiří Bělohlávek, Josef Suk, Ivan Moravec, Jiří Kout, Ludmila Dvořáková nebo Jiří Kylián.

Rada akademiků Akademie klasické hudby o. p. s.: Petr Altrichter, dirigent / David Beveridge, muzikolog, odborný konzultant MHF Dvořákova Praha /Jakub Čížek, ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu / Věra Drápelová, odborná redaktorka MF Dnes / Jakub Hrůša, dirigent, stálý hostující dirigent České filharmonie / Ivo Kahánek, klavírista, kurátor komorní řady MHF Dvořákova Praha 2015 / Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby, pořadatel MHF Dvořákova Praha / David Mareček, generální ředitel České filharmonie / Tomáš Motl, výkonný ředitel kulturního kanálu ČT art / Vítězslav Sýkora, vedoucí TPS hudební tvorby České televize / Jiří Vejvoda, novinář, místopředseda a tiskový mluvčí rady Českého rozhlasu / Marek Vrabec, umělecký ředitel MHF Dvořákova Praha (Předseda Rady akademiků).

Generálním partnerem je investiční skupina KKCG. Projekt se koná za podpory Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury ČR. Dnes již tradiční skleněné violoncello vyrobí podle návrhu akademického architekta Jiřího Pelcla skláři společnosti Moser.

Kategorie:Aktuality, Opera

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in