• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to secondary sidebar
Hudební rozhledy

Hudební rozhledy

Časopis pro hudební kuturu

  • Úvodní stránka
  • O nás
  • Redakce
  • Výběr z tištěné verze
  • Partneři
  • Facebook

Hold Františku Gregoru Emmertovi

16.7.2016 by Michaela Beránková

Brno, kostel sv. Augustina

Sofija Čolović

Na pravidelném chrámovém koncertě soudobé hudby vzdal Ensemble Opera Diversa 26. 4. hold před rokem zesnulému brněnskému skladateli Františku Gregoru Emmertovi, který se zapsal do dějin české hudby především jako tvůrce hudby duchovní.

Klidná, až meditativní atmosféra, kterou nastolily první dvě skladby, plně korespondovala se smuteční, ale zároveň i posvátnou příležitostí, ke které díla zazněla. Introitus pro smyčce kmenového skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase je vystavěn na střídání postupně se rozvíjejícího zvuku, a absolutního ticha, v němž jsou závěrečné tóny ponechány doznívat v prostoru. Skladatel jako by tím chtěl poukázat na důležitost ticha v hudbě, které je její neoddělitelnou a v případě této skladby i zcela významovou součástí. V porovnání s meditativním charakterem Introitu působila Trauermusik pro violu a smyčce Paula Hindemitha i přes svůj smuteční charakter poněkud živějším dojmem. Interpretace skladby už od prvních taktů kladla důraz na gradaci, s čímž souzněla i velmi expresivní hra Milana Paľi, jenž se ujal sólového partu. Autentická hra slovenského virtuosa disponovala širokou škálou různých nálad, od těch něžných až bolestivých, k naprosté divokosti až běsu. Nepatrné ušetření na přebujelé expresivitě při interpretaci by možná neuškodilo. Na druhou stranu individuální přístup a odklon od tradičního a už mnohokrát podobně uchopeného provedení mají své opodstatnění, zejména pokud nezastírají kvalitu skladby, ale naopak přinášejí nové podněty.

Orchestr pod vedením Gabriely Tardonové působil přesvědčivě a zejména v první z uvedených skladeb hrál s jistotou a s dokonale vyrovnaným zvukem mezi smyčcovými skupinami, a to i v křehkých, těžce hratelných pianissimech.

Následující část koncertu byla vyhrazena pro autorská díla Františka Emmerta. Zazněly tři skladby, jež skladatel napsal na popud svých kmenových interpretů, kteří se soustavně věnují jejich provádění. Jako první zazněla Meditace o zjeveních vzkříšeného Pána (2013) z triptychu Dramma intimo – Musica da Violino sólo. Velice působivá a technicky náročná skladba, věnována Marku Paĺovi, je postavena na střídání zpěvnějších melodických celků a dramatických, neuvěřitelné napjatých částí. Změna částí různého temperamentu je během celé skladby vždy velmi ostrá a nečekaná, což interpretaci nijak neznesnadňuje, právě naopak. Milan Paľa zahrál skladbu ze vzdálenějšího koutu poblíž oltáře. Tím do své interpretace zapojil a využil i akusticky vhodný prostor chrámu, který umožňoval jasné zaznění a následné doznívání i těch drsnějších harmonií. Současné hraní pizzicato a smyčcem, jež Emmert v této skladbě hojně využívá, působí velmi dojímavě.

Kompozice Jakobov zápas pro violu a smyčce, jež zazněla jako poslední, tvořila, spolu s předchozí skladbou vrchol celého koncertu. Toto dílo, věnované Milanu Paľovi, inspirované starozákonní tematikou, je navíc pozoruhodné i pro svou tektonickou výstavbu. Počáteční Prolog je míněn jako velmi expresivní virtuózní kadence sólisty, v níž zaznívá hudební materiál, který se pak celou skladbou v pozměněných podobách prolíná. Hudební myšlenky začínající melodicky bývají buď ostře přerušené tichem, anebo se postupně, ale zcela rychle dopracovávají k harmonicky drásavým zvukům a dramaticky napjatému projevu. Druhá část, Israel, graduje od průzračných počátečních taktů až do energického afektu. Zklidnění přináší třetí část, Peniel. Skladba je po technické stránce velmi náročná a její provedení je ještě komplikováno nedostatkem přesně daných tempových označení, jelikož podle skladatelova pokynu má tempo celé skladby udávat sólista podle vlastní nálady. To pochopitelně značně komplikuje vedení orchestru. Dirigentka to však zvládla pečlivým sledováním sólisty a přizpůsobováním se jeho virtuózní hře. Milan Paľa ve své hře střídal širokou škálu výrazových poloh, od klidné až po velmi expresivní. Jeho interpretace byla vášnivá a expresivní, každý tah smyčcem byl proveden s mimořádným úsilím a nábojem energie. Schopnost vžít se do skladby a naplno ji procítit je možná jen u interpretů, kteří skladbám opravdu rozumí a jsou schopni je uchopit do nejhlubších nuancí.

Smyčcové skladby rámovaly skladbu varhanní, jež mezi nimi zazněla. Pronikavý zvuk varhan, které rozezněl Marek Paľa, tak nakrátko vystřídal převládající zvuk smyčců a kontrastoval s ním. Skladba La troisiéme chute de Jésus sur le chemin de la crois pro varhany sólo je poněkud klidnější, než ostatní uvedené Emmertovy skladby, ne však méně působivá. Skladba je zajímavá především kombinací delších hlubokých a harmonicky drásavých akordů a rychlých vysokých pasáží, chvílemi připomínajících zvonkohru.

Je třeba vyzdvihnout také výkony ostatních interpretů, kteří podali velice kvalitní a soustředěný výkon. Na poslední chvíli byl totiž změněn program, měla v ten večer být uvedena v premiéře Emmertova 25. symfonie „Píseň – K tobě byl poslán anděl“, k níž však pro hlasovou indispozici sopranistky Hany Škarkové nedošlo a zazněla až 28. 6. 2016 v rámci festivalu Forfest.

Kategorie:Festivaly a koncerty, Recenze

Primary Sidebar

Secondary Sidebar

Rubriky

  • Aktuality
  • Festivaly a koncerty
  • Jubilea
  • Opera
  • Pozvánky
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Různé
  • Upoutávky
  • Vzpomínky
  • Zážitky a propadáky měsíce

Archivy

  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016

Copyright © 2023 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in