Z dubnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:
- Rozhovor se spoluzakladatelem Budapešťského festivalového orchestru – oficiálního člena klubu deseti nejlepších orchestrů světa, dirigentem Ivánem Fischerem, který s tímto orchestrem, Českým filharmonickým sborem Brno a sólisty – sopranistkou Christiane Karg a altistkou Elisabeth Kulman – vystoupí 24. 5. na Pražském jaru, kde provedou Mahlerovu Symfonii č. 2 c moll „Vzkříšení“.
- Rozhovor s vítězkou loňské MHS Pražské jaro Olgou Šroubkovou, která na letošním Pražském jaru zahraje s orchestrem PKF – Prague Philharmonia, řízeným rezidenčním umělcem letošního ročníku festivalu Julianem Rachlinem Houslový koncert č. 5 A dur, KV 219 W. A. Mozarta.
- Rozhovor s klavíristou Tomášem Víškem, který mimo jiné vystoupí v listopadu na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu, věnovaném 150. výročí narození pedagoga a popularizátora Karla Hoffmeistra.
- Z rubriky Události ohlédnutí za slavnostním večerem v Národním domě na Smíchově, na němž vedle trojice hostů z Rumunska (marimbistka Sara Gheorgheová), Maďarska (kytarista Benze Rizmajer) a Slovenska (klavírista Ryan Martin Bradshaw) vystoupili vítězové 11. ročníku soutěže základních uměleckých škol – Talent Prahy 5 roku 2017, flétnista Matouš Vonášek, dvojice klarinetistů Richard Kobza a Martin Fried, houslista Richard Kollert, sopranistka Zsófia Moravcsíková a trumpetista David Ševčík.
- Z rubriky Festivaly, koncerty především recenze na vystoupení dvou světových violoncellistů s Českou filharmonií, Alisou Weilerstein a Gautierem Capuçonem, koncertní uvedení opery Emila Nikolause Josepha von Rezniceka Donna Diana, uvedené Státní operou ve Foru Karlín či vystoupení Gabriely Beňačkové ve Smetanově síni, kde za doprovodu Českého národního symfonického orchestru představila i své dva žáky, sopranistku Ester Pavlů a barytonistu Jakuba Pustinu.
- V rubrice Horizont tentokrát přinášíme recenzi světové premiéry nového, jazzovými prvky inspirovaného díla Vince Mendozy, Koncertu pro orchestr, v němž Český národní symfonický orchestr posílila čtyřčlenná jazzová rytmika s kytaristou Lukášem Chejnem.
- Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na zdařilou premiéru Čajkovského Pikové dámy se Soňou Červenou, kterou v Mahenově divadle uvedlo Národní divadlo Brno, na Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu vůbec poprvé představenou v ostravském Národním divadle moravskoslezském, kde se režie a scény chopili Jiří Nekvasil a Daniel Dvořák a v hlavní roli se představila bulharská sopranistka Iordanka Derilova, či na Gluckovu Ifigenii na Tauridě, jež pod vedením Vojtěcha Spurného hudebně nastudoval tým Slezského divadla v Opavě. Z přímých přenosů z MET pak určitě stála za to Pucciniho Tosca, v níž se skotský režisér David Mc Vicar po vizuální stránce vrátil k někdejší úspěšné režii Franka Zeffirelliho, hudebně dílo po Jamesi Levinovi převzal Emmanuel Villaume a v hlavních rolích se představili Sonja Jončeva a Vittorio Grigolo.
- Ze zahraničí jsme tentokrát vybrali hodnocení Bizetovy Carmen, kterou v režii Australana Barrieho Koskyho a v nastudování našeho Jakuba Hrůši uvedla londýnská Královská opera Covent Garden, a Vídeňské filharmonie, řízené Gustavem Dudamelem, která publiku představila Symfonii č. 2 Charlese Ivese a Symfonii č. 4 f moll, op. 36 P. I. Čajkovského.
- Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:
zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se můžete seznámit s maďarskými festivaly Open Air Festival Szeged, St. Gellert Festival Szeged a Armel Festival And Competition Szeged, Portréty velkých klavíristů 20. století – s portrétem francouzské interpretky Brigitte Engerer, která mimo jiné studovala v Moskvě u Stanislava Neuhause a svoji mezinárodní kariéru zahájila recitálem v Carnegie Hall, Z historie muzikálu – tentokrát na téma Tvůrci muzikálu stárnou, kde autoři Michael Prostějovský a Pavel Bár vzpomenou na Andrewa Lloyda Webbera, který 22. března oslavil sedmdesátiny, Muzikantské fugy – v tomto čísle se zajímavostmi z životních peripetií a „útěků“ tanečního mistra a prvního autora oratorních pašijí Pantaleona Hebenstreita, a Celuloidová hudba, jejíž čtvrtý díl letošního pokračování je věnován zejména filmům Návrat idiota, který v roce 1999 posbíral celkem šest Českých lvů a to včetně hudby z pera Vladimíra Godára, a Kytice, v níž získal v následujícím roce Českého lva za hudbu Jan Jirásek.
nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, kdy čtvrtý díl autor nazval Kočka není pes a bebop není swing, a Sto let s Leonardem Bernsteinem, tentokrát s podtitulem Bernstein versus Sondheim.
jednotlivé studie: Hudba pro dvůr hraběte Morzina – Antonín Reichenauer a první edice jeho Koncertu G dur pro hoboj, smyčce a basso continuo
- V rubrice Knihy a notoviny se tentokrát můžete dočíst o novinkách ze zahraniční muzikologické literatury.
- V rubrice Svět hudebních nástrojů se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s houslařem Václavem Semerádem.
- A v rubrice Revue hudebních nosičů se seznámíme s novými operními nahrávkami na DVD.