Upoutávka na březnové číslo

Z březnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor s německým dirigentem s českými kořeny Alexanderem Liebreichem, který se v březnu poprvé jako nový šéfdirigent  postaví do čela Symfonického orchestru Českého rozhlasu, aby společně s mezzosopranistkou Stefanií Irányi provedli  díla Alexandera Zemlinského (Es war einmal a Šest písní na texty Maurice Maeterlincka, op. 15), Leoše Janáčka (Její pastorkyňa, suita z opery v úpravě Tomáše Illeho) a Richarda Strausse (Smrt a vykoupení, op. 24).
  • Rozhovor s britským skladatelem, dirigentem a pianistou Thomasem Adèsem, který na březnových koncertech České filharmonie představí svoji kantátu Totentanz,  v níž  se sólových partů ujmou mezzosopranistka Christianne Stotijn a Simon Keenlyside.
  • Rozhovor se členy novodobého Smetanova tria, které letos oslaví dvacet let existence, Jitkou Čechovou, Jiřím Vodičkou a Janem Páleníčkem, a jež navázalo na činnost svého předchůdce, založeného v roce 1934 Josefem Páleníčkem, Alexandrem Plockem a Františkem Smetanou.
  • Rozhovor s talentovanou houslistkou, mimo jiné vítězkou Mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga či Mezinárodní houslové soutěže Jaroslava Kociana v Ústí nad Orlicí, Julií Svěcenou, která letos zakončí studium na Royal Academy of Music v Londýně.
  • Z rubriky Události ohlédnutí za slavnostním večerem ve Smetanově síni  Obecního domu, kde proběhl druhý ročník vyhlášení hudebních cen v oboru klasické hudby, Classic Prague Awards 2017. V kategorii nominovaných cen se držitelem ceny za Celoživotní přínos 2017 stal  Libor Pešek, držitelem ceny za Propagaci české hudby v zahraničí 2017 John Tyrrel a držitelem ceny Talent roku 2017 Petr Nekoranec.
  • Z rubriky Festivaly, koncerty především recenze na vystoupení České filharmonie, Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK či PKF – Prague Philharmonia, přinášíme však i   hodnocení zahajovacího koncertu  nově vzniklého ansámblu  Ambroš Ladies Orchestra, kde je na postu koncertní mistryně vítězka soutěže Pražské jaro 2017 Olga Šroubková a zakladatelem a uměleckým vedoucím houslista Miroslav Ambroš, či vzpomínkový koncert, pořádaný Nadačním fondem Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové ve spolupráci s HAMU  k poctě nedožitých 91. narozenin Zuzany Růžičkové v Sále Martinů
  • V rubrice Horizont tentokrát přinášíme recenzi  koncertu Českého národního symfonického orchestru, věnovaného 100. výročí narození amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina, který řídil jeden z Bernsteinových žáků, Američan Steven Mercurio.
  • Z oper, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na zdařilou premiéru Brittenova Billyho Budda v Národním divadle, v níž se hlavní role skvěle zhostil Američan Christopher Bolduc, barytonista, který  měl příležitost se v Praze představit v této roli úplně poprvé, bravo však patřilo i Štefanu Margitovi v roli Kapitána Vera, skvělé taneční skupině Losers Cirque Company, anglickému dirigentovi Christopherovi Wardovi   či režisérovi  Danielovi Špinarovi. K dalším úspěšným titulům pak patřil Thomasův Hamlet v nastudování Norberta Baxy a v režii Martina Otavy v Plzni, kde se hlavních rolí ujali Roman Hoza a Angličanka Emilly Bradley.
  • Ze zahraničí jsme tentokrát vybrali hodnocení opery Gaetana Donizettiho Maria Stuarda ve Vídni a  festivalu Mozartwoche 2018 v Salcburku, která jsme doplnili článkem o turné Filharmonie Bohuslava Martinů v Indii 2018, kde orchestr pod vedením dirigenta Debashishe Chaudhuriho navštívil Nové Dillí, Bombaj, Panadží ve státě Goa a Kalkatu.
  • Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly, kde se   můžete seznámit s festivalem Bartók Plusz Operafesztivál Miskolc v Maďarsku, Portréty velkých klavíristů 20. století – s portrétem skvělého Yefima Bronfmana, který se během studií na newyorské Juilliard School seznámil s Rudolfem Firkušným, k němuž se hlásí jako jeho žák,  Z historie muzikálu – tentokrát na téma Velké muzikály nestárnou – Třicet let Fantoma opery na newyorské Broadwayi,  Muzikantské fugy – v tomto čísle se zajímavostmi z životních peripetií  a „útěků“ právníka, matematika, lingvisty, básníka, hráče na klávesové nástroje, teoretika a skladatele Johanna Kuhnaua, a Celuloidová hudba, jejíž třetí díl letošního pokračování je věnován zejména filmu Nejasná zpráva o konci světa s hudbou Jana Jiráska a Ondřeje Soukupa.

nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu s podtitulem Hudba ztracená, zapomínaná, připomínaná, kdy  třetí  díl autor nazval Swing mezi šeříkovým květnem a milicionářským únorem a Sto let s Leonardem Bernsteinem, kde se tentokrát dozvíme informace o mýtu a fenoménu jménem West Side Story.

jednotlivé studie: Thomas AdèsTotentanz, kde se autor Miloš Haase věnuje Adèsovu dílu Tanec mrtvých – a to se všemi zajímavostmi, které jej provázejí.

  • V rubrice Knihy a notoviny se tentokrát můžete  začíst do hodnocení knihy Jaroslava Mihuleho Martinů – osud skladatele.
  • V rubrice Svět hudebních nástrojů se v cyklu Z našich houslařských ateliérů – Od dílny k dílně. Návrat k cyklu pohledů do světa houslařského řemesla – setkáme s houslařem Tomášem Vávrou, s nímž se na rozhovoru podílejí i jeho otec Karel Vávra mladší, současný předseda Kruhu umělců houslařů, a Ludmila Vávrová Bouchalová.
  • A v rubrice Od firmy k firmě se zase po čase seznámíme s novinkami nejrůznějších vydavatelství včetně Supraphonu, Radioservisu, ArcoDivy či firem Musikproduktion Dabringhaus und Grimm a Universal Music.