O Hudebních rozhledech

Časopis Hudební rozhledy je v současnosti nejstarším kontinuálně vydávaným periodikem v České republice. Jeho historie od roku 1948 je zrcadlem, svědkem a v některých obdobích i spolutvůrcem našeho kulturního, hudebního, společenského i politického vývoje a života. Takřka nenahraditelným pramenem se Hudební rozhledy stávají při studiu hudební historie druhé poloviny dvacátého století. 

Pokračování textu O Hudebních rozhledech

Listopadová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Listopadová nabídka sestoupila do útlumu. Stálé soubory neuvedly žádné nové nastudování, a tak jedinou operní premiérou byla inscenace Komorní opery JAMU, ve které v Divadle Na Orlí zazněla v jednom večeru dvě soudobá díla brněnských skladatelů – novinka Petra Haly Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce a opera Miroslava Háby Malý princ. Doháněla jsem ovšem ještě druhou sérii nové verze opery Martina Smolky a Jiřího Adámka Bludiště seznamů v divadle Alfred ve dvoře, protože ta předchozí se překrývala na konci června s Novými dny opery v Ostravě (NODO).

Pokračování textu Listopadová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga

Rozhovor s jeho uměleckým vedoucím, Miroslavem Vilímcem

Hana Jarolímková

Pražské jaro, Dvořákova Praha – to jsou festivaly, které se spolu s dalšími mezinárodními projekty těší pozornosti médií, oblibě i návštěvnosti publika. Pražský kulturní život však vytváří i mnoho jiných uměleckých sdružení, která se o přízeň hudbymilovné veřejnosti ucházejí. Nemohou nabídnout zahraniční orchestry a interpretační hvězdy, nemohou si finančně dovolit ani setinu výdajů na svou propagaci, přesto patří k pestré mozaice pražské hudební scény, která je právě touto členitostí nesmírně zajímavá. Jedním ze souborů, který pražský hudební život obohacuje, je komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga, jehož uměleckého vedoucího, houslistu Miroslava Vilímce, jsem se zeptala na činnost tohoto ansámblu.

Pokračování textu Komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga

Konference o kritice přinesla inspiraci i konfrontaci

Brno, divadlo Reduta

Karla Hofmannová

V brněnské Redutě se 12. 10. konala Konference o umělecké kritice, jako doprovodná akce k Festivalu Janáček 2016. Šlo o první akci, na které se sešli lidé, kteří píší svá hodnocení na divadelní a hudební produkce. Po celý den vyjadřovali své názory na to, jaké má současná kritika možnosti a jaké má problémy a jaké je její poslání ve společnosti.

Pokračování textu Konference o kritice přinesla inspiraci i konfrontaci

Martinů Voices a Karel Košárek s Františkem Součkem

Beroun, Kulturní dům Plzeňka

Rafael Brom

Úterý 1. 11. vystoupil na koncertě 34. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun vokální soubor Martinů Voices se sbormistrem Lukášem Vasilkem.

Pokračování textu Martinů Voices a Karel Košárek s Františkem Součkem

Cyklus Nová hudba na druhou opět na Pražské konzervatoři

Praha, Pražská konzervatoř

Eduard Douša

Za podpory Česko-německého fondu budoucnosti, Českého hudebního fondu, Nadace Život umělce a Českého rozhlasu Plzeň proběhl 1. 11. 2016 v Pálffyovském paláci v Praze druhý koncert z cyklu Nová hudba na druhou, který prezentuje soudobou českou a německou hudební tvorbu. Neúnavným iniciátorem, propagátorem a také pohotovým interpretem tohoto již tradičního festivalu soudobé hudby je akordeonový virtuos a pedagog Pražské konzervatoře Ladislav Horák.

Pokračování textu Cyklus Nová hudba na druhou opět na Pražské konzervatoři

Slavný britský popový zpěvák, skladatel a klavírista Elton John, držitel cen Grammy i Oscara, v Praze exceloval na světovém turné

Markéta Jůzová

Praha

Nositel Řádu britského impéria sir Elton John patří k nejúspěšnějším sólovým umělcům historie populární hudby. Do naší metropole zavítal koncertně po třech letech, kdy v roce 2013 v pražské O2 aréně představil své album The Diving Board. Letos rozjel světové turné se svým nejnovějším studiovým albem Wonderful Crazy Night a stejný areál 26. listopadu 2016 ve svých devětašedesáti letech opět vyprodal. Se svou komorní doprovodnou kapelou představil program největších hitů své umělecké dráhy.

Pokračování textu Slavný britský popový zpěvák, skladatel a klavírista Elton John, držitel cen Grammy i Oscara, v Praze exceloval na světovém turné

Křest knihy Věry Šustíkové

krest-knihy-hipodamie-sustikova-foto-eva-hubatova
Věra Šustíková se svoji nově vydanou knihou, Foto archiv

V neděli 30. 10. 2016 v Galerii HAMU zahájil Koncert vítězů 9. Mezinárodní soutěže Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramů poněkud netradičně – pokřtěním nové knihy PhDr. Věry Šustíkové, Ph.D. Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického (Praha: Národní muzeum 2016, 392 s., ISBN 978-80-7036-492-5). Jak uvedla kmotra publikace Prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc. z PFUK, jde o neobyčejně podnětnou publikaci s širokým kulturním záběrem, důležitou nejen pro hudební vědu, ale také pro literární a kulturní historii. Přináší veřejnosti poprvé detailní porovnání Vrchlického libreta s Fibichovou zhudebněnou verzí textu Hippodamie. V rozsáhlé studii objasňuje povahu spolupráce obou umělců, literární analýzu libreta i rozbor dobové kritické recepce díla. Druhou část publikace tvoří pečlivá kritická edice libreta s bohatým poznámkovým aparátem, která je nezbytným předpokladem pro zkvalitnění provozovací praxe. (Novou publikaci jako věcnou cenu si pak odnesly nejlepší dvojice soutěže.)

Říjnová nej zážitků a propadáků podle Heleny Havlíkové

Říjnové operní nabídce u nás dominoval 5. ročník festivalu Janáček Brno. V provedení pořádajícího Janáčkova divadla zazněly hned dvě premiéry – Káťa Kabanová, ve které se u nás poprvé objevila režie v posledních letech nejvýznamnější osobnosti tohoto oboru – Roberta Carsena, a večer složený z Modrovousova hradu Bély Bartóka a Schönbergova Očekávání v hudebním nastudování Marka Ivanoviće a v režii Davida Radoka. Z festivalových představení jsem si nenechala ujít českou premiéru Jeskyně Steva Reicha v nastudování Pavla Šnajdra a jeho Contemporary Orchestra a hostování norimberské opery s inscenací Z mrtvého domu v režii provokativního Calixta Bieita.

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo v Ostravě vůbec poprvé Mozartovu operu La clemenza di Tito, a pražské Národní divadlo ve své historii poprvé Měsíc Carla Orffa doplněný v jednom večeru jeho Chytračkou. V Opavě měl premiéru Verdiho Attila. Nabídku stálých operních divadel rozšířilo v rámci řady FOK / Stará hudba scénické provedení Hasseho Arminia polským souborem {oh!} Orkiestra Historyczna a v režii Marka Mokoše. A říjnové koncertní řady FOK přinesly dva vokální koncerty: rezidenční umělec FOK José Cura předvedl výsledky svých pěveckých mistrovských kurzů a dirigent Vojtěch Spurný uvedl svoji verzi Mozartova Rekviem.

Vokální koncerty dále v říjnu zahrnovaly v Praze dva recitály – Elīny Garanči a Richarda Nováka, který v neuvěřitelné formě oslavil své 85. narozeniny skvěle zvoleným a špičkově interpretovaným písňovým programem.

A svou 5. sezonu v Rudolfinum zahájilo Collegium 1704 s Collegiem Vocale 1704 stejně jako svou předchozí sezonu Monteverdiho Mariánskými nešporami.

Pokračování textu Říjnová nej zážitků a propadáků podle Heleny Havlíkové