O Hudebních rozhledech

Časopis Hudební rozhledy je v současnosti nejstarším kontinuálně vydávaným periodikem v České republice. Jeho historie od roku 1948 je zrcadlem, svědkem a v některých obdobích i spolutvůrcem našeho kulturního, hudebního, společenského i politického vývoje a života. Takřka nenahraditelným pramenem se Hudební rozhledy stávají při studiu hudební historie druhé poloviny dvacátého století. 

Pokračování textu O Hudebních rozhledech

Netradiční hold letošnímu mozartovskému výročí

Praha, Riegrovy sady

Julius Hůlek

Letošní rok poskytl skvělou příležitost, jak uctít dvojí jubileum Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) – 260 let od jeho narození a 225 let od úmrtí. Obliba skladeb W. A. Mozarta byla u nás už v době jeho života přímo kultovní, a to nejen v českých zemích, ale především v Praze, ke které měl Mozart umělecky blíž než k Vídni, kde žil. Zejména Mozartovy operní melodie se ve své době šířily rychlostí blesku, mj. díky rozmanitým úpravám, též pro soubory dechových nástrojů, zvané dechové harmonie a zněly tak při slavnostech ve šlechtických zámcích, zahradách a parcích. Charakteristicky český přínos je o to významnější, že autory dobových úprav vybraných Mozartových oper byli znamenití hráči na dechové nástroje pocházející z Čech, členové pověstné schwarzenberské kapely, Jan Vent a Josef Triebensee, kteří patřili k Mozartovým přátelům.

Pokračování textu Netradiční hold letošnímu mozartovskému výročí

Prosincová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Prosincový základ pro výběr operních inscenací sestává ze čtyř premiér – z toho tři nastudování prezentovala české opery, které vznikly v průběhu deseti let na přelomu 19. a 20. století. V Ostravě po mnoha letech připomněli Bouři Zdeňka Fibicha, brněnský soubor nastudoval Dvořákovu operu Čert a Káča a v Liberci uvedli Janáčkovu Její pastorkyňu. Opera Národního divadla na Nové scéně „odpočítala hvězdné vteřiny lidstva“ v dokumentární video-opeře Tři příběhy Stevea Reicha a Beryl Korotové.

Prosinec byl bohatý i na vokální koncerty. Vánoční ráz mělo Bachovo Vánoční oratorium v provedení Collegia 1704 a Collegia Vocale a koncert Dagmar Peckové a kytaristy Štěpána Raka s jejich hosty v pražské Lucerně. Cappella Mariana pod vedením Vojtěcha Semeráda prezentovala svůj objevný výběr z Kodexu speciálníku na koncertě i na nově vydaném CD a do České republiky poprvé zavítal Erwin Schrott a uvedl se programem Rojotango.

Pokračování textu Prosincová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Marie Zahrádková: Soutěž Nadace Bohuslava Martinů byla výbornou příležitostí opět nabrat síly

Anna Matoušková

zahradkova_portret
Marie Zahrádková Foto archiv

Možná že byste ji teď potkali spíše v německém Stuttgartu než kdekoliv jinde v Česku. Tam se totiž věnuje hře na cembalo i varhany a tam také směřovaly její první kroky záhy po Soutěži Nadace Bohuslava Martinů. V soutěži se jí podařilo uspět i přesto, že jí okolnosti předcházejícího roku zrovna moc nepřály. Seznamte se s cembalistkou a varhanicí Marií Zahrádkovou, vítězkou 21. ročníku Soutěže Nadace Bohuslava Martinů v kategorii hry na cembalo.

Pokračování textu Marie Zahrádková: Soutěž Nadace Bohuslava Martinů byla výbornou příležitostí opět nabrat síly

Křest knihy Bedřich Smetana. Korespondence / Correspondence I (1840–1862)

V úterý 13. prosince 2016 se uskutečnil v Muzeu Bedřicha Smetany slavnostní křest knihy s názvem Bedřich Smetana. Korespondence / Correspondence I (1840–1862), jejímiž autory jsou Olga Mojžíšová a Milan Pospíšil. První svazek souborného kritického vydání korespondence Bedřicha Smetany vydalo Národní muzeum (ISBN: 978-80-7036-475-8) ve spolupráci s Nadací pro dějiny kultury ve střední Evropě za finanční podpory Grantové agentury ČR. Vydaná publikace (Koniasch Latin Press, Praha, 878 stran) je první částí unikátního rozsáhlého vědeckého projektu Národního muzea, který by měl v následujících letech zpřístupnit veškerou Smetanovu korespondenci.

Pokračování textu Křest knihy Bedřich Smetana. Korespondence / Correspondence I (1840–1862)

Legendární tenorista José Carreras na svém posledním světovém turné oslnil posluchače i v Pardubicích

Pardubice, Tipsport Aréna

Markéta Jůzová

jose-carreras-s-komorni-filharmonii-pardubice-foto-marketa-juzova
José Carreras s Komorní filharmonií Pardubice Foto c Markéta Jůzová

Legendární španělský tenorista José Carreras se vydal letos na své poslední světové koncertní turné nazvané A Life in Music / Život v hudbě. Vynikající operní pěvec ztělesnil více než šedesát rolí. Z širokého repertoáru mu byly stylově nejbližší opery, které složili Giuseppe Verdi a Giacomo Puccini. Zpíval nejen koncertní repertoár, ale i v muzikálech a operetách. Lidové a vánoční písně patří dosud k jeho oblíbeným. Držitel řady prestižních ocenění za hudební profesi a charitativní činnost stanul na nejvýznamnějších operních scénách světa.

José Carreras a jeho mimořádný lyrický tenor https://www.youtube.com/watch?v=qvJOWqAkvjw

José Carreras absolvoval v Barceloně Conservatorio Superior de Música del Liceo a brzy po skončení konzervatoře se začal s úspěchem prosazovat na operních jevištích. Jeho životním idolem byl italský operní pěvec Giuseppe Di Stefano a významným pedagogem Juan Ruax. V profesi mu výrazně pomohla španělská operní sopranistka Montserrat Caballé, s níž vystupoval ve více než patnácti různých operních inscenacích. Její bratr Carlos Caballé byl dlouho Carrerasovým manažerem.

Ve druhé polovině 80. let 20. století účinkoval dokonce i ve filmu Romanza final, který režíroval José María Forque, ve snímku ztvárnil José Carreras tenora Juliána Gayarra. Když se jeho hudební dráha závratně rozběhla, byla pěvci diagnostikována zákeřná nemoc leukémie a ocitl se i ve stavu, kdy mu lékaři nedávali velkou šanci na přežití. V roce 1988 založil Nadaci proti leukémii, která nese jeho jméno. Obdiv si zaslouží i za svůj tehdejší šťastný návrat k profesi. O pěvci byl poměrně brzy natočen otevřený dokument A Life Story / Životní příběh.

vanocni-koncert-foto-marketa-juzova
José Carreras a David Giménez s Komorní filharmonií Pardubice – Foto c Markéta Jůzová

Po celém světě se proslavil José Carreras koncerty Tří tenorů v 90. letech 20. století, kdy zpíval v Evropě a ve Spojených státech amerických společně se svými slavnými kolegy, španělským pěvcem Plácidem Domingem a italským pěvcem Lucianem Pavarottim. Bouřlivé ovace sklízeli, když program koncertů dirigoval světoznámý indický Maestro Zubin Mehta.

Poslechněte si ukázku z koncertu Tří tenorů, charismatických pěvců rozdílného temperamentu, kteří zpívají romantické melodie z Verdiho opery La Traviata.

Plácido Domingo, José Carreras a Luciano Pavarotti https://www.youtube.com/watch?v=kFsI-czkebc

Se zahraničními nahrávacími firmami pro CD a DVD spolupracoval José Carreras nejvíce s Deutsche Grammophone, Erato, Philips a Sony Classical. V operní tvorbě inklinoval nejen k dílům Verdiho a Pucciniho, ale zpíval i v operách z tvorby Georgese Bizeta, Gaetana Donizettiho, Umberta Giordana, Jacquese Fromentala Halévyho, Julese Masseneta a Camilla Saint-Saënse. Na jevištích v Evropě a USA vystupoval po boku slavných pěvců a pěvkyň, spolupracoval s velkými dirigenty.

Nahlédněte do spolupráce operního pěvce s geniálním americkým dirigentem a skladatelem Leonardem Bernsteinem na zkoušce nahrávky jeho nejslavnějšího muzikálu West Side Story.

Leonard Bernstein West Side Story

José Carreras natáčí muzikál https://www.youtube.com/watch?v=z85iqfprcRI

Velký otevřený rozhovor s proslulým operním pěvcem připravila v roce 2015 Česká televize. José Carreras přijal čestné pozvání od moderátora Marka Ebena a debatoval s ním o hudbě, charitě i sportu v divácky oblíbeném pořadu Na plovárně.

Rozhovor se světoznámým tenoristou José Carrerasem http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/214522160100033-na-plovarne-s-jose-carrerasem/

Proslulý barcelonský rodák své životní jubileum oslavil na slavnostním hudebním večeru v Bratislavě, kde v den sedmdesátých narozenin 5. prosince 2016 představil publiku s velkým úspěchem koncert v rámci svého posledního zahraničního turné. Ze slovenské metropole se přesunul do Pardubic. 10. prosince 2016 městskou Tipsport Arénu sice nevyprodal, ale přibližně čtyři tisíce posluchačů ocenilo pěvce v závěru oficiálního programu dlouhotrvajícími ovacemi ve stoje.

Po Carrerasově boku zazářila mexická sopranistka Rebeca Olvera. V příjemném lidském a profesionálním souznění dirigoval koncert pěvcův synovec David Giménez, který se španělským temperamentem, energicky a s vytříbeným citem pro interpretaci různých hudebních stylů řídil Komorní filharmonii Pardubice. Chlapecký pěvecký sbor Bonifantes připravil k pěknému výkonu sbormistr i sborista večera Jan Míšek. Vánoční koncert se uskutečnil v krásné atmosféře.

Když program otevřel orchestr romantickou hudbou Farandola ze suity č. 2 Arlésanka Georgese Bizeta, byly na pozadí promítány vybrané názvy oper a vročení jejich provedení, které vynesly Carrerasovi úspěch. Např. Giuseppe Verdi Aida (Salcburský hudební festival, dirigent Herbert von Karajan, 1979), Umberto Giordano Andrea Chenier (Teatro alla Scala, Riccardo Chailly, 1982), Ermanno Wolf-Ferrari Sly (Curyšský operní dům, Rafael Frühbeck de Burgos, 1998).

Nádherná hudba období „Belle Époque,“ proslulé operní, operetní a muzikálové árie, které zahrnul pěvec v průběhu své kariéry do svého jevištního a koncertního repertoáru, zazněla v první části koncertu v sólových výstupech pěvce, velký aplaus si získala především zarzuela Alma de Dios „Canción Húngara“ José Serrana, T’estimo Edvarda Hagerupa Griega a ústřední píseň Mít sen a jen jemu se vzdát z muzikálu Muž z kraje La Mancha, jenž složil Mitch Leigh. José Carreras disponuje stále obdivuhodnou pěveckou technikou, v projevu zůstává však velmi introvertní a vážný.

Mexičanka Rebeca Olvera lahodným sopránem a temperamentním projevem oslnila publikum árií Chci žít ve snu z opery Romeo a Julie Charlese Gounoda a árií Me llaman la primorosa ze zarzuely od Miguela Nieta a Gerónima Giméneze na téma Lazebníka sevillského.

Oba si srdce publika získali v duetu El Dúo de la Africana „Dúo y Jota“ Manuela Fernandeze Caballera. Když zněla orchestrální Jazzová suita, Valčík č. 2 Dmitrije Šostakoviče, objevila se na projekci různá jména světoznámých umělců, kteří pozitivně vstoupili do Carrerasova života, např. dirigenti Leonard Bernstein, Herbert von Karajan, Zubin Mehta, Riccardo Muti, operní pěvkyně Liza Minelli, operní pěvci Plácido Domingo a Luciano Pavarotti nebo Carrerasův idol Giuseppe Di Stefano. Z populární hudby Sarah Brightman, Sir Elton John, Lionel Richie a Sting. Po přestávce už atmosféra s nadšením gradovala a interpreti vnesli na pódium i s chlapeckým sborem Bonifantes hudební kouzlo a náladu Vánoc. Carreras s procítěností velkého pěvce zpíval vánoční koledu Johna Francise Wadea Adeste Fideles, Rebeca Olvera zase hluboce a s pokorou přistoupila k pojetí Ave Maria Charlese Gounoda. Po závěrečné muzikálové písni Irvinga Berlina White Christmas ocenilo publikum Carrerase bouřlivými ovacemi ve stoje, pěvec spontánně návštěvníkům z první řady rozdal i autogramy. Posluchači si vyžádali řadu přídavků, které vyvrcholily úchvatnou vánoční koledou Tichá noc.

Slavný pěvec se k programu večera svého turné vyjádřil emotivně: „Jsou to písně, které mě dojmou kdykoli je slyším a které mě vždy nadchnou. Vášeň a emoce, pocity z hloubi mého srdce a duše, jsou právě to, co se v těchto skladbách snažím vyjádřit prostřednictvím svého hlasu.“

V rámci světového turné se José Carreras vrátí do České republiky ke svému poslednímu vystoupení u nás na jaře. Koncert se uskuteční 6. května 2017 v multifunkční Drfg Aréně v Brně.

Když jsem vedla rozhovor se světoznámým dirigentem Zubinem Mehtou pro Hospodářské noviny (viz „V hudbě umíme žít spolu, v politice zatím ne,“ 28. dubna 2006) u příležitosti umělcových sedmdesátých narozenin, hovořili jsme o legendárních koncertech Tří tenorů Luciana Pavarottiho, Plácida Dominga a José Carrerase, které v 90. letech 20. století dirigoval v Římě a Los Angeles. Dodnes jsou velmi populární mezi lidmi širokého společenského spektra. Jen CD z jejich prvního koncertu z Říma se prodalo třináct miliónů kopií a dosud patří k nejlépe prodávaným klasickým nahrávkám všech dob. Lidé je stále s nadšením poslouchají na nahrávkách. V Hudebním spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni, kde jsme se tehdy společně setkali po jedné ze zkoušek Vídeňské filharmonie, se k nim během našeho setkání Zubin Mehta se zamyšlením vyjádřil: „Ano, prodalo se opravdu mnoho nahrávek. Myslím si, i když to pochopitelně budu jen těžko dokazovat, že se po koncertech Tří tenorů lidé začali mnohem víc zajímat o operu, jsem o tom upřímně přesvědčen.“

Jejich společný koncert z Los Angeles sledovalo více než bilión posluchačů i prostřednictvím televize. Chcete si připomenout úžasný profesionální výkon všech interpretů a krásnou radost z hudby?

Plácido Domingo, José Carreras, Luciano Pavarotti

Koncert Tří tenorů, 1994

Losangelská filharmonie, dirigent Zubin Mehta https://www.youtube.com/watch?v=XaeBRqIqQkI

José Carreras přijal ve své kariéře pozvání na slavnostní galavečer, ve kterém byl vyzván ke spoluúčasti v duetu se Sirem Eltonem Johnem. Poslechněte si je sólově i v duetu, ve kterém se setkávají mimořádní interpreti ze světa klasické a populární hudby.

Gala 2005 Sir Elton John a José Carreras https://www.youtube.com/watch?v=U67wov-mpak

Zasněte se v adventní době a nahlédněte do hudebních vzpomínek a společenských aktivit velkého pěvce.

Adeste Fideles

José Carreras a Luciano Pavarotti https://www.youtube.com/watch?v=IxpOsOoiAXY

My Way

José Carreras https://www.youtube.com/watch?v=3VV42HapXvE

jose-carreras-a-david-gimenez-vanocni-koncert-foto-marketa-juzova
José Carreras a David Giménez s Komorní filharmonií Pardubice – Foto c Markéta Jůzová

Maestro José Carreras je inspirativní osobností pro mnoho lidí a ve své kariéře se stal vyslancem dobré vůle UNESCO.

Kontrabasový veletrh tradic a budoucnosti

Praha, Lichtenštejnský palác

Rafael Brom

italsky-houslar-cristian-scipioni-se-svymi-kontrabasy
Italský houslař Cristian Scipioni se svými kontrabasy Foto Rafael Brom

 

BASS 2016 PRAGUE, páté bienále kontrabasového kongresu, uspořádala nezisková společnost Basseurope ve spolupráci s Italským kulturním institutem ve dnech 20. až 25. 9. v prostorách Hudební a taneční fakulty AMU v Praze. Bohatý program zahrnul přes 180 recitálů, Koncertů, mistrovských Kurzů, seminářů a soutěží. Podle očekávání se akce zúčastnilo devadesát předních profesionálních kontrabasistů z celého světa, takřka padesátka doprovázejících instrumentalistů, řada studentů a amatérů z různých zemí Evropy, USA a Kanady. Pokračování textu Kontrabasový veletrh tradic a budoucnosti

Listopadová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Listopadová nabídka sestoupila do útlumu. Stálé soubory neuvedly žádné nové nastudování, a tak jedinou operní premiérou byla inscenace Komorní opery JAMU, ve které v Divadle Na Orlí zazněla v jednom večeru dvě soudobá díla brněnských skladatelů – novinka Petra Haly Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce a opera Miroslava Háby Malý princ. Doháněla jsem ovšem ještě druhou sérii nové verze opery Martina Smolky a Jiřího Adámka Bludiště seznamů v divadle Alfred ve dvoře, protože ta předchozí se překrývala na konci června s Novými dny opery v Ostravě (NODO).

Pokračování textu Listopadová nej zážitků a propadáků dle Heleny Havlíkové

Komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga

Rozhovor s jeho uměleckým vedoucím, Miroslavem Vilímcem

Hana Jarolímková

Pražské jaro, Dvořákova Praha – to jsou festivaly, které se spolu s dalšími mezinárodními projekty těší pozornosti médií, oblibě i návštěvnosti publika. Pražský kulturní život však vytváří i mnoho jiných uměleckých sdružení, která se o přízeň hudbymilovné veřejnosti ucházejí. Nemohou nabídnout zahraniční orchestry a interpretační hvězdy, nemohou si finančně dovolit ani setinu výdajů na svou propagaci, přesto patří k pestré mozaice pražské hudební scény, která je právě touto členitostí nesmírně zajímavá. Jedním ze souborů, který pražský hudební život obohacuje, je komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga, jehož uměleckého vedoucího, houslistu Miroslava Vilímce, jsem se zeptala na činnost tohoto ansámblu.

Pokračování textu Komorní smyčcový orchestr Harmonia Praga

Konference o kritice přinesla inspiraci i konfrontaci

Brno, divadlo Reduta

Karla Hofmannová

V brněnské Redutě se 12. 10. konala Konference o umělecké kritice, jako doprovodná akce k Festivalu Janáček 2016. Šlo o první akci, na které se sešli lidé, kteří píší svá hodnocení na divadelní a hudební produkce. Po celý den vyjadřovali své názory na to, jaké má současná kritika možnosti a jaké má problémy a jaké je její poslání ve společnosti.

Pokračování textu Konference o kritice přinesla inspiraci i konfrontaci