O Hudebních rozhledech

Časopis Hudební rozhledy je v současnosti nejstarším kontinuálně vydávaným periodikem v České republice. Jeho historie od roku 1948 je zrcadlem, svědkem a v některých obdobích i spolutvůrcem našeho kulturního, hudebního, společenského i politického vývoje a života. Takřka nenahraditelným pramenem se Hudební rozhledy stávají při studiu hudební historie druhé poloviny dvacátého století. 

Pokračování textu O Hudebních rozhledech

Nový Trojanův muzikál událostí

Praha, Divadlo Pražské konzervatoře

Vladimír Říha

Skladatel Pavel Trojan st., ředitel Pražské konzervatoře, je sice známý jako člen sdružení Harmonia a tedy jako autor spíše vážné hudby. Je však i úspěšným autorem oper a muzikálů a tituly jako Bylo nás pět a Pastýřská pohádka byly uvedeny i v rámci festivalu Pražské jaro. Proto velkou pozornost publika přilákala 27. 4. v Divadle Pražské konzervatoře na Rejdišti premiéra jeho nového muzikálu Závišův kříž, napsaného na libreto Gustava Skály, jenž se sám chopil i režie a výpravy.

Pokračování textu Nový Trojanův muzikál událostí

Brněnská filharmonie zní jinak. Ve Vídni.

Vídeň, Konzerthaus

Karla Hofmannová

Protože se v Brně v současné době velmi diskutuje otázka potřebnosti či nepotřebnosti nového koncertního sálu a jak a jestli akustika ovlivňuje vnímání publika, zajela jsem si během jedné květnové neděle na koncert brněnské filharmonie do Vídně. Zdejší Konzerthaus má několik sálů – Mozartův (pro 700 posluchačů), Schubertův (pro 330), Beriův (400 sedadel), ale nejkrásnější a nejznámější je velký Zlatý sál pro více než 1800 návštěvníků.

Pokračování textu Brněnská filharmonie zní jinak. Ve Vídni.

Hold Františku Gregoru Emmertovi

Brno, kostel sv. Augustina

Sofija Čolović

Na pravidelném chrámovém koncertě soudobé hudby vzdal Ensemble Opera Diversa 26. 4. hold před rokem zesnulému brněnskému skladateli Františku Gregoru Emmertovi, který se zapsal do dějin české hudby především jako tvůrce hudby duchovní.

Pokračování textu Hold Františku Gregoru Emmertovi

Červnová nej zážitků i propadáků dle Heleny Havlíkové

Pro červnová „nej“ bylo skutečně z čeho vybírat. Ostravská opera záslužně připomněla 150. výročí premiéry Smetanovy první opery Braniboři v Čechách. Státní opera uvedla jako svou poslední premiéru před uzavřením kvůli rekonstrukci Elektru Richarda Strausse.

Pokračování textu Červnová nej zážitků i propadáků dle Heleny Havlíkové

Jan Václav Stamic 2017 – český tvůrce evropského významu

Jan Václav Stamic (1717 – 1759), jehož jubileum si připomínáme v roce 2017, patří mezi nejvýznamnější tvůrce českého původu. Stal se zakladatelem proslulé Mannheimské školy a průkopníkem stylových inovací klasického slohu osmnáctého století. Orchestr, který založil v Mannheimu, patřil ve své době k nejlepším hudebním tělesům v Evropě. Projekt, který od března 2015 připravuje společnost ArcoDiva a festival Hudba tisíců přivádí v dubnu 2017 tvorbu tohoto skladatele spolu s „jeho“ orchestrem z Mannheimu (Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim) opět do Čech. Dalšími partnery jsou Harvard University USA, Hochschule für Musik FRANZ LISZT Weimar, festival Stamicovy slavnosti Havlíčkův Brod, Festival EuroArt Praha a další festivaly. 

Pokračování textu Jan Václav Stamic 2017 – český tvůrce evropského významu

Legendární Paul McCartney se vrací do Prahy

Místo konání: Praha, O2 Arena

Klasik minulosti i budoucnosti

Slavný Sir Paul McCartney se vrací do naší metropole po dvanácti letech. V rámci svého zahraničního úspěšného turné s názvem „One On One Tour“ vystoupí v pražské O2 Aréně dnes – tedy 16. června 2016. Hudebně se nostalgicky ohlíží za minulostí, svou kreativitou, uměleckými a společenskými aktivitami stále zasahuje do dějin hudby.

Pokračování textu Legendární Paul McCartney se vrací do Prahy

Květnová nej zážitků i propadáků dle Heleny Havlíkové

Výběr pro květnová „nej“ byl široký a pestrý. Operní premiéry, a to ve všech případech dramaturgicky netradiční, připravila hned čtyři naše stálá divadla: pražské Národní uvedlo Andreu Chéniera Umberta Giordana a Národní brněnské přišlo s ojedinělou kombinací scénického nastudování Eposu o Gilgamešovi Bohuslava Martinů s Didonou a Aeneem Henryho Purcella. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy připomnělo u nás mnoho desetiletí opomíjenou Massenetovou Thäis. Budějovický soubor se s Ravelovou operou Dítě a kouzla obrátil na věkovou skupinu malých diváků. A děti nejen jako publikum, ale i jako interprety zapojili do opery v Brně, kde z iniciativy mladého basisty Josefa Škarky vznikla inscenace Krásova Brundibára, ve které pod vedením Lindy Keprtové vedle sebe zkoušejí a hrají školáci z běžné školy vedle těch z tzv. vyloučené lokality Cejl, které se přezdívá brněnský Bronx.

Pokračování textu Květnová nej zážitků i propadáků dle Heleny Havlíkové