Upoutávka na dubnové číslo

Z dubnového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor s mexickou dirigentkou Alondrou de la Parra, která se letos představí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu na festivalu Pražské jaro. Na programu bude Slavnostní předehra, op. 96 Dmitrije Šostakoviče, Koncert pro trubku a orchestr As dur Alexandera Aruťunjana a Petruška Igora Stravinského.
  • Rozhovor s loňskou vítězkou Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích, talentovanou houslistkou Marií Hasoňovou, která byla od příštího roku přijata ke studiu na HAMU a s Quasi triem k postgraduálnímu studiu na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst.
  • Z rubriky Události zhodnocení koncertního provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess, které kromě Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Pražského filharmonického sboru, řízených britským dirigentem Waynem Marshallem (s nímž jsme uveřejnili rozhovor v prosincovém čísle Hudebních rozhledů), nastudovali zahraniční sólisté:  Kevin Short, Indira Mahajan, Angela Renée Simpson a Ronald Samm. Poprvé toto skvělé dílo u nás zaznělo před třiašedesáti lety v Hudebním divadle v Karlíně a to díky hostování afro-amerického souboru Everyman Opera Company v rámci jeho evropského turné.
  • Z rubriky Festivaly, koncerty například recenze na tři koncerty s Českou filharmonií, a to dva s jejím  šéfdirigentem Semjonem Byčkovem a klavíristou Kirilem Gersteinem, a jeden, na němž kromě Dvořákova Zlatého kolovratu zazněla se sólisty Simonem O´Neillem a Magdalenou Koženou Mahlerova Píseň o zemi,  se Simonem Rattlem, jenž stanul před tímto tělesem vůbec poprvé. Z dalších březnových projektů stojí určitě za zmínku provedení Händelova oratoria Saul, nastudované vedle sólistů, z nichž hlavních rolí Saula a Davida se zhostili náš basbarytonista Adam Plachetka a slavný německý kontratenorista Andreas Scholl,  soubory Czech Ensemble Baroque Choir a Czech Ensemble Baroque Orchestra řízené Romanem Válkem, vystoupení amerického souboru Chanticleer, který zároveň oslavuje svou již čtyřicátou sezonu, nebo Kühnova smíšeného sboru, jenž letos těší svým uměním posluchače již plných šedesát let! Z Brna zaujme jistě ohlédnutí za novým cyklem staré hudby Barbara Maria Willi uvádí či za druhým  koncertem Klubu moravských skladatelů, patřícího do Dnů mladých interpretů,  se sólisty – klavíristou Filipem Synkem a klarinetistkou Janou Krejčí, která vystoupila i v rámci tria s Janem Kočárema Štěpánem Vicenecem při provedení skladby Swana Hennesseye.
  • V rubrice Horizont tentokrát přinášíme recenzi na vystoupení legendární francouzské šansoniérky Mireille Mathieu, které v rámci jejího zahraničního turné s programem Made in France proběhlo v pražském Kongresovém centru a nadchlo téměř tři tisíce posluchačů.
  • Z operního žánru, nabídnutého v poslední době na našich scénách, si určitě přečtěte recenzi na představení Veselá vdova, které premiérovalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni,a na dva přenosyoper po internetu, Janáčkovu Káťu Kabanovou z neapolského divadla Teatro di San Carlo, a Prodanou nevěstu z mnichovské Bavorské státní opery.  
  • Ze zahraničí jsme do dubnové upoutávky vybrali hodnocení Donizettiho Lucie di Lammermoor z Vídeňské státní opery, nastudované Australanem Evelinem Pidň, v režii Laurenta Pellyho a s  Juanem Diegem Flórezem a Olgou Peretyatkov hlavních rolích, oratoria Eliáš Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, které v hudebním nastudování Jukky-Pekky Sarasteho a režii Calixta Bieita zařadilo na svůj program  další slavné vídeňské divadlo Theater an der Wien, jež do role Eliáše obsadilo mnichovského barytonistu Christiana Gerhahera, dále Karla V. Ernsta Krenka, uvedeného v Bavorské státní opeře v Mnichově, kde se jeho nastudování ujal Erik Nielsen, režie člen známé katalánské skupiny La Fura dels Bausa role  císaře Bo Skovhus, aopětProdané nevěsty, kterou uvedla rovněž pod názvem Die verkaufte Braut tentokrát drážďanská Semperoper. Zajímavostí pro nás je určitě skutečnost, že jejího hudebního nastudování se zhostil Tomáš Netopila role Jeníka slovenský tenorista Pavol Bršlík. Informaci přinášíme i z vystoupení Berlínských filharmoniků, kteří s Yannickem Nézetem-Séguinemzavítali  koncem února do polských Katovic, a to s programem, sestaveným z děl Clauda Debussyho(Moře) a Sergeje Prokofjeva(Symfonie č. 5).

–      Z rubriky Studie, komentáře si nenechte ujít:

–      zavedené seriály: Celuloidová hudba – nově o  českém (a československém) hudebním dokumentu– ve čtvrtém díle věnovaném  dalším členům „špátovsko-sommerovského klanu“ Janu Špátovi, bývalému manželovi Olgy Sommerové, a jejich dceři Olze Špátové,  Z historie a současnosti muzikálu – tentokrát o dubnové premiéře muzikálu Tootsi, několika výročích (40 let od premiéry Sondheimova muzikálu Sweeney Todd – ďábelský lazebník z Fleet Street nebo Hamlischova muzikálu They´re Playing Our Song, 5 let od premiéry muzikálu Návštěva staré dámy Moritze Schneidera ad.) či nejnovějších perličkách ze světa tohoto oblíbeného hudebního žánru

–      nové seriály: Portréty velkých dirigentů od 19. století po současnost, které  pokračují zajímavostmi ze života jednoho z největších českých dirigentů a tvůrce české orchestrální tradice Václava Talicha,  Mozaika nejslavnějších operních režisérů, v níž se v dubnovém čísle setkáme s dvojicí německých režisérů Harrym Kupferem a Friedrichem Götzem,  Zapomenuté operní skvosty, v nichž se  autor tentokrát věnuje opeře Fierrabras Franze Schuberta, z jehož dvanácti jevištních děl se skladatel dočkal premiéry pouze jediného, zpěvohry Die Zwillingsbrüder(Dvojčata), Století bez mezníků,  jehož čtvrtý díl je věnován americkému skladateli Georgovi Crumbovi, a jazzu věnovaný seriál s názvemProudy a protiproudy jazzových meandrů, jenž pokračuje zajímavostmi o  americkém Indovi, pianistovi, kapelníkovi a skladateli jménem  Vijay Iyer. Samostatnou studii pak představuje text s názvem Hudba, technologický pokrok a digitální svět.

–        V rubrice Knihy a notoviny  tentokrát přinášíme druhý díl Novinek ze zahraniční muzikologické literatury

–      Rubriku Svět hudebních nástrojů  tento rok věnujeme  klavírům a seriálu Klavírnictví na rozcestí. Ve čtvrtém díle autor pokračuje v chronologii jejich výroby od poloviny 50. let do roku 1989.

–      A v rubrice Revue hudebních nosičů tentokrát nabízíme Nové operní nahrávky na DVD, po kterých na dalších stranách jako  v každém čísle následují  recenze na některá nově vydaná CD.