Upoutávka na prosincové číslo

Z prosincového čísla časopisu Hudební rozhledy vybíráme:

  • Rozhovor s významným britským klavíristou a mistrem taktovky Waynem Marshallem, který se v únoru představí ve výběru z Gershwinovy opery Porgy a Bess nejen jako dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Pražského filharmonického sboru a kvartetu pěvců, ale rovněž jako sólista. Bude představovat autentickou postavu z děje – Jasba Browna.
  • Rozhovor s vítězem prestižní soutěže houslistů do 35 let New York Concert Artists and Associates v New Yorku a nejnověji rovněž soutěže Fritze Kreislera ve Vídni Milanem Al-Ashhabem
  • Rozhovor s naším předním violistou Lubomírem Malým, kromě jiného čerstvým držitelem Ceny Nadace Bohuslava Martinů, který letos oslavil významné životní jubileum.
  • Rozhovor s operním režisérem Václavem Věžníkem, k jehož nejoblíbenějším autorům patří Leoš Janáček.
  • Z rubriky Události dva významné koncerty České filharmonie, které otevřely její novou sezonu. Zahajovací koncert, na němž zazněla Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ Gustava Mahlera, a první abonentní koncert, kde se v jeho první polovině představili Čeští filharmonikové  a soubor London Voices  v provedení Sinfonie pro 8 hlasů a orchestr Luciana Beria, po níž následovala Dvořákova „Sedmá“.
  • Z rubriky Festivaly, koncerty ohlédnutí za festivalem Nekonvenční žižkovský podzim 2018, hudebním maratonem Leoše Janáčka v Ostravě či desátým ročníkem MusicOlomouc a za vystoupeními Radka Baboráka se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, kde se představil  v roli dirigenta, Daniela Barenboima, který se celý večer věnoval  sonátám Ludwiga van Beethovena, houslistky Anny Jouzové Sommerové, jež na svém absolventském koncertě zahrála  kromě jiného Brahmsův Houslový koncert D dur, nebo za slavnostním večerem k jubileu Jiřího Hlaváče v Sále Martinů, kde mu byla za dlouholeté vynikající výsledky v hudební oblasti  předána Cena AHUV.
  • V rubrice Horizont Horizont tentokrát se tentokrát seznámíme se dvěma koncerty Strun podzimu: irských folkařů Andyho Irvinea a Paula Bradyho a  kytaristy a klavíristy Egberta Gismontiho.
  • Z operních děl, realizovaných na našich scénách, bychom rádi upozornili na dvě premiéry Smetanovy Prodané nevěsty: v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde dílo nastudoval Mario De Rose, a ve Slezském divadle v Opavě, kam mohli zájemci přijít na první verzi této opery z roku 1866, kterou nastudoval Vojtěch Spurný. A do třetice ještě jedna Prodaná nevěsta – tentokrát na plzeňském náměstí Republiky v hudebním nastudování Norberta Baxy.
  • Ze zahraničí jsme pro prosincové číslo Hudebních rozhledů vybrali zhodnocení premiéry opery Arnolda Schönberga Mojžíš a Áron v nastudování Alana Gilberta a v režii kontroverzního Katalánce Calixta Bieita, kde se hlavních rolí ujali Sir John Tomlinson a Lance Ryan, a reprízy Janáčkovy Její pastorkyně v Mackerrasově edici tzv. brněnské verze 1908, které se úspěšně zhostili dirigent Tomáš Netopil, režisérka Katie Mitchell  a sólisté Annette Dasch (Jenůfa), Evelyn Herlitzius (Kostelnička), Pavel Černoch (Laca) a Norman Reinhardt (Števa).
  • zavedené seriály: Nejvýznamnější zahraniční festivaly – informace o nejprestižnějším festivalu současnosti Salzburger Festspiele, Portréty velkých klavíristů 20. století – portrét klavíristy (a světově proslulého skladatele) Bély Bartóka, Z historie muzikálu –  informace o evropské premiéře muzikálu Waitress, ohlédnutí za londýnským muzikálovým létem a podzimem, českými premiérami amerických muzikálů Big a Rent v Městském divadle Brno či patnácti úspěšnými lety od světové premiéry muzikálu Wicked: Neznámý příběh čarodějnic ze země Oz, Muzikantské fugy – zajímavosti z životních peripetií Carla Ditterse von Dittersdorf, Celuloidová hudba – na témata Muzika pod osudové chvíle Československa (o oceněném filmu Julia Ševčíka Masaryk) i dusot koňských kopyt  (o dalším Českým lvem  oceněném filmu tentokrát Václava Kadrnky Křižáček)
  • nové seriály: Žánrové obrázky z dějepisu českého jazzu tentokrát se zamyšlením nad strastmi a radostmi „normalizovaného“ jazzového fandy a Sto let s Leonardem Bernsteinem, jehož dvanáctidílný cyklus zakončil díl s názvem Vídeňský epilog.

samostatné studie: Nadace Bohuslava Martinů informuje – o čtyřech  prioritách této instituce hudebním festivalu Dny Bohuslava Martinů, hudební soutěži Nadace Bohuslava Martinů, souborném kritickém vydání díla Bohuslava Martinů a podpoře uměleckých projektů a činnosti dalších subjektů – které doplňují dvě vyznání členů řídícího grémia NBM ke skladatelově odkazu, Stanislavy Střelcové a Bohuslava Pavlase

  • V rubrice Knihy a notoviny si jistě nenecháte ujít recenzi na knihu Miloše Pokory Jan Kühn a trvalý otisk jeho sboru v hudebním dění z pera Radmily Hrdinové
  • A v rubrice Svět hudebních nástrojů zprávu o úspěchu firmy PETROF na největším veletrhu hudebních nástrojů v Šanghaji a v cyklu Z našich houslařských ateliérů – vizitku mistra houslaře Miroslava Pikarta

Napsat komentář